Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Ik denk ook Roosteren,met een Janssen sleepje in de sluis.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Dat kleine foto'tje is inderdaad Roosteren. het vakwerk in de brug van Maasbracht was wat forser.

En ja Klaas, jouw foto van Maasbracht is inderdaad het plaatje dat ik in gedachten had.

Maar hoe dan ook, twee hele duidelijke voorbeelden van een scheepvaart-dagsein, waarvan wij zo zoetjesaan de laatsten zijn die dit nog in werking hebben gezien.

Toch zal het in 1936 best modern zijn gewweest dat de sluiswachter met en druk op de knop dit sein kon ophalen of laten zakken.
Een installatie met nu absoluut museale waarde. Maar ik denk niet dat er één originele mand, laat staan en hele insatllatie, voor sloop is behoed.

Ik heb vastgesteld en vaak gezegd: "Het historisch besef bij Rijkswaterstaat heeft/had de "omvang"........van een hazelnoot.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Kroes »

Dat is toch een aantal jaren geleden al uitgebreid besproken?
Zoek maar even op "korf". 11 jaar geleden alweer.
luckyramses
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:33

Re: Wie weet?

Bericht door luckyramses »

Hallo Allemaal

Dank voor de reacties, heb wel wat huiswerk erbij om na te kijken.

Maar waar het mij om ging was het arm sein wat op onderstaande foto's te zien is in de rode elips

[img]http://www.docs.fischertechnikclub.nl/brug/NEG101093-055-45.jpg[/img]
Dit is de spoorbrug bij Wijmerts

[img]http://www.docs.fischertechnikclub.nl/brug/RA110-02.jpg[/img]
Dit is de spoorbrug bij Het Deel (Heerenveen - Akkrum)

Op beide foto's gaat het niet om een korf maar om een armsein met een rode bal.
Daar van zoek ik de werking en de betekenis van de stand, en wat de functie van de 2 soort straat lantaarns is met de vaste ladder ernaast weerszijde van de brug.

Ik krijg de afbeelding niet in beeld misschien dat het in mijn browser zit maar ook een link krijg ik niet werkend.

Grt ED
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Afbeeldingen gedownload en als bijlage geplaatst. Gr. Klaas.
NEG101093-055-45.jpg
NEG101093-055-45.jpg (77.04 KiB) 744 keer bekeken
RA110-02.jpg
RA110-02.jpg (105.65 KiB) 744 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Het lijkt me geen officieel sein voor de scheepvaart.
Misschien een aanvullend sein als service van de NS?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

Schermafbeelding 2020-10-31 om 11.15.30.png
Schermafbeelding 2020-10-31 om 11.15.30.png (111 KiB) 728 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-10-31 om 11.15.48.png
Schermafbeelding 2020-10-31 om 11.15.48.png (19.75 KiB) 728 keer bekeken
Ik ken dit sein niet. Maar ik zie dat er een tweekleurige bal opgehesen kan worden.
Groet K.T.
O, ik zie nu pas dat Ed (luckyramses) het ook al had over een armsein waar een 'rode' bal aan opgehesen kan worden.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

Op de site van Marius Broos is te zien dat dit sein met een rood-witte bal zeker tot 1958 in gebruik was. Een foto van de spoorbrug te Veghel bewijst dat.
Zie https://www.mariusbroos.nl
Kijk bij 'Duits lijntje'
Groet K.T.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Zie: HIER.
Dit was een combinatie van de blokbeveiliging en de een scheepvaartsein. Als de roodwitte bal naar beneden was, werd de brug niet bediend voor de scheepvaart. Door de bal te hijsen, kwam er een sleutel vrij, waarmee de brug kon worden bediend en waardoor de seinen voor de trein op rood kwamen te staan.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
luckyramses
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:33

Re: Wie weet?

Bericht door luckyramses »

Gert Schouwstra schreef: 31 okt 2020 12:48 Zie: HIER.
Dit was een combinatie van de blokbeveiliging en de een scheepvaartsein. Als de roodwitte bal naar beneden was, werd de brug niet bediend voor de scheepvaart. Door de bal te hijsen, kwam er een sleutel vrij, waarmee de brug kon worden bediend en waardoor de seinen voor de trein op rood kwamen te staan.

Over dat gaat mijn vraag inderdaad en ook aan de website zelf gevraagd maar nog geen antwoord gehad.
Maar er staat niet hoe het werkt, er wordt alleen ingegaan op de werking van het armsein naast het spoor en de wisselbediening die wordt vrij gegeven als de sleutel wordt gebruikt bij station IJlst.
Dat is voor het losspoor bij het station, en heeft niets te maken met het scheepvaartsein.
In het hele stuk heb ik niets gevonden over de werking van het baken of sein voor de scheepvaart, moest dat met de hand gaat dat automatisch.
En de kleuren van de mast en de arm boven in.
Op de hele website van klassiekebeveiliging.com wordt er nergens ingegaan op andere seinen dan voor het treinverkeer, ook daglichtseinen worden niet besproken voor de scheepvaart.

Wat ik nu wel begrepen heb en dat was me niet helemaal duidelijk dat als de bal beneden is dat doorvaart gestremd is.

Maar omdat na te bouwen, het moet echt werken heb ik meer info nodig om alles zo getrouw mogelijk na te bootsen, het is de bedoeling dat de modulebaan in de toekomst ook op beurzen getoond gaat worden.
Plaats reactie