Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Wat is de officiële schrijfwijze voor de Neder-Rijn?
Neder-Rijn of Nederrijn
Graag vermeldingen uit betrouwbare bron, want RWS en diverse Hoogheemraadschappen hanteren beide schrijfwijzes door elkaar.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Berghout-2
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Wie weet?

Bericht door Berghout-2 »

pieter53 schreef: 06 mei 2019 18:34 Wat is de officiële schrijfwijze voor de Neder-Rijn?
Neder-Rijn of Nederrijn
Graag vermeldingen uit betrouwbare bron, want RWS en diverse Hoogheemraadschappen hanteren beide schrijfwijzes door elkaar.
Ik kies Nederrijn, maar ben in dezen volstrekt onbetrouwbaar. Ook al heb ik lang geleden op sluis Driel heb gewerkt.
Wim.
Kapitein Spok
Berichten: 2436
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, ik zal je niks nieuws vertellen wanneer ik zeg dat je naar mijn idee geen eensluidend antwoord op deze vraag zult krijgen.
Ik denk dat dit nergens met gezag is vastgelegd en dat beide schrijf wijzen dus mogelijk zijn.

Persoonlijk ben ik van mening dat Nederrijn de beste papieren heeft.
Men is het er redelijk over eens dat de rivier vanaf de Duits-Nederlandse grens de Rijn is.
Vanaf de Kop van Pannerden veranderd de Rijn in: Waal en Pannerdens Kanaal.

De rivier die vanuit Duitsland ons land binnenkomt heeft op dat moment feitelijk ook al twee namen.
Naast de verzamelnaam Rhein spreekt men vanaf Bonn ook over de Niederrhein.
Dat men in Nederland de Rivier verwelkomt als Rijn, de naar het Nederlands vertaalde algemene naam, is begrijpelijk.
Het maakt onomstotelijk duidelijk met welke internationale rivier we van doen hebben.

Maar wanneer men het water na pakweg tien kilometer tot in zee, geen Rijn meer noemt, waarom dan wel weer een beetje op het stukje tussen IJsselkop en Wijk bij Duurstede? En ik zeg een beetje, want dan noemen we het :Neder Rijn. Een unieke benaming voor pakweg 50 km van een rivier van veel meer dan 1000 kilometer.

Daarom zou ik zeggen
wanneer die rivier al vanaf Bonn naast Rhein ook Niederrhein heet, en je wilt het toch geen Rijn noemen, kies dan voor Nederrijn
Laat duidelijk zijn dat ik het niet erg vind wanneer niemand mijn mening blijkt te delen.
De mogelijkheid om hierover vrijuit te kunnen filosoferen is me al ruim voldoende.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Inmiddels wat dichter bij een definitief antwoord gekomen en helaas kan ik het niet met je eens zijn.

Ik heb in mijn kast staan de 'Topografische Atlas Nederland' in 1:50.000 4de druk.
Deze druk vermeldt als bron:

Topografische Dienst / Kadaster

en ze schrijven Neder-Rijn.
Beide diensten zijn (semi-?)overheidsdiensten, dus ik neem aan dat het correct is.
De kaarten zijn gelijk aan Top50raster en behalve via Pdok ook via http://topotijdreis.nl/ ingezoomd en met de schuif op 2017 te zien.


Ook het Meertens instituut verwijst in een document naar de naamgeving zoals die bij de topografische dienst in Emmen gehanteerd wordt.

En dan nog dit:
Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Kroes »

https://www.rijkswaterstaat.nl/water/va ... index.aspx

Als je Google laat zoeken op Neder Rijn of Neder-Rijn krijg je nauwelijks "hits", in tegenstelling tot Nederrijn.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

De centrale Overheid schrijft:

Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2436
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, dat zijn hele sterke argumenten om te zeggen dat de officiële benaming dus: Neder-Rijn is.

Dat de benaming; Neder Rijn zonder streepje en Nederrijn daarmee, ook in een min of meer officiële setting, niet meer gebruikt zullen worden, waag ik te betwijfelen.
Maar zelf zal ik, ondanks mijn ijzersterke onderbouwing voor het tegendeel, dat stukje rivier Neder-Rijn gaan noemen.

En wanneer me naar het waarom gevraagd wordt zal mijn sterkste argument zijn: omdat, zeven het getal van de volmaaktheid is en deze rivier in Nederland nu zeven niet eerder gebruikte benamingen heeft, voordat deze de zee bereikt.
Waarin ene klein land, toch groot kan zijn.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ik wacht nog op een officiële bevestiging uit Den Haag.... (als de ambtelijke molens tenminste draaiende blijven, anders kan ik lang wachten).
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Wie weet?

Bericht door DPLA »

Volgens mij is de juiste manier van schrijven. c.q.benaming : Neder-Rijn, zoals ook : Boven-Rijn.
En wat doen we met de schrijfwijze van de : Oude-Rijn ?

Eigenlijk slaat het nergens op, in mijn ogen is het gewoon : Rijn, met uitzondering van de Oude-Rijn.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Neder en Boven zijn (als ik het wel heb) bijwoorden daarom een koppelstreepje.
Oude en Kromme zijn bijvoegelijke naamwoorden daarom geen streepje.
Echter: niet alle topografische benamingen houden zich aan de huidige taalregels.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie