Pagina 449 van 620

Re: Wie weet?

Geplaatst: 29 jun 2020 19:02
door pieter53
Simpele vraag: wat is de langste langshelling in Nederland voor reparaties aan binnenvaartschepen?

Re: Wie weet?

Geplaatst: 29 jun 2020 22:56
door piet42
pieter zo simpel is dat niet de meeste schepen worden op een soort langs helling/slee gebouwd maar dat is allen om ze te water te laten daarna nooit meer omhoog tenzij op een dwars helling maar ze zijn er wel natuurlijk langs hellingen bij de werf De Noord in alblasserdam hadden ze best een flinke langs helling daar lagen vaak beun schepen van boele oosterwijk en flinke tankers van ph van ommeren ik schat het daar op een kleine 100m ik zal een paar foto's opzoeken dan kunnen we het uit meten

hier bvb een grote beunbak van oosterwijk weet niet welke

Re: Wie weet?

Geplaatst: 29 jun 2020 23:27
door Jan van der Doe
En de werf van Schram in Papendrecht, waar de grote beunschepen van Oosterwijk zijn gebouwd.
Of hadden ze daar geen reparatie.
In Bolnes was ook een flinke helling, en Piet Smit, de IJselwerf ook voor reparaties.
Wijn zijn er met een bok meer dan eens geweest.

Groet,
Jan.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 29 jun 2020 23:41
door Betise
Jooren in Werkendam heeft 2 langshellingen, ik weet niet wat de lengte is maar ze hebben in het verleden 110 mtr schepen gehellingd. Ik weet alleen niet of je dat moet willen. Tijdens het hellingen draagt het schip maar op 2 plaatsen (althans bij Jooren).

Re: Wie weet?

Geplaatst: 30 jun 2020 00:07
door DPLA
Er zijn ook langshellingen met 4 of 6 hellingskarren, dit ligt een beetje aan de lengte van de langshelling en de lengte van het schip.

Bij reparatie, maar ook nieuwbouw worden meestal dwarshellingen gebruikt, met soms wel 8 tot 10 hellingskarren.
Bovendien is het voordeel van een dwarshelling dat je meerdere schepen te gelijk kan droog zetten.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 30 jun 2020 08:00
door Jinny B
Scheepswerf Visser Den Helder had vroeger, en misschien nu ook nog, diverse langshellingen om kotters droog te zetten.
Maar die zijn relatief kort en zwaar gebouwd..

Re: Wie weet?

Geplaatst: 30 jun 2020 08:25
door pieter53
Jooren Werkendam dus tot ca. 110 meter.
Dat is een flink eind!
Ik kende tot nu toe niet meer dan een meter of 67.

Afbeelding
Foto: B v. Roest
Welke werf te Krimpen?

Re: Wie weet?

Geplaatst: 30 jun 2020 09:29
door Betise
DPLA schreef: 30 jun 2020 00:07 Er zijn ook langshellingen met 4 of 6 hellingskarren, dit ligt een beetje aan de lengte van de langshelling en de lengte van het schip.
Jooren heeft ook meerdere hellingkarren, ik weet even niet precies hoeveel. Maar dat bedoel ik niet. Als je het schip "uit het water trekt" steunt het schip alleen op een hellingkar onder de kop en het achterschip drijft in het water, het middenschip "zweeft" als het ware. Pas als het grootste deel van het schip uit het water is zal door de inzinking van het achterschip in het water, het achterschip ook gaan steunen op de achterste kar. Als het schip eenmaal staat op de karren is er niets aan de hand, het probleem zit hem dus in het moment van uit het water halen en weer te water laten. E.e.a. is natuurlijk erg afhankelijk van de waterstand en de lengte van het schip.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 30 jun 2020 10:59
door k-k
Pieter, De werf in Krimpen is Van Grevenstein. Langshelling tot 72 meter. Gr. Klaas.

https://www.vangrevenstein.nl/home/hellingen.php

Re: Wie weet?

Geplaatst: 30 jun 2020 15:05
door pieter53
Bedankt!