Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Helaas bleken ze niet bereid, op vragen daarover, te reageren
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Lamme arm.

Bericht door Janna »

han visser schreef:Staat de zijschoefinstallatie er nog op?
Jazeker Han.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Lamme arm.

Bericht door Janna »

pieter53 schreef:Helaas bleken ze niet bereid, op vragen daarover, te reageren
Die zijn alleen nog geïnteresseerd in hun huidige productie; lieren en zo.

Ridderinkhof bouwde in 1926 mijn ankerlier, heb de kwitantie nog.
Toen ik ze eens belde reageerden ze enthousiast; dat was hun oudste nog werkende lier. Maar toen ik vroeg of ze wat konden betekenen bij het overhalen van de lier was de conversatie ineens afgelopen :?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Wat mij nog niet geheel duidelijk is, is hoe de grotere schepen weg kwamen als ze met stuurboord tegen de (lager)wal lagen.
Je zet ze niet even met de pikhaak af zodat je voldoende tijd hebt de schroef te laten zakken en gang te maken.
Een draadje op een achterlier misschien?
Wie weet het?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Ik heb maar weinig ervaring met het varen met een geladen schip, maar die spaarzame keren dat we wel lading in hadden bleek dat je gebruik kan maken van de "massatraagheid"; als je maar rustig aan blijft doorduwen, druk je toch het voorschip een stukje uit de wal en kan je de schroef laten zakken. Als je het achterschip vast houdt, zal de schroefwerking het voorschip verder uit de wal duwen. Komt het moment dat je de zijwaartse snelheid wil omzetten in voorwaartse snelheid. Misschien werd dan een schoorboom schuin voorwaarts gezet.
Met een leeg schip uit de wal komen lijkt me vrijwel onmogelijk; tegen de windvang van de romp is niet aan te drukken met een boom of haak.
Al met al lijkt het me een griezelige aangelegenheid om van lager wal af te komen, met een lage snelheid heb je ook geen roer.
Misschien werd er wel gestart met een verhaaldraad, net zoals bij een zeilschip.

Als er mensen met zijschroefervaring reageren, heb ik nog een B-vraag: Wat is er stuk als de sleef blokkeert bij in of uitschuiven?? Iets met het vierkant, vrees ik. Een reactie zie ik graag tegemoet!!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Dank je voor het antwoord.

Als B-mens misschien een antwoord op de B-vraag.
Vermoedelijk is er een stuk van het vierkant gebroken.
Als de beweging stopt met een harde stoot lijkt me het vrij zeker,
als de stoot gedempt is kan het ingedikt vet en vuil zijn.

Ik hoorde dat je de geluidsbarrière van 10 km/u doorbroken hebt.
Gefeliciteerd! De zaken voor het CvO staan er toch weer iets beter voor.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Lamme arm.

Bericht door Janna »

Hier moet ik toch even op reageren Pieter.

Die geluidsbarriere ligt een klein tandje hoger als 10km/u/. 1224,8 km hoger om precies te zijn. Op zeeniveau met 20C dan.

Dat je 't weet.

Chuck, Felix, en nu Han, waar houdt 't op..
:mrgreen:
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Lamme arm.

Bericht door Kees Keijzer »

Leeg uit het lager komen viel niet mee, een lierdraadje weg brengen is dat mogelijk was , of een rukje van een behulpzame motor collega, dat gebeurde in die tijd nog wel, we hebben met pa tot 1963 met de zijschroef gevaren.
Ik heb er een heilig ontzag voor de lagerwal aan over gehouden.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Als ik Janna moet geloven, dan zullen we in de toekomst een nieuw type schip tegenkomen: de Flysteven.

De B-vraag: Onze zijschroefinstallatie is één van Ridderinkhof. Met een buisvormige sleef. Ik nam aan dat de bedoeling daarvan was dat het verstellen van die sleef tot doel had dat je de drijfkracht kon optimaliseren door een hoekverdraaiing van de haakse overbrenging, zodat de kruiskop in lijn kwam te staan met de schroefas en zodoende geen kracht verloor in het continu verdraaien van de kruiskop.
In het kader van: wij gaan toch nooit meer geladen varen heb ik geprobeerd nog een kilometertje sneller te kunnen varen met het Remkes schip, dat uit zichzelf niet vooruit te branden is. Had ik er maar nooit aan begonnen, want het bewegen van de sleef is nooit meer zo soepel gegaan als voor die tijd. Ik ben er aan gewend geraakt dat ik soms even met de drijfas moest "zoeken" om de sleef in de gebruikelijke buitenste stand te krijgen.
Sinds eergisteren krijg ik de sleef niet meer spontaan naar binnen en heb ontdekt dat er ruimte is gekomen in de hoekverdraaiing van de sleef en dat ik een beetje moet heffen aan de kruiskop om de sleef weer binnen te krijgen. Mijn hypothese is dat er iets is met een spiebaan, het vierkant of iets anders. Het schip ligt momenteel in Meppel, als decorum voor de intocht van Sinterklaas en ik hoop dat ik er mee thuis kan komen om van de winter de installatie uit elkaar te halen. Dan nodig ik je uit, Pieter, want we willen nog steeds graag weten hoe de binnenkant er uitziet.
Graag houd ik de zijschroef in ere, want 7 tot 9 liter benzine per uur staat in geen verhouding tot de drie liter gasolie die de Samofa verbruikt bij dezelfde snelheid.

Al met al is het perspectief beter geworden dat ik nu ook de Pannerdense kop en Lobith kan ronden. Geeft een aardige vergroting van het vaargebied!
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Lamme arm.

Bericht door Kapitein Spok »

Han, ik had je gisteren een uitgebreid antwoord gegeven op je A en B vraag maar dat blijkt dus niet op de juiste plaats terecht gekomen.

Ik heb nu minder tijd dus even een samenvatting van het geen ik je schreef.

Hoe kom je uit lager wal met een zijschroef? Als kind heb ik het mijn vader dikwijls zien doen. Het moet natuurlijk niet stormen maar zelfs bij een matige wind lukt dat nog wel. Bij voorkeur met de kont op de luiken, met een korte pikhaak onder handbereik, met de handen om de onderkant van de luiken, de voeten tegen de kade muur, en dan douwen. Het duurt even maar dan komt er beweging in en zodra de benen tekort worden de ingezette beweging ondersteunen door met de pikhaak tegen de kade te drukken.

Een ander methode was dompen. Een plank van een meter of twee een stukje tussen schip en kade (buurmansschip) steken en dan naar je toe trekken st zodra het schip afgaat stukje naar achteren lopen en procedure herhalen, tot er voldoende ruimte is om de schroef te laten zakken.

Wat je B vraag betreft. je geeft het zelf al aan dat het wel eens aan de spieen van de schuifas zou kunnen liggen. Ik weet dat die geen erg lange levensduur hadden. Na een aantal draaiuren waren die versleten en raakte de boel klem of, de boel draaide dol en dan tufte de motor lustig verder maar de schroef stond stil. Overigens de installatie van de Jolles was van Van Pergen uit Vreeswijk.
Plaats reactie