Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

495rafale_dek[1].jpg
495rafale_dek[1].jpg (60.72 KiB) 862 keer bekeken
Denk je?
Ik krijg de indruk van niet.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

Hallo Pieter, kijk bij Rederijen: WIJGULA ;blz 1 (wrijfhout)
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ja ik weet dat men wel met losse tanks werkte.
In het begin geloof ik zelfs met grote houten vaten.
Dat verklaard echter niet waarom men er losse luiken over legt.
Je kan er toch ook een dek overheen leggen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Pieter, was de reden om er de luiken op te leggen of laten leggen niet dat men het schip weer in de droge lading vaart weer kon gebruiken als de huur of contract afgelopen was.

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Dag Jan.
Geen gek idee. maar luiken vergen zo verdomd veel onderhoud.
De zaak mooi strak dicht maken lijkt me voordeliger.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

even wat argumenten op een rij Pieter:
In die tijd was onderhoud iets wat de schipper zelf deed en dat kostte dus "niets".
De luiken lagen er al op, een stalen dek kostte extra geld en die investering verdiende zich dus niet terug.
Een stalen dek was zwaarder als het een beetje strak moest liggen en je nam daardoor dus minder tonnen mee.
Met een stalen dek was je geen droge-lading schip meer, je certificaat moest dan worden aangepast.
En met een stalen dek was je minder flexibel om uit het werk te stappen. De losse tanks waren van de fabriek, die waren er zomaar uit....
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt.
Dat lijkt mij afdoende verklaard.
Echter dit schip staat wel vanaf de bouw als tankschip te boek. (Als de DB klopt)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Maar DB klopt dus niet :D , In IVR 1956 staat de RAFALE vermeld als motorvrachtschip met 1 ruim.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

Bedankt Jan en Gert voor de uitgebreide verklaring
pieter53
Berichten: 8750
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

En zo worden steeds weer wat wijzer....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie