Hallo allen,dit kan ook bij : Luxse Motor : voor het vervoer van passagiers ,omdat steeds een tonnenmaat wordt vermeld.Was er nog geen gasolie in 1896 om die reden steeds het woord Petroleum wordt gebruikt bij Rennes motoren ?
pieter53 schreef: ↑31 jan 2020 09:17
Er wordt in 1894 al druk geadverteerd in de Schuttevaer....
Kees Touw schreef: ↑02 feb 2020 11:57
Het lijstje onderaan de advertentie maakt de zaak interessant.
Wesselo & Hoogenraat, W.H. Tetenburg, G. Tetenburg, M.H. van Leeuwen en J. Varekamp waren degenen die hun pakschuit lieten ombouwen tot motorschip. Terwijl Passagiersboot Westzaan - Zaandijk het scheepje is dat als Kinderdijk te Kinderdijk gebouwd is.
Bericht in Het Nieuws van den Dag 03-06-1893
Nu is het zeer waarschijnlijk dat de firma P.M. Duyvis & Co alleen de motor heeft ingebouwd. Dit bedrijf maakte van alles en nog wat, maar volgens mij geen schepen.
Wanneer Van Rennes nog eerder motoren had geleverd voor inbouw in schepen dan had hij dat zeker in de advertentie vermeld.
Blijft de vraag over op welke werf de BURGEMEESTER FERF (ex Kinderdijk) is gebouwd.
Groet Kees Touw
Jan Stolp schreef: ↑02 feb 2020 14:33
In een gedenk boek van Duyvis komt dit schip niet voor ,ze bouwden wel ketels en machines in dus een motor inbouwen zal dan ook geen probleem zijn geweest.Leuk detail is dat de oprichter P.M.Duyvis als jong ingenieur bij Stork in Hengelo gewerkt heeft en zij beiden , Duyvis en Stork, de Machine fabriek Duyvis hebben opgericht.
Duyvis bestaat nog steeds als machinefabriek!
Groeten
Jan
Er staat één foto in van een stoomsleepboot maar verder niets over schepen.
pieter53 schreef: ↑02 feb 2020 14:47
Via Han Mannaert van het Kromhout archief ook geen succes geboekt.
Wel is duidelijk dat de eerste motoren Deutz of van Rennes geweest moeten zijn en
dat het eerste motorvrachtscheepje, motorgoederenbeurtschip rond 1893/1894 te water moet zijn gelaten.
Er zijn heel wat kranten archieven, maar het kost nog al wat tijd om alles door te gaan spitten op Deutz of van Rennes.....
(dus wie lust heeft )
ZO nu kunnen we verder op zoek naar het eerste als motorschip gebouwde vrachtscheepje.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Ik dacht dat we zo beiden draadjes aardig bij elkaar hadden.
Wie weet voor het 1ste motorschip en de machinekamer voor diesels en gloeiende koppen.
Nu maar hopen dat deze of gene nog eens in de krantenarchieven duikt......
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
W.ie weet iets over een bord spel "De binnenvaart"het ondernemers spel voor de binnenvaart, vermoedelijk uit gebracht in 2004.?
Mogelijk uit gebracht door een of meerdere rederijen
gerrit
Hallo, Bitfactory heeft dit spel uitgebracht, een schippersvrouw heeft dit bedacht van ms Ivon S..op internet is Bitfactory.nl te vinden maar dit spel staat er volgens mij niet meer op, maar Johannes Hartman weet hier vast nog meer van
https://www.binnenvaart.eu/dienstvaartu ... erken.html
Wie weet welke werf?
Bouwjaar ca. 1952
Maten 15,9 x 3,7 x 2,2 meter
motor Kromhout 6 GSK 108 van 60 PK bij 1000 omw/min.
(Met dank aan 't Kromhoutarchief, Han Mannaert.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....