Oud Antwerpen

Alles over binnenscheepvaart
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door t.fluks »

Dick,
ons beider geheugen is nog aardig bij de tijd.
Hopelijk blijft dat nog een poosje, volgende maand heb ik 77 kruisjes!
Tammo.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Jan Kroes »

enterprise schreef:Piet van Damme heeft daarna de Jacobus Elodie gehad
heeft dacht ik nog een schip gehad waar hij ook slakkenzand mee voer van IJmuiden naar de
Seinehaven ,wat hij ook nog gedaan heeft met de RA .dat was Walter van Damme
Zit ik nou helemaal fout als ik denk dat Peter en Annie op de Ra voeren, en Walter en Ina op de Orca?
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door enterprise »

Jan Kroes schreef:
enterprise schreef:Piet van Damme heeft daarna de Jacobus Elodie gehad
heeft dacht ik nog een schip gehad waar hij ook slakkenzand mee voer van IJmuiden naar de
Seinehaven ,wat hij ook nog gedaan heeft met de RA .dat was Walter van Damme
Zit ik nou helemaal fout als ik denk dat Peter en Annie op de Ra voeren, en Walter en Ina op de Orca?
WAs dat de Orca , dat schip wat gezonken geweest was bij de Lillobrug wat ze later nog verlengd hebben
want hoorde hier van goed ingelichte bron dat er na de Jacobus Elodie nog een schip geweest is
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Schier Hameete »

Mooi :
het Straatsburgerdok daar moest je vaartrechten en doorvaartgeld betalen en je had dan een kartonnen kaartje ik dacht nog te weten dat dat als volgt ging
Je kreeg het bij het bij opvaren van het kanaal bij een van de bruggen en gaf het af bij het ontvangstkantoor en bij het verlaten van het kanaal richting dokken ging het andersom je gaf dan het kaartje dat je kreeg bij het ontvangstkantoor weer af op de brug ik dacht dat dat altijd op de binnenste (wip) brug gedaan werd.
Een lange hengelstok met een bakje en als je dat wilde kon je daar ook wat franken indoen.
Echt een stukje historie wat door de huidige technieken is achterhaald maar als ik dit weer zo terugzie had het ook wel iets.
Onze laatste reis in 1996 was naar Schoten en toen was dacht ik het kaartje al afgeschaft ik ben toen vanaf Schoten alles in een keer wezen betalen zowel heen als terug zodoende hebben we toen geen stop voor het onvangstkantoor gemaakt
gr schier
Afbeelding Afbeelding
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door klipper »

als men vanaf de Schelde naar binnen moest en verder naar het Albert kanaal, dan waren er schippers die dan echt even tot rust moesten komen, wat een gedoe met briefjes en franken en kartonnetjes , en niet te vergeten naar de douane om in te klaren!. Gr
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat inklaren bij de douane schoot meestal niet op de papieren moesten uit de stad komen en dan moest er een monster naar de verificateur, kan wel eens gebeuren dat het de andere dag werd, dus geen aankomstdag in Merksem of Schoten.
Bij pa aan boord deden we het zo; Net voor dat we leeg waren stapte ik op mijn brommer en ging ik de ronde van het Straatsburgerdok doen, als we leeg wegingen ook uitklaren. , als ik terug was brommer aan bord en tuffen maar, niet vergeten het kartonnetje af te geven aan de brug.
Wat een tijden :roll:
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Fluks »

Als we leeg waren lagen we meestal achter het Kerkschip op nr198.Als mijn vader s‘avonds met een reis aan boord kwam hadden we een probleem,want de Douane ging om vier uur naar huis en daar lag dan het olieborg-briefje.Het is lang geleden,maar ik meen,dat men bij de Douane aan de Kaai van van Meeteren wat kon regelen.
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat klop Arie daar kon je meestal terecht, ook geladen als je goede documenten aan boord had.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Schier Hameete »

En dan met al die bezigheden en regels moest je dit boekje ook altijd in bezit hebben

Afbeelding

Ik meen te herinneren dat de laatste jaren dat we voeren er een nummer bij ieder schip kwam iets van FD nummer of zoiets.
De eerste keer dat mij naar dat nummer werd gevraagd met aanmelden via marifoon aan een post van de Antwerpse haven mocht ik het nummer van het sleepboekje doorgeven totdat ik een orgineel nummer had.
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Evert CadIJ »

klipper schreef:als men vanaf de Schelde naar binnen moest en verder naar het Albert kanaal, dan waren er schippers die dan echt even tot rust moesten komen, wat een gedoe met briefjes en franken en kartonnetjes , en niet te vergeten naar de douane om in te klaren!. Gr

Haha
Eer je ingeklaard was, was je allang van alle rompslomp uitgerust en waren we blij e i n d e l i j k verder te kunnen.
Trof je een feestdag, lag je mooi een dag te stinken, terwijl de rest van de wereld doorging :?

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Plaats reactie