Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

gemaal lage zwaluwe/ ms. Dina

Bericht door bronsmotor »

greetje uit de polder schreef:hoi bronsmotor

ik vond de volgende link op internet:

https://www.regionaalarchiefwestbrabant. ... Itemid=174

met diverse gegevens omtrent
1551 Waterschap Nieuwe Zwaluwe Polder, (1650) 1878-1972
en hier kom je wel degelijk een stoomgemaal tegen

ik hoop dat je er wat mee kan
groetjes greetje
Klopt Greetje maar het gaat om een combinatie van een Bronsdieselmotor en waarschijnlijk een stork pomp (aangezien Stork de hoofdaannemer was voor de technische zaken)
Die link had ik al uitgeplozen.
Ik heb zelfs een gepensioneerd machinist gesproken die mij ook niet kon helpen.
Zoals ik al schreef, het is net of het gemaal nooit bestaan heeft.

We blijven verder zoeken.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Hollandse scheepen

Bericht door maarpol »

De laatste jaaren heb ik verschilende keeren hier in Noorwegen geprobeerd op scheepsforums informatie te vinden over Hollandse binnenscheepen die onder de oorlog door de Duitsers naar Noorwegen zyn gehaald.Maar tot gisteren nooit verder gekomen.
Ik kreeg gisteren het boek Schippers van Gouderak toegezonden en daar staat een foto van de Avontuur uit Gouderak gefotograafeerd onder de oorlog in de Noorse fjorden . Die foto zette ik gisteren op een Noors scheepsforum en een halv uurtje laater kwam er al een antwoord.
Die man schreef dat met de bevryding hier in Noorwegen lag er een Hollands scheepje in Haugesund wat niet werd afgehaald , die werd toen publiek verkocht en Noorse maniet opgetuigd met stuurhut en alles.
Kreeg vanavond de foto toe gezonden en er is geen twyfel aan. Ja het is een Hollandse Tjalk die ging met de Noorse naam Koffen. Die is omgebouwd met een i Cylinder 50 Pk Wichman er in en werd in 1965 gesloopt.
Afbeelding

Afbeelding
Koffen
Iemand een ide welk scheepje dit is geweest.

Martin Noorwegen
ouzovd

blauw boordlicht

Bericht door ouzovd »

Op een ander forum werd de vraag gesteld of iemand iets wist over een blauw boordlicht.
Die hat het gezien op een klasieke schepenbeurs. Ik heb het sterke vermoeden, dat een geitewollen sokken figuur weer iets autentieks wil uitvinden. Precies zolas een zeil luxemotor met twee masten en meer van zulke verkrachtingen.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Hoeft niet. Wij hadden op de spits ook blauw glas in het boordlicht.
Het 24-volts lampje gaf wat gelig licht. Blauw en geel geeft groen.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Hollandse scheepen

Bericht door Ben »

maarpol schreef: Die foto zette ik gisteren op een Noors scheepsforum en een halv uurtje laater kwam er al een antwoord.
@Martin, heb je ook een link naar dat Noorse scheepsforum?
hans-paul

Bericht door hans-paul »

de volharding heet tegenwoordig bizon! hebben er een hitachi dregline op gezet en zijn nu damwand aan het heien op de kruiswaters bij grouw
na een korte verbouwing van het dek en stutpalen gingen we aan de gang.
is er iemand die veel in de buurd komt? en is het mogelijk om dan een foto te maken ik hou me aan bevolen mvg hp h
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Afbeelding
Hierboven twee bijna gelijke ansichtkaarten van Maasbracht. Op de bovenste zie je links onder een sleepbootje aan een ponton of bakje liggen. Op de kaart er onder datzelfde bakje maar zonder sleepboot maar met een detail waar ik een pijl bij heb gezet. Er loopt een kabel en daar hangt iets aan. Van zulke dingen word ik nieuwsgierig. Diende dat bakje voor sleepboten om zich te melden of orders te halen? Wie kan daar iets over vertellen?

vr. gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Harry,

Wat dat touwtje is, weet ik niet maar volgens mij ligt die bak er nog steeds en word gebruikt als calamiteitensteiger en/of in gebruik bij de KLPD. Jan Kroes zal het wel weten.
Deze bak is bijna zeker een onderdeel van een schipbrug geweest. Hij heeft namelijk 2 stevens. Zelf ben ik wel benieuwd of iemand weet bij welke schipbrug dit brugschip dienst heeft gedaan.
Voor zover ik weet zijn er geen schipbruggen in limburg geweest.

groeten, marco
recht zo die gaat
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Het enige dat ik weet is dat de ketting van het schoolschip is.
Het "ding" dat er aan hangt zegt mij niks.
Als het iets met sleepboten te maken had, dan alleen voor de kanaaldienst. Het kantoortje van de gewone "Stichting voor de sleepvaart" o.i.d. stond bij de kerk in de buurt.
Misschien was het wel iets van de waterboot. Zie foto hieronder van Harry. Kostte me een half uur zoeken.

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bedankt Jan en Marco

nu ik het beter bekijk kan het maar zo zijn dat dat touwtje en het bosje er als waarschuwing hangt om niet tegen de ketting te varen. Ik zelf gokte er op dat het misschien een meldsteiger van de Kanaaldienst was maar zeker weten doen we het dus nog niet. Misschien komen we er nog achter,

groeten en bedankt

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie