Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Wat mij opvalt is het volgende: schepen die regelmatig op de Donau varen hebben allemaal grote schijnwerpers voorop staan. De meeste (grotere) schepen hebben ook 2 radars a/b, waarom dan nog die schijnwerpers. Ben zelf helaas (1978 gestopt met varen) nooit op de Donau geweest weet dus niet hoe het eruit ziet.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Wie weet?

Bericht door Westeind »

Ik ben dan wel geen regelmatige Donauvaarder, maar wil er wel een gooi naar doen,(k`heb tenslotte m`n oostenrijksedonaupatent :mrgreen: ).
Die lampen, zijn wel handig op de boven Donau, waar je met laagwater de gronden boven ziet komen ,die zie je slecht op radar,hoeveel je er ook zet,verder zijn ze op de Main ook wel fijn, het is gewoon iets relaxter varen als je buiten ook ziet wat er gebeurd, dan vele uren op je radar turen..
Zelf heb ik gewoon 2x 500 W halogeenlampjes schuin naar voren vanuit de mast, dan zie je op de zijrivieren en kanalen ook genoeg om de kant te zien.
En misschien is t op de beneden Donau met de betonnig wat droevig gesteld en heb je de grote zoeklichten evt nodig, om de daar aanwezige zandbanken te vinden die zich nogal eens verplaatsen...

wie weet heeft er iemand anders nog wel een andere visie :wink:

grt Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Kroes »

Weinig aan toe te voegen Bram.
Heb het zelf mee gemaakt op onze laatste Donaucruise toen het na heel hoog water ineens heel laag stond.
Op moeilijke plaatsen 2 man extra in de stuurhut om de schijnwerpers te bedienen, en dat met een zeer kundige Bulgaarse kapitein.
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Heren,
Bedankt voor de uitleg.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Wie weet?

Bericht door ossebaar.j »

Heren ,
Ik heb in een oud boek gekeken ,met daarin foto,s van schepen op de donau van voor het einde der WO2 .
Alle schepen die hierin afgebeeld zijn ,zijn niet voorzien van schijnwerpers .
Ik vermoed dat in de sowjet periode de vaarweg beheer van ondergeschikt belang was , dit omdat bij veel schepen uit de oostblok landen voorzien waren van schijnwerpers .
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Wie weet?

Bericht door teerkwast »

Volgens mijn, hadden de poolse bm,s, ook twee schijnwerpers voorop, toen al in de jaren zestig.
Afbeelding
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wie weet?

Bericht door joop 1 »

wie weet of dit een bestaand scheepje is geweest zo ja zouden er fotos van zijn ivb opknappen van het modelletje doet mij denken aan een vroege tankertje maar dat is het niet gr joop
Bijlagen
onbekend 6.jpg
onbekend 6.jpg (275.29 KiB) 1090 keer bekeken
onbekend2 017   12m.jpg
onbekend2 017 12m.jpg (244.06 KiB) 1090 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Ook ik denk aan een Vroege scheepje Joop! Vermoed dat het een eigen idee van de bouwer is met een knipoog naar een Leonidasje. Kan me zo gauw geen ander scheepje dat daar op lijkt voor de geest halen. Heb je nog een idee waar het modelletje vandaan komt? De bouwer moet toch door iets uit zijn omgeving (denk ik dan) zijn geïnspireerd. Zou er buiten schilderen niet teveel aan (laten) doen. Gr. Klaas.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wie weet?

Bericht door joop 1 »

Klaas het scheepje staat bij Roy die gaat het onderhanden nemen ik heb ook geen idee wie het heeft gemaakt ik heb het denk ik 15 jaar terug ergens in rotterdam op gehaald geen idee of er een met de naam motortank heeft gevaren gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Wie weet?

Bericht door peelander »

Jaren 60, misschien ook eerder en later, voer Crucifix uit Gouda met dat type scheepjes om bij de Nieuwe Matex in Vlaardingen vetten voor Gouda kaarsen te halen.
De naam Crucifix (ik hoop dat ik het goed schrijf) ben ik op dit forum nog niet tegen gekomen.
groeten
Jan van der Pluijm
Plaats reactie