Oud Antwerpen

Alles over binnenscheepvaart
velasquez

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door velasquez »

Antwerpen de stad met de geldpot, niets gebeurde er zonder smeergeld.
Een kennis van mij nam een sleep aan van een persleiding.
Plotseling moesten er overal vergunningen voor zijn maar na enige duizenden franken was het even plotseling niet meer nodig.
Wat een wereld was dat.

gr.BB
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Robert Delhaye »

Tienjarenplan woelde polders om tot grootste chemische cluster van Europa: Hoe Antwerpen de Sluizen naar Havenuitbreiding openzette.

Op 3 oktober 1967 gierde Antwerpse trots door de redacties van de kranten en tv: die dag werd de gloednieuwe Zandvlietsluis officieel geopend. Tweeëntwintig jaar lang zou ze de grootste ter wereld zijn, om dan de fakkel door te geven aan haar zusje, de Berendrechtsluis.

De opening van de 500 meter lange en 57 meter brede sluis door koning Boudewijn was het -voorlopige - sluitstuk van een jarenlange expansieperiode van de Antwerpse haven. De Zandvlietsluis was dan ook de kers op de taart, het eindpunt van het uiterst ambitieuze Tienjarenplan dat door de regering en het Antwerpse stadsbestuur al in juli 1956 was goedgekeurd onder de titel: 'Een programma van dringende investeringen van nationaal belang'. Het plan ging overigens bijzonder snel in uitvoering.
Het plan moest Antwerpen weer wapenen tegen de Rotterdamse concurrentie. De Nederlandse stad was in 1940 op moorddadige wijze platgebombardeerd door de Duitsers, en moest daar daardoor ook direct na de oorlog grondig vernieuwen. De Antwerpse haven was daarentegen relatief ongeschonden uit de wereldbrand gekomen en stond niet direct onder druk om te vernieuwen. Het ambitieuze plan zou de haven met tal van dokken uitbreiden en zou de Nederlandse haven tot bij de Nederlandse grens brengen.
Met een bulldozer-elan dat vandaag ondenkbaar is, werd beslist dat niet alleen de polderdorpen Oorderen, Wilmarsdonk en Lillo zouden verdwijnen - wat eigenlijk al in de jaren dertig was gepland - maar werden ook Berendrecht en Zandvliet lange tijd bedreigd. Vruchteloos poogden de bewoners onder meer via hun Polder Aktie-komitee de "pletwalsen" (walsen) tegen te houden.
In honderden artikelen meldden de dagbladen de geleidelijke teloorgang van de polderdorpen; de laatste middernachtmis, het laatste huwelijk, de pogingen om het erfgoed te redden. Zo werd lange tijd geprobeerd om de toren van het Wilmarsdonk "cadeau te doen aan de parochie Schoonbroek, maar die bedankte".
De toren dan maar langs de Schelde-laan herbouwen naast de geredde Witte Molen van Lillo was een volgend plan, maar de stad schrok terug voor de hoge rekening. Uiteindelijk besliste de firma Ahlers in januari 1969 om de toren voorlopig te houden. Maar, werd er vooruitziend aan toegevoegd: "Voorlopige oplossingen hebben de reputatie definitief te worden".
Overigens was de teneur over het algemeen jubelend. De onteigening van 5.000 mensen en de afbraak van de eeuwenoude dorpjes was een onvermijdelijk euvel op weg naar industriële expansie. In augustus 1965 schreven de kranten nog dat het lot van Oorderen nog een kwestie van dagen was: "Op hun tarweveld zien twee boeren hun laatste oogst opbinden; morgen zal hier een van de grootste wagenfabrieken van Europa (het inmiddels gesloten General Motors) verrijzen. De gemoederen in de Polder zijn bedaard tot berusting en hier en daar wrok", schreef men...

- deel 2 volgt -

met vriendelijke groet,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Robert Delhaye »

De grootste chemische cluster van Europa: "Hoe Antwerpen de Sluizen naar de Havenuitbreiding openzette" (deel 2)

"Sympathieke gemeenten"

Terwijl het Tienjarenplan nog volop werd uitgevoerd, werd duidelijk dat ook dit niet zou volstaan om de haven gelijke tred te laten houden met de eisen van de industrie en de groei van de schepen. Midden jaren zestig wees havenschepen Leo Delwaide senior er in de Kamer op dat het Tienjarenplan in 1956 was uitgegaan van een ruimschootse buffer van 1.500 ha industrieterrein. Tien jaren later waren die reeds allemaal toegewezen en moesten kandidaten teleurgesteld worden. Zo haakte het Duitse Hoechst af, om naar Vlissingen te wijken. Feit is dat de Antwerpse haven in die jaren bliksemsnel aan het uitgroeien was tot de grootste chemische cluster van Europa, met duizenden en duizenden nieuwe jobs.
De roep zwol dan ook snel aan om in het Waasland uit te breiden. Al in 1963 werden de eerste ideeën gelanceerd, en in 1966 stelde de stedelijke administratie een concreet plan voor om 10.000 ha in te palmen tot de weg Sint-Niklaas - Hulst, zodat ook Kieldrecht en Meerdonk zouden verdwijnen. Dat idee verdween weer van tafel, maar, aldus schepen (wethouder) Delwaide in juli 1967, minstens "6.000 ha" was nodig. En de "twee sympathieke maar vrij kleine gemeenten Kallo en Doel" zouden jammer genoeg opgeofferd moeten worden.

met vriendelijke groeten,
Robert
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Robert Delhaye »

De grootste chemische cluster van de Europa: "Hoe Antwerpen de sluizen naar de Havenuitbreiding openzette" (deel 3 en slot)

"Boerinnesluis"

Op hetzelfde ogenblik was op de rechteroever de uitbouw nog volop bezig en bleken ook daar extra projecten "absoluut nodig" om het voortbestaan van van de haven veilig te stellen. Zo kwam de Schelde-Rijnverbinding tot stand met de cruciale Kreekraksluizen.
Een ander project leek eveneens panklaar..., maar kwam er nooit. Net voorbij de Royerssluis - "op de plaats van het Noordkasteel" - zou de Boerinnesluis worden gebouwd voor de binnenvaart.
Want de sluizen konden het gewoon niet meer aan. Zelfs de stokoude Bonapartesluis was nog volop in gebruik. In 1969 versaste dit stuk maritieme archeologie nog 4,5 miljoen ton! In 1974 werd deze sluis - in 1809 nog bijna aanleiding voor een wereldconflict - toegesmeten. Tegenwoordig kent bijna geen enkele automobilist die het Bonapartedok passeert nog dit stukje geschiedenis.
Nog niet geremd door ecologische overwegingen, stond in de plannen voor de Waaslandhaven ook zo goed als vast dat de hoofdingang in Zeeuws-Vlaanderen zou liggen, iets oostelijk van Terneuzen..., langs een megasluis in Baalhoek en een gelijknamig kanaal; de Kallosluis was slechts de achterdeur.
Nederland was aanvankelijk niet tegen. In het debat over dat kanaal én de afsnijding van de Bocht / Nauw van Bath argumenteerde de Belgische politiek dat dit ook voor Nederland enorme voordelen zou opleveren. Nederland kon dan immers heel het 'nutteloze' Verdronken Land Saeftinghe inpolderen om er "een enorme nijverheidszone" van te maken.
Het ecologische tij zou pas keren met de roep om een ander, "dringend noodzakelijk" project: de bouw van een duwvaartkanaal rond de haven. Dat bleek een project teveel: de Belgische groene beweging en Agalev zouden uit protest hiertegen geboren worden.
Zeebrugge en Gent zaten in de periode van de 'golden sixties' evenmin stil. Beide havens kregen eveneens een belangrijke zeesluis.

"Bitter weinig aandacht"

Intussen kreeg Antwerpen zijn grootste sluis ter wereld. In 1965 - terwijl het platwalsen van de polderdorpen nog bezig was - gingen de werken voor de Zandvlietsluis van start. In uiterlijk 48 maanden moest de sluis klaar zijn, en dat lukte veel sneller.
In één klap nam de sluizencapaciteit van Antwerpen met 75 procent toe, want de nieuwe 'biggest in the world' - zoals de Gazet van Antwerpen triomfantelijk op 4 oktober 1967 kopte - liet de toen twaalf jaar oude Boudewijnsluis ver achter zich.
Met gekrenkte trots rapporteerde de 'Gazet' wel dat de Zandvlietsluis "bitter weinig aandacht geniet in de Nederlandse pers". En dat terwijl het openingsevenement "plaatshad op slechts enkele kilometers van de Nederlandse grens."
"Zelfs de grote nationale (Nederlandse) bladen maken er zich overwegend van af met een klein agentschapsbericht of een foto met onderschrift", zeurde de krant, er giftig aan toevoegend: "Daarentegen wordt de barst in een Esso-tank in de Antwerpse haven met grote opmaak gebracht."

met vriendelijke groet,

Robert.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door ichthus »

Oud Antwerpen
Bijlagen
resizer-nl7809229934a36fd.jpg
resizer-nl7809229934a36fd.jpg (137.93 KiB) 2153 keer bekeken
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door ichthus »

Ik ben een Zijinstromer wat betreft foto,s en verhalen plaatsen, maar als ik alleen maar x kruisjes zie dan word het lastig,is er een mogelijkheid van terugplaatsen ?
Overigens op blz 2 wordt gevraagd wat een sleepboekje is, met FD nummer betekent , Financieel Detektie nummer,.
we hebben nog wel enkele . groeten Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door pieter53 »

ichthus schreef: 12 sep 2017 12:41als ik alleen maar x kruisjes zie dan word het lastig,is er een mogelijkheid van terugplaatsen ?
Die kruisjes heb je danken aan het beleid van sites waar je 'gratis' foto's kunt stallen.
Alleen de schrijvers van de berichten kunnen ze terug plaatsen, als ze tenminste zelf de foto nog hebben.
In de meeste gevallen zal je daar zelf de schrijver om moeten verzoeken.
Het is helaas niet anders.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door ichthus »

En altijd was het biljart "afgeschreven".
Bijlagen
IMG_20140910_0102-002.jpg
IMG_20140910_0102-002.jpg (224.34 KiB) 2050 keer bekeken
Antwerpen 3.jpg
Antwerpen 3.jpg (161.23 KiB) 2050 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Kees Keijzer »

Heel veel keren daar geweest altijd gezellig, ook later aan de Londenstraat.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Oud Antwerpen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik ook. Je kon er toch ook boeken ruilen?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie