Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Dank je Gert en ook je vader voor de informatie.

In de Ingenieur van 1912 staat een heel artikel over het berekenen van drijfriemen, dat voert mij echter een beetje te ver :)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Na een paar nearbye ontsnappingen bij bruggewippers die weinig inzicht hadden mbt de (on)mogelijkheden van een zijschroef heb ik in 1992 een Honda 15 pk op het roer gezet om veiliger en verantwoord te kunnen varen, omdat de gewenste witte Yamaha 9.9 werkmotor niet meer leverbaar was. De bedoeling was deze achterstevoren te monteren ivm afremmen. Toch maar op de gebruikelijke manier er op gezet met het oog op betere manouvreerbaarheid en de mogelijkheid dat de Honda meehelpt bij het varen en gang maken. Dat is bij tochtjes naar Oostgroningen vanaf Zwolle ( 165 bruggen en 17 sluizen) wel prettig gebleken. Ik was blij dat ik dit jaar ook op de "Onderneming" met opduwer de reserve-Honda op het roer had gemonteerd, want het manouvreren met een leeg schip van 25,40m lang en 5,30m breed bleek geen sinecure bij diezelfde bruggetjes van 6m breed met al dan geen uitsteeksels daar aan.

De "Dankbaarheid" gaat iets meer dan 6 km/uur op de zijschroef. Het is een Remkes, vol gebouwd en niet vooruit te branden. Met de Honda er bij kom ik op 8 km/uur kruissnelheid. Als ik beide motoren op zijn zielement trap komt er hooguit 1 km/u bij. Dat is voor het CvO niet voldoende.
Met alleen de Honda op een rustige zomeravond haal ik ook de 6 km/uur. Met de standaard schroef. Met de 4 blads werkschroef gaat het iets harder vooruit. Maar afstoppen is moeilijker gebleken, terwijl ik andersom had verwacht. Vorig jaar een groot afdekblad boven de schroef gemonteerd om te voorkomen dat de schroef lucht trekt. Het werkt wel maar ik heb nog niet geprobeerd om voluit in de ankers te gaan. Vooruitgang Is Ons Streven.
Achteruitslaan met een buitenboordmotor achter een bootje of een jacht is geen probleem. Daarbij komt het schip snel stil. Bij ons niet, daar hangt 35 ton dood gewicht vóór de motor en dat had het Hondaatje niet verwacht. Ik ook niet, toen ik bij een snel wassende Vecht zou keren en er op het laatste moment een jacht met een onbenullige schipper losmaakte en voor onze neus langs schoot. De motorstaart schoot bij het achteruitslaan uit het water omhoog en wij waren dwars op de stroom onbestuurbaar geworden! Op dat moment is een achteranker ook niet meer acuut bruikbaar. Sindsdien is de "kwispelende" staart aan de lijn en hebben we daar nooit meer problemen bij gehad.
De "Honda" heeft mij maar één keer in de steek gelaten. Terug uit Leer / Embden kwamen we met Bf 5 misschien 6? achterop voor de Zeesluis van Delfzijl. Ons netjes gemeld voor de schutting en vervolgens zo veel mogelijk afstand gehouden. Toen het licht al op groen sprong kwam er nog een oliebootje uit de kleine sluis. Afstoppen gaat slecht met zoveel wind, dus snel bakboord uit gegaan. Dan kom je met de zijschroef aan de verkeerde kant niet zo gauw rond, dus van alles geprobeerd om weer in het gareel te komen. Maar als de nood hoog is, is soms redding nabij. Ditmaal in de vorm van het ingrijpen door de sluismeester, die snel de grote sluis voor ons open maakte alvorens we daar op onzachte wijze mee in aanraking zouden komen. Alsnog hulde!

4takt en 2takt: ze geven allebei uitlaatgas via de schroef af, waardoor "grip" op het water bij achteruit slaan sterk vermindert. 2takt maakt meer toeren en is vervuilender naar het miljeu door de uitstoot van olie. Waarom ik met een 2takt ga "oefenen" ligt aan de hoogte van de investering en de keuze van het merk. Een 4takt met enig vermogen kost mij ook een godsvermogen. Mocht de missie met deze motor lukken, dan kan ik altijd nog minimaal 4500 euries investeren in een 4takt. Dan wel een Historisch schip verpatsen aan een buitenlander of de schroothandel, want ik houdt er geen schip op na om rondjes om de kerk te varen.

Het is een lang epistel, maar alles conform dit item praktijkervaring van de laatste 3 decennia. Met een beetje pech eindigt dit fenomeen. Van de 14 varen er momenteel nog 3.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Lamme arm.

Bericht door k-k »

Han, Bedankt voor de uiteenzetting. Jammer dat de regelgeving er niet in voorziet om deze stukjes nostalgie in de vaart te houden. Hoop dat je iets kunt verzinnen om toch aan de voorwaarden te voldoen. Succes ermee! Gr. Klaas.
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Dag Klaas,

Bedankt voor je reactie. Graag wil ik nog wel een paar opmerkingen kwijt.

Met de Dankbaarheid en de Onderneming worden wij geconfronteerd met regelgeving die nogal ingrijpend uitpakt voor onze schepen. Wij zijn niet van schippersafkomst en hebben derhalve zelf niet gevoelens van nostalgie. Bij toeval kruisten zijschroef, sleepschip en opduwer ons pad en we hebben ons er mee leren redden, waarbij gaandeweg ervaring werd opgebouwd. Niet in de laatste plaats door overdracht van kennis door schippers uit de generatie die er mee heeft gewerkt.
Als het niet meer mogelijk zal blijven om er mee te varen, verdwijnt het "schippersambacht". Nostalgie is in mijn ogen iets van het verleden, ambacht is iets wat veel mensen aanspreekt en je naar de toekomst kan overdragen. Gelukkig is e.e.a. door deze en gene gedocumenteerd geworden, dus het is niet "weg". Kennelijk sloeg het "ambacht" wel aan, want een dochter is op een schip met een zijschroef terecht gekomen en een andere sinds kort op een schip met een opduwer.

Aan de andere kant is er de regelgeving. Naar goed ambtelijk gebruik doe ik weer ervaring op naar de letter van de wet, maar er is ook iets van de geest van de wet. Het eerste geeft over het algemeen veel wrevel tussen burger en handhaver, het tweede weet de positieve elementen van de regels te waarderen en lijdt er toe dat er gezamenlijk naar een oplossing gezocht wordt die motiveert om de bedoeling van de wet uit te voeren.

Ik heb de laatste jaren de mazzel gehad dat ik van mijn hobby ook werk kon maken en ben zodoende gemotiveerd een veilige medegebruiker van de vaarwegen te willen zijn, omdat ik ook aan de beroepskant van de vaarweggebruiker mee heb leren kijken. Ondanks het ambacht wil ik toch met de tijd mee gaan en pas de schepen naar vermogen aan om tussen recreatievaart, duwvaart en waterverkeersbegeleiding mee te hobbelen. (varen doe je tenslotte samen). Ik ga met onze schepen maar niet langs bij "Kunst en Kitsch" want ik vrees op voorhand dat ik bij de laatste categorie ingedeeld zal worden, met vooral emotionele waarde.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Lamme arm.

Bericht door klipper »

diverse keren gezien, dat er op de kanalen in brabant door brugopeningen met leeg schip werd gevaren terwijl de zijschroef gewoon in het water bleef. Moeders aan het roer en vader stond soms op het voordek. Er was weinig ruimte over in de breedte. Brutale en kundige varenslui. Gr
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Lamme arm.

Bericht door Wrijfhout »

Familietrouw (6).jpg
Familietrouw (6).jpg (294.62 KiB) 2139 keer bekeken
De Familietrouw - met lamme arm - op het Winschoterdiep. Heb me er toen over verbaasd hoe hard dat schip liep. Zeker meer dan 10 km/uur.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Lamme arm.

Bericht door Evert CadIJ »

Maar wel met een heel bescheiden vrachtje. :wink:
Aan de ijk afgeladen bleef daar misschien een km of 6 a 7 van over?

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Lucky boys; korter dan 20m. (Nog) geen CvO nodig. Scheelt een hoop rompslomp en geld!
velasquez

Re: Lamme arm.

Bericht door velasquez »

Evert CadIJ schreef:Maar wel met een heel bescheiden vrachtje. :wink:
Aan de ijk afgeladen bleef daar misschien een km of 6 a 7 van over?

Groet Evert
De Noord Nederlandse kanalen waren meestal niet dieper als 160 tot 170 cm dus volle last lagen de meeste 135 tot 145 cm diep.
Met 25 cm water onder het schip krijg je er verdomd moeilijk een vaart in van meer dan 5 km/u.
Bij de Tjalk van grootvader was een opdrukker met 16 pk Ford benzine na de vervanging voor een 24 pk merk? liep de Tjalk geen 0,5 km harder.

gr.BB
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

han visser schreef:De "Dankbaarheid" gaat iets meer dan 6 km/uur op de zijschroef. Het is een Remkes, vol gebouwd en niet vooruit te branden. Met de Honda er bij kom ik op 8 km/uur kruissnelheid. Als ik beide motoren op zijn zielement trap komt er hooguit 1 km/u bij. Dat is voor het CvO niet voldoende.
Kan je er zo niet een paar kilometertjes extra uitpersen Han?
Afbeelding

Wie heeft foto's van (toenmalige)de zijschroefinstallatie van de Jantje?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie