Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wat is dit?

Bericht door ichthus »

Hallo allen , en POAAH voor meer informatie kan men zich wenden aan de Dienst der Scheepvaart te Hasselt ( Belgie ) .
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Wat is dit voor iets ook op Malta maar achter op staat Urk. Zandzuiger ???

https://www.maltashipphotos.com/product ... AT1=Yachts
Groeten Martin

Roest rust nooit.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Waar is dat? Dan zou men het de vaarwegbeheerder kunnen vragen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

Omdat het Maritiem Museum Rotterdam gesloten is en daarmee ook de bibliotheek is het lastig om iets op te zoeken.
Daarom deze vraag: Is er iemand die iets weet van het schip DE TIJD ZAL 'T LEEREN (II) van de Werkendammer C. Hovestadt.

LSD meetnummer D1234N Dordrecht 14-10-1902
De Tijd zal ’t leeren motorzeilschip 269BRott1926
later sleepschip
Bouwjaar: 1902 Bouwwerf: Duijvendijk te Papendrecht
43.50 x 7.20 m. 457 ton
hermeting wegens verlenging: LSD 1908 63.40 m 729 ton
63.40 x 7.20 x 2.29 m. 729 ton (bron: IVR 1914)
Eigenaar: LSD 1902 C. Hovestadt te Werkendam
Eigenaar: IVR 1914 als sleepschip De Tijd zal ’t leeren II Chr. Hovestadt te Rotterdam
Eigenaar: LSD 1930 als Christiaan van T. Hovestadt te Rotterdam

In 1902 wordt het beschreven als motorzeilschip. Ik meen me vaag te herinneren dat ik vroeger ergens gelezen heb dat dit schip was uitgerust met twee motoren. Wie weet meer.
Bij voorbaat dank, groet K.T.
unikap
Berichten: 1338
Lid geworden op: 15 jan 2020 09:43
Locatie: zaltbommel

Re: Wie weet?

Bericht door unikap »

ELBE als scheepvaartroute,
Als touringcarchauffeur ben ik wel eens langs de Elbe gekomen en altijd valt op, dat je er vrijwel geen vrachtvaart ziet. op de info-borden
voor landrotten langs het water lijkt de Elbe de enige route om in Tsjechië te komen. Bij Dresden scheepvaart genoeg, maar bijna alleen
stoomrondvaartboten en cruise schepen. In Praag hele sluizen complexen met (ex)-industriegebied er omheen. De ene keer dat ik er was werd er onderhoud aan de sluizen gepleegd de andere keer was dat voorbij, maar geen vrachtvaart. Toch varen hier wel wat tsjechen rond.
Voeg daarbij dit:
https://youtu.be/NKz_Ad65EGw
https://youtu.be/4-QlddAjx6o
https://youtu.be/BtiNuiZ5_8w
https://www.nieuwsbladtransport.nl/binn ... dpr=accept
Komen die tsjechen hier alleen 's winters heen met een beetje extra water in de Elbe?
'sZomers staat er vaak maar een kleine meter water in de Elbe bij Dresden zegt men.
Ben benieuwd naar commentaar groet unikap
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Kees Keijzer schreef: 03 sep 2016 20:16 Kees;
Ik heb het schip wel gekend toen de Fam. De Rijder er mee voer , ik dacht ook dat een stevenklipper was, maar dat weet ik niet zeker.Het schip had eerst midscheeps een vrij grote machinekamer voor de zijschroefmotor, waarschijnlijk een 24 pk liggende Deutz, begin zestiger jaren werd het motorschip met een 80 pk twee tact A B C.
Als ze Rotterdam op werk wachten lag de TIJD zal 't LEEREN altijd in de Parkhaven. de mensen hadden twee zonen ,Foort en Jan en twee dochters, van de oudste weet ik de naam niet meer maar die is getrouwd met een Stavast , de jongste , Leonie is getrouwd met Charl van Hesteren.
Gr. Kees.
Kees, zouden de Deutz en de ABC tegelijk in het schip zijn blijven staan?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Zo ver ik me kan herinneren Gert ging toen de A B C er in kwam die zijschroef instalatie er af rond 1960.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dan heeft die ABC het zeker niet zo lang volgehouden Kees. Ik zie in het IVR 1963 dat er nog een 30/33 pk Deutz wordt opgegeven, maar IVR kan achterlopen. In IVR 1972 is er sprake van een 150 pk Baudouin van 1966.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Gert, Dat zou goed kunnen want die 2 tact A B C 's waren geen geweldenaars. En die 30/33 Deutz kan wel kloppen , was een flink machien in die midscheepse machine kamer. Hier een uitsnede van een foto uit één van de boeken van Harry waar van ik denk dat het "De tijd zal't leren" is geladen met stammen op de kruising Noord Oude Maas bij Dordrecht richting Antwerpen. Hier is de middenmachinekamer al weg en is het een gewoon motorschip;
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

maarpol schreef: 26 mar 2020 18:11 Wat is dit voor iets ook op Malta maar achter op staat Urk. Zandzuiger ???

https://www.maltashipphotos.com/product ... AT1=Yachts

https://www.dredgepoint.org/dredging-da ... ady-sandra
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie