Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
rhoon
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 nov 2012 22:18

Re: Wie weet?

Bericht door rhoon »

Mastodond. probeer het eens bij bunkerschip MARKUS in Utrecht die heeft nog wel wat oude spullen liggen.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Gewoon contact zoeken met de werkgroep historische scheepsbouw, kennisdeling of gewoon een algemeen contact.
Tagrijn Salvator is misschien ook een idee? http://www.tagrijnsalvator.nl/
Maar aangezien de verhuisdozen inmiddels weer leeg zijn, heb ik wel even tijd, Simon de Waard te vragen of hij wat weet.
Hij heeft zo een klus al eens geklaard.
Je hoort nog van me.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Kroes »

k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Informeer hier eens. Gr. Klaas

http://www.scheepstimmerwerken.com/Scheepstimmerwerken/Over_Scheepstimmerwerken.html
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Wie weet?

Bericht door Berghout-2 »

De laatste tijd zijn er allerlei mensen in de weer geweest met het maken van nieuwe luiken. Ook bij de Museumwerf te Vreeswijk.
Ik heb zelf nog wel een rol presenningband en een rol papierstrook liggen. Niet voldoende voor een hele nieuwe kap, maar wel voor reparaties.
Verder heb ik jaren geleden ruim honderd kilo luikenboutjes weggegeven, ik moet alleen nog even bedenken wie dat ook al weer was ;-)
Wim.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Simon de Waard schreef mij:
Het is al weer even geleden dat ik mijn kap vervangen heb, mijn kennis is dus verouderd.

https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... _waard.pdf

De luikenboutjes zijn wellicht nog via de LVHHB te koop, die hebben een klinknageldepot. Ik heb zelf gewone slotboutjes (zwart) gekocht indertijd, bij Vermeulen in Gemert, en die uitgegloeid. Ging prima. Verzegelkleppen en presenningband weet ik geen huidige leveranciers van. Het textielmuseum in Tilburg had een keer wat gemaakt, maar dat was geen succes, te zacht. Ik vond het nog bij Salvator in Rotterdam. Kijk eens bij meubelmakers, die gebruiken banden die veel weg hebben van presenningband. En uiteindelijk verdwijnt het toch onder de bruine teer. Of beter: dekkledensmeer (zwart maken met cementzwart van Bouwmaat). Voor vervrij papier kan je waarschijnlijk terecht bij Paardekoper in Schiedam. Maar als het serieus wordt wil ik best de door het vuur beschadigde rol uitpellen en een paar meter opsturen. Geblauwde kopspijkers van 13 en 16 mm kocht ik bij Hefra in Bodegraven. Alles afwerken met bruine teer is naar verkiezing. Op het harde hout dat ik gebruik is het geen succes. Aan SB bruine teer, aan BB Perkoleum Imprazwart van de Gamma. Dat blijft beter zitten, maar je moet het ook bijhouden. Anders gaat het bladderen.

Met groet,
Simon
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, dank voor het delen van de link van Simon de Waard.
Er gaat weer een plunjezak aan herinneringen,(waaronder zelfs geuren) open als ik de plaatjes van luikenreparaties en vernieuwen zie.

Bij de ingebeitelde Romeinse cijfers om de luiken te merken, moest ik aan mijn vader denken.
De man kon zich verbazen en het hoofd schudden waneeer hij dat (bij de buren) zag.
-Slecht voor het luik (want het bevorderd het inwarteren).
-Onduidelijk te zien als er na verloop van tijd vele lagen teer in achter gebleven zijn.
-Moeilijk in één oogopslag te zien welk nummer er op staat.

Daarom stond het nummer bij ons, met zilverbrons, op de onderkant van het luik.
In flinke Arabische cijfers "1" voorop en "33" bij de roef, waarbij aan bakboord ook nog een vette punt achter het cijfer stond.
Zoals bij foto S 50 in de link, ( alleen stond het er bij ons iets "strakker" op ;) ).

Bij het weer op stapels leggen, na in een deklast gezeten te hebben was een blik op de onderkant voldoende om direct te zien waar het luik moest liggen.
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Kapitein Spok schreef: 14 sep 2020 18:08
Binnenvaarder schreef: 14 sep 2020 17:30 Was vanmiddag even bij mijn broer en de oude koeien kwamen weer uit de sloot :lol:
Hij heeft op de Perla Nera gevaren toen het een tanker was. Hij vertelde dat het schip in Eijsden is omgebouwd (nw voorschip- en middenschip) naar tanker, wie weet waar in Eijsden een scheepswerf was.?
Wel de scheepswerven van St. Barbara kunnen vinden in Maasmechelen, vlakbij een andere Eisden, maar dit was aan de Zuid-Willemsvaart.
Mvg.
Geert
Geert, je hebt de juiste werf in het juiste Eijsden gevonden. Formeel is het Maasmechelen, maar de werf is vooral bekend als "De werf in Eijsden".
Die werf, of zoals ze daar genoemd werden de "Werkhuizen Ste. Barbara", genoemd naar de patrones van de mijnwerkers, ligt inderdaad aan de Zuid Willemsvaart.
Het was met een speciale vergunning dat daar veel grotere schepen tussen de Belgisch Nederlandse grens bij Smeermaas en deze werf mochten varen.

Ik heb even gegoogld en ik zie wel dat er in veertig jaar nog al wat veranderd is.
Je kunt nog wel heel duidelijk dokken zien waarin schepen van verschillende afmetingen in drooggezet, of nieuwgebouwd konden worden.

Wel sympatiek dat ze al met de straatnaam naar de nieuwe situatie verwijzen: SCHEEPSWERF weg.

Werf Eijsden (B) Maasmechelen.png
Nog even terug te komen op mijn vraag over de scheepswerf St. Barbara in Eisden. Er zijn minimaal tien schepen van 110 mtr gebouwd volgens Binnenvaart.EU maar allemaal met een andere afbouw werf.
Gezien de afmetingen en het aantal vraag ik mij het volgende af: zijn deze schepen er werkelijk gebouwd of in opdracht van de werf St. Barbara in Eisden?
Mvg.
Geert

ps. zijn er misschien foto's van deze werf met deze schepen?
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Wie weet?

Bericht door kabo »

Heren hier in Maasbracht ligt een tjalkje bij het binnenvaartmuseum waar een club oud schippers het onderhoud aan doet en die hebben alles voor luiken te repareren in het museum. Ze hebben afgelopen jaar nog verschillende luiken gerepareerd. Nieuwe klampen en presennings. Wellicht kan het Maas en Binnenvaart museum je aan materiaal helpen. Succes.
gr. Bas
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

ijsseltjalk_nooit_volmaakt_maasbracht_30-11-2011.jpg
ijsseltjalk_nooit_volmaakt_maasbracht_30-11-2011.jpg (185.23 KiB) 897 keer bekeken
Zo zag die kap er negen jaar geleden uit.
November en dan kale plekken in de teer?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie