Oud Antwerpen

Alles over binnenscheepvaart
Wim van Leeuwen
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 jun 2007 23:03
Locatie: Papendrecht

Bericht door Wim van Leeuwen »

Afbeelding
Vervolg Antwerpen;
Als wij in één van de dokken gelost hadden gingen wij meestal liggen in het Willemsdok op nr.7 of daar in de buurt dan lagen kort bij de stad. Op Brouwersvliet kon je bij de het havenkantoor het havengeld kwijt. Op het Falconplein was daar het bekende schipperscafe van Johan de Wit waar wij, en ook vader vroeger, ons briefadres hadden. Later is daar Janus van Dongen ingekomen. Ook waren daar 3 fritures waarvan ik van twee de naam nog weet; Fileke en Fieke en naast de Wit was een klein slagerijtje waar ze o.a. heerlijke vleessalade verkochten. Verderop was dan de Paardenmarkt en Klapdorp waar de gebakswinkel de “Oliebol” waar wij ons lieten verwennen. In de Oudemansstraat bij Rossaart kocht moeder altijd de bekende schipperstruien en petten voor vader en mijn broer maar ik heb die zelf nooit gedragen. Het was nog een heel eindje lopen naar de schippersbeurs, kris kras door smalle straatjes en moeilijk te vinden als je de weg niet wist. Maar ik had al gauw door dat bijna op iedere hoek een heligenbeeld stond en dat waren dan mijn wegwijzers. Eerst gingen wij smorgens naar het kantoor van Maas in de Kribbestraat en ook daar in de buurt was nog een bevrachter De Grave (later ook wel De Spoednik genoemd, en smiddags naar de beurs waar meerdere bevrachters waren, o.a. Arie Verstraten die voor Schutter bevrachtte. Toen voor het eerst zelfstandig in Antwepen kwam kon ik nog geen bevrachters en was dan afhankelijk van “Runners” Een daarvan was ene Schallie (ik weet niet of ik de naam goed tik) en dat koste toen der tijd 1 frank per ton. Mijn eerste reis was bevracht door hem; 60 ton hout naar Zaandam. Elk jaar was er in Antwepen een grote kermis. Het ene jaar op de Amerikalei en het andere jaar op de Italielei. In het Willemsdok was ook de beurtdienst van de Westfries en daar heeft mijn zwager Piet Dubbelman met de klipper Nooit Gedacht ook nog een poosje of een paar reizen voor gevaren. Ik heb in deze stad heel wat voetstapjes gedaan.
Groetjes Wim.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Even kijken of we Wim van Leeuwen weer op zijn praatstoel kunnen krijgen... Van Leo hoeven we niet veel verwachten die had een poephekel aan deze sinjorenstad begreep ik...

gr. Harry



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deze plaatste ik al eens eerder in de hoop dat iemand het scheepje zou herkennen... Dat is nog steeds niet gelukt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ronnie
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 feb 2005 15:30
Locatie: Cuijk

oud antwerpen

Bericht door ronnie »

Wat een uitkomst dat het straatburgerdok (tussen de bruggen) is opgeruimd. Nu kun je tenminste doorvaren. Het was wel goed voor de conditie als je richting Wijnigem moest. Bij de eerste brug krijg je een nummertje bijv 23, snel aan de wal, met een berg francs in de zak rennen, naar het betaalkot van de haven, vlug met een ander nummer bijv 124 naar het kot van de kanaal rechten. Had je mazzel kom je voor het kot van de kanaalrechten gelijk aanboord springen. Mijn schipper had altijd haast.
Die nummers hadden ook geen volgorde, het nut zagen wij er ook niet van in.
Een keer met de losse boot (Herkules X ja ja wij kunnen ook onder de ijzerbrug door)een bak op moeten halen in Wijnegem, moch niet met 2 bakken door de bocht van Belga. De eerste lag al bij 100, laat de brugwachter mij ongeveer een half uur voor de brug liggen.
Kop tegen de dijk gevaren en informeren.
Meneer had te doen ( playboy lezen )en nu even geen tijd.

Zo ken ik Antwerpen ook nog, het is nu toch wel gemakkelijker.
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Bericht door Brittelhaak »

Ronnie, had je wel een fooitje gegeven?

zo weet ik er ook nog een, bij iedere brug een fooitje doen in het klompje
als je dat niet deet ging de tam-tam naar de volgende brug en kon je een uurtje wachten.
Dus toen deden wij het maar anders, zover mogelijk van het klompje afvaren en dan net niet het klompje kunnen pakken dus op het laatste moment de tip op de wal gooien tussen al die fietsers die daar stonden te wachten, nog nooit iemand zo snel op zijn knieen zien kruipen.
Het ging niet om die paar franken, maar waar het uiteindelijk wel om ging weet ik ook niet meer.

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
ronnie
Berichten: 189
Lid geworden op: 19 feb 2005 15:30
Locatie: Cuijk

oud antwerpen

Bericht door ronnie »

Ben het wel eens expres vergeten. Het klompje kwam dan terug, begreep die man niet goed en vroeg of hij een monster van de lading nodig had. Onder het vragen gelijk een hand kolen in het bakje doen. En goedemiddag zeggen pretigge wacht.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Bericht door Westeind »

hallo
ik weet ook nog van de straatsburgerdokbruggen,als je van het kanaal
kwam moest je geloof ik eerst aan schieten om te betalen en dan kreeg
je een kaartje mee van hard karton of iets dergelijks,en dat moest je dan
afgeven in dat befaamde klompje zeker zoiets als bewijs van betaling.
dat kaartje terug in de klomp doen was mijn werk,ik stond toen meen ik
toch aan het koproer voorop,in mijn beleving in weer en wind en natuurlijk
altijd donker :lol: affijn na de nodige wachttijd eindelijk de brug open
en dat rotklomje komt op mij af dus ik vang dat en doe dat kaartje er in
en zeker geen fooi en geef dat ding zo,n oplawwaai terug dat z,n kaartje
in den dok viel.. diee`mens had het niet meer m,n kaarje riep tie :lol:
hij dacht mischien ook wel dat hij fooi had gekregen.
gelukkig kregen we niet meer bruggen anders hadden we er nu nog gelegen denk ik :wink:

grts Bram
vaar om te leven (niet andersom)
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Hier nog een foto die mooi, wat tijd aangaat, aansluit bij de foto's van Harry;
Afbeelding
Een foto van het Friese maatkastje "Maja" van P. Bos uit Middelburg.
Het schip heeft jaren lang in de huur bij de West-Friesland gevaren tussen A.dam, R.Dam en de Sinjorenstad, toen later de W-Friesland opgeheven was voer Bos ook nog voor de voortzetters van de dienst; Reijntiens en van der Wielen. Een zoon van Schipper Bos is Lau, ook een forumlid een goede maat van mij uit die tijd die nu veertig jaar achter ons ligt.
Het fotootje is genomen opvarend in het Nauw van Bath, door C. Wijnen van de "Hendrika", waarvan je uiterst link een stukje van de roeiboot ziet.
Je ziet dat de Daf in de "Maja"moet werken want de rook staat aan de pijp, omdat Bos doordraaide om dat die zeeboot problemen had, dus maken dat je weg komt in dat betrekkelijk smalle en bochtige stuk.
En zo voeren we daar ook met nacht en ontij tot dat in 1975 het Schelde-Rijnkanaal af was. Dus echt ook weer een tijdsbeeld. Je ziet ook dat Bos al vroeg met een auto aan boord voer, dankzij het hijstuig aan boord konden ze zelfs op laag water aan de Scheldekaai in Antwerpen de auto er af zetten en dat in de zestiger jaren.
Nog even voor Harry; Die foto waar de "Westerschelde" op staat is genomen van af de kaai aan de de binnenkant van de van Cauwelaardsluis,
op de achtergrond zie je de erts kranen van de Stocatra.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Die tweede foto van Harry, met dat sleepje met dat toogbootje, is genomen van af het zuidelijke land hoofd van de westelijke wipbrug. Je kijkt zo op doknr; 206-208 de Kaaien van de Kongo-lijn, officieel de ;
Compagnie Maritiem Belge, die het zeevervoer in handen had met Belgies enige maar grote en rijk aan grondstoffen, kolonie Kongo Die rederij had div. passagiersschepen en vrachtschepen varen
Die C M B had nog een dochteronderneming voor de binnenvaart de; SALF,die had zelf ook schepen varen in het verlengde zeevervoer.
Het toogbootje trekt drie spitsjes naar Merksem waar diverse veevoederfabrieken gevestigd waren en nog steeds zijn, een van die schepen is er een van de toentijds grote rederij Eugenie Herbosch, te zien aan de letters E H op de kop.
Ja, een die andere foto, ik weet het ook nog steeds niet Harry, die naam van die motor met die schoenerkont.De foto is genomen van uit de richting Royerssluis het Albertdok in bij nr; 100, Die met die lege schepen is het Willemdok, je ziet op de achtergrond de binnendeuren van het oude dok, de Bonapartesluis. En die andere twee hoeven volgens mij geen uitleg, of heb ik het mis...
En nog even voor Leo; ik behoor tot die mensen die verslingerd waren aan die stad aan de Schelde, ondanks al zijn beperkingen van sluizen en bruggen, het was altijd wat anders en als die foto's van zo'n veertig jaar geleden ziet komt die tijd weer terug op je netvlies.En gelukkig voor ons vergeten we de vervelende dingen vlugger als de leuke, maar goed ook.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: OUD ANTWERPEN

Bericht door Kees Keijzer »

Hier een foto uit de nazomer van 1965. We liggen hier met de "Haringvliet" op Hangar 15 net beneden de ingang van de toen nog in gebruik zijnde Zuiderdokken tegen de kaai;
Afbeelding
De foto is op een zondag genomen, mijn grootouders van moederskant waren een reisje mee, ze staan op de luiken. We moesten de andere dag kunstmest in zakken lossen in die Franse zeeboot die achter ons ligt,
dat ging toen nog met het laadgerei van de zeeboot, want die waterdrukkraantjes kwamen niet over de boot.
Die lading hadden we in Pernis tussen de steiger bij de Albatros geladen. Dat lossen aan de kaai in een zeeboot was best bewerkelijk, elk vak verhalen en met de kentering van het tij rond , want met de giertijen loop daar op het topje van de vloed wel een kilometer of zeven stroom. Dat is niet lekker als je daar met de kont in ligt om te verhalen, dus kun je maar beter met de kop op stroom liggen.
Zo dat was weer een stukje verleden.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Oud Antwerpen

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
We vliegen even verder over Antwaarp, de kalimagazijnen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie