Nog een paar plaatjes uit 2010.
Mvg.
Geert
De "oudjes".
-
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: De "oudjes".
- Bijlagen
-
- Dresden. ©GSA.jpg (167.09 KiB) 1131 keer bekeken
-
- Flink water op de Elbe, juni 2010
- Elbe Dresden © GSA .jpg (254.44 KiB) 1131 keer bekeken
-
- Meissen. ©GSA.jpg (391.69 KiB) 1131 keer bekeken
-
- Pillnitz. ©GSA (1).jpg (139.57 KiB) 1131 keer bekeken
-
- Pillnitz. ©GSA.jpg (222.07 KiB) 1131 keer bekeken
-
- Pirna. ©GSA (1).jpg (239.66 KiB) 1131 keer bekeken
-
- Pirna. ©GSA.jpg (206.57 KiB) 1131 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: De "oudjes".
KAISER WILHELM
Er waren verschillende pogingen om een passagierslijn op te zetten op de schilderachtige Boven-Weser. Zo werd in 1877 voor de Weser in Dresden de raderstoomboot FÜRST BISMARCK gebouwd. Maar al in 1882 moest de exploitant het vanwege onvoldoende passagiersaantallen weer opgeven.
In 1881 richtte de Hamelense moleneigenaar Friedrich Wilhelm Meyer zijn eigen vrachtrederij op voor zijn molenbedrijf. In 1883 kocht hij de FÜRST BISMARCK en richtte hij ook een passagiersrederij op, de Oberweser Dampfschiffahrt (OWD). Meyer maakte niet alleen reclame voor de reizen met de FÜRST BISMARCK, maar ook voor het Weserbergland, dat zich langzaam maar zeker tot vakantieregio ontwikkelde. Hierdoor nam ook het aantal passagiers toe. Meyer kon eindelijk een tweede schip bouwen - dat was de KAISER WILHELM, die in 1900 in Dresden-Neustadt te water werd gelaten.
De OWD, die in 1909 een zelfstandige onderneming werd, exploiteerde in 1910 zes raderstoomboten op de Boven-Weser. De laatste raderstoomboot in deze vloot was de KAISER WILHELM in 1970. Het aantal passagiers was vooraf gestaag afgenomen en daarom zou het schip na het seizoen 1970 worden gesloopt. De verkoop aan het Scheepvaartmuseum in Lauenburg redde het schip.
De KAISER WILHELM ondernam in de zomermaanden talrijke reizen vanuit Lauenburg. In juli 2022 ging de raderboot voor het eerst naar de Weser en was daarmee voor het eerst in precies vijftig jaar weer terug in zijn oude vaargebied. De ontvangst was navenant hartelijk. Mijn foto's zijn gemaakt op 18 juli 2022 op de eerste opvaart tussen Karlshafen en Hannoversch Münden. Ik was niet aan boord maar reed op mijn motor om foto's te maken.
Hier is de link naar de website van de KAISER WILHELM met alle gegevens:
https://raddampfer-kaiser-wilhelm.de/ra ... daten.html
grt. Gernot
Er waren verschillende pogingen om een passagierslijn op te zetten op de schilderachtige Boven-Weser. Zo werd in 1877 voor de Weser in Dresden de raderstoomboot FÜRST BISMARCK gebouwd. Maar al in 1882 moest de exploitant het vanwege onvoldoende passagiersaantallen weer opgeven.
In 1881 richtte de Hamelense moleneigenaar Friedrich Wilhelm Meyer zijn eigen vrachtrederij op voor zijn molenbedrijf. In 1883 kocht hij de FÜRST BISMARCK en richtte hij ook een passagiersrederij op, de Oberweser Dampfschiffahrt (OWD). Meyer maakte niet alleen reclame voor de reizen met de FÜRST BISMARCK, maar ook voor het Weserbergland, dat zich langzaam maar zeker tot vakantieregio ontwikkelde. Hierdoor nam ook het aantal passagiers toe. Meyer kon eindelijk een tweede schip bouwen - dat was de KAISER WILHELM, die in 1900 in Dresden-Neustadt te water werd gelaten.
De OWD, die in 1909 een zelfstandige onderneming werd, exploiteerde in 1910 zes raderstoomboten op de Boven-Weser. De laatste raderstoomboot in deze vloot was de KAISER WILHELM in 1970. Het aantal passagiers was vooraf gestaag afgenomen en daarom zou het schip na het seizoen 1970 worden gesloopt. De verkoop aan het Scheepvaartmuseum in Lauenburg redde het schip.
De KAISER WILHELM ondernam in de zomermaanden talrijke reizen vanuit Lauenburg. In juli 2022 ging de raderboot voor het eerst naar de Weser en was daarmee voor het eerst in precies vijftig jaar weer terug in zijn oude vaargebied. De ontvangst was navenant hartelijk. Mijn foto's zijn gemaakt op 18 juli 2022 op de eerste opvaart tussen Karlshafen en Hannoversch Münden. Ik was niet aan boord maar reed op mijn motor om foto's te maken.
Hier is de link naar de website van de KAISER WILHELM met alle gegevens:
https://raddampfer-kaiser-wilhelm.de/ra ... daten.html
grt. Gernot
- Bijlagen
-
- De KAISER WILHELM komt uit Karlshafen, dat achter de bergkam ligt.
- KW1.JPG (151.99 KiB) 636 keer bekeken
-
- In de opvaart beneden Wahmbeck.
- KW2.JPG (189.67 KiB) 636 keer bekeken
-
- KAISER WILHELM met tegenligger. :-)
- KW3.JPG (205.86 KiB) 636 keer bekeken
-
- De mast en de schoorsteen zijn neergezet voor de gierkabel van de veerpont in Wahmbeck.
- KW4.JPG (135.3 KiB) 636 keer bekeken
-
- De kok wil ook een foto mee naar huis nemen.
- KW5.JPG (190.38 KiB) 636 keer bekeken
-
- Schoorsteen en mast staan weer. Bodenfelde op de achtergrond.
- KW5a.JPG (142.71 KiB) 636 keer bekeken
-
- Op de voorgrond Gewissenruh.
- KW6.JPG (191.1 KiB) 636 keer bekeken
-
- De stokers waren bezig. Vlak voor de veerboot in Lippoldsberg.
- KW7.JPG (122.4 KiB) 636 keer bekeken
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: De "oudjes".
(Deel 2)
- Bijlagen
-
- Na vertrek in het scheepvaartdorp Gieselwerder, waar het schip werd begroet met een muziekband en de bemanning een geschenk kreeg. Een man maakt zich klaar om de schoorsteen neertezetten.
- KW8.JPG (147.07 KiB) 633 keer bekeken
-
- Voor de brug in Gieselwerder.
- KW9.JPG (185.1 KiB) 633 keer bekeken
-
- Wachten op de KAISER WILHELM in Hannoversch Münden, waar het schip een vertraging van meer dan een uur had opgelopen.
- KW10.JPG (160.58 KiB) 633 keer bekeken
-
- In de monding van de Fulda. Het passagiersschip WESERSTEIN verliet zijn ligplaats aan de KAISER WILHELM zodat de passagiers van boord konden gaan en ging buitenop liggen.
- KW11.JPG (141.81 KiB) 633 keer bekeken
-
- Op de achtergrond het "Weserbahnhof", het laadstation dat in 1906 in Hannoversch Münden werd geopend. Er was eens een gebouw van twee niveaus bovenop de art-nouveau gewelven.
- KW12.JPG (199.5 KiB) 633 keer bekeken
-
- Het aanmeren van de KAISER WILHELM werd ter plaatse kort besproken. Toen wierp de WESERSTEIN af en pas toen kon de KAISER WILHELM naar de ligplaats gaan.
- KW13.JPG (185.45 KiB) 633 keer bekeken
-
- Mooi
- KW14.JPG (174.3 KiB) 633 keer bekeken
-
- De KAISER WILHELM in de monding van de Fulda beneden de sluis.
- KW15.JPG (172.57 KiB) 633 keer bekeken