Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
middenbolder
Berichten: 302
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:33
Locatie: wessem

lamme arm

Bericht door middenbolder »

Kees
(zoals altijd) zit je volgens mij op het goede spoor.

Aan stuurboord zag ik ook niks aan de zij.
Aan bakboord kon ik niks zien,
en omdat er niemand aan boord was,
ga ik dan ook niet zomaar aan boord om te kijken.

Als ik er weer eens in de buurt ben, zal ik weer een poging ondernemen.
Groeten
Jean Romeynders
kotteraar

Deutz Mah motor

Bericht door kotteraar »

Ik heb een Deutz Mah(zo'n oudje met verdampingskoeler)met hulp en hoofd verstuiver. Kan ik de motor starten op de hoofdverstuiver of moet dit altijd via de hulpverstuiver ivm eventuele schade aan de motor.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Op dit forum is een onderwerp "Lamme arm" waar al heel wat geschreven is over MAH-Deutzen. Welk type heb je?
Ik had vroeger een MAH 220, die ik altijd op de hoofdverstuiver startte, maar er zijn types die dat niet aankunnen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
kotteraar

Bericht door kotteraar »

Gert Schouwstra schreef:Op dit forum is een onderwerp "Lamme arm" waar al heel wat geschreven is over MAH-Deutzen. Welk type heb je?
Ik had vroeger een MAH 220, die ik altijd op de hoofdverstuiver startte, maar er zijn types die dat niet aankunnen.
Leuk dat er zo snel een reaktie is.
Het type dat ik heb is een mah 320.
groeten
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat is bijna de allergrootste. De afkorting MAH stond voor "Motor Aggregat Hochdruck" Dieselmotoren. De jouwe is dan 26 pk bij 1000 toeren. Hij heeft een boring van 160 mm en weegt 780 kg. De laatste twee cijfers in het type geven de slaglengte aan, in dit geval dus 200 mm.

Ze waren er van 5 tot 26 pk
Toerentallen van 720 tot 1500 rpm.
Gebouwd tussen 1928 en 1970
Gewicht tussen 170 en 900 kg.
Ze draaiden op alle soorten olie, ook plantaardig of teerolie, vandaar die dubbele verstuivers.

En deze zoek jij dus:
Afbeelding
Ik vond hem op een zwitserse site: https://www.lanz-bulldog.ch/bedienungsanleitungen.htm. De handleiding is 93 Mb groot. De eigenaar heeft ze gescand en stelt ze ter beschikking. Zijn adres is heinz.b@bluewin.ch.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
kotteraar

Bericht door kotteraar »

Ik maak op uit je reaktie dat ik mijn Deutz Mah 320 straffeloos op de hoofdverstuiver kan starten. Is dit een terechte conclusie? Verder overigens bedankt voor alle gegevens en de tips!


Gert Schouwstra schreef:Dat is bijna de allergrootste. De afkorting MAH stond voor "Motor Aggregat Hochdruck" Dieselmotoren. De jouwe is dan 26 pk bij 1000 toeren. Hij heeft een boring van 160 mm en weegt 780 kg. De laatste twee cijfers in het type geven de slaglengte aan, in dit geval dus 200 mm.

Ze waren er van 5 tot 26 pk
Toerentallen van 720 tot 1500 rpm.
Gebouwd tussen 1928 en 1970
Gewicht tussen 170 en 900 kg.
Ze draaiden op alle soorten olie, ook plantaardig of teerolie, vandaar die dubbele verstuivers.

En deze zoek jij dus:
Afbeelding
Ik vond hem op een zwitserse site: https://www.lanz-bulldog.ch/bedienungsanleitungen.htm. De handleiding is 93 Mb groot. De eigenaar heeft ze gescand en stelt ze ter beschikking. Zijn adres is heinz.b@bluewin.ch.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik zou toch maar eerst die handleiding opvragen. Ik startte die MAH 220 wel zo, maar die van jou is net weer een slag groter. Kees Keyzer schreef bij het onderwerp "lamme arm":
Gert, die onderste , dat is hem, die bij ons op het voordek stond op het kastje, ik zal hem gelijk opslaan, past mooi in een verhaal.
Je kan goed zien de start verstuiver en de automatische kleppen lichter in het verlengde van de nokkenas, die kon je in stellen een na vier slagen met de slinger viel de klep in werking en de eerste arbeidsslag moest je door de compressie en dan sloeg hij aan , lukte dat niet over nieuw beginnen met lontje. in de wintertijd was de koelmantel leeg, voor het starten een ketel heet water er in, en starte die makkelijker ,als de Deutz eenmaal liep moest hij van start op bedrijfsverstuiver gezet worden dan liep hij mooier, niet van die grote klappen. Mijn vader vertelde als waarschuwing altijd als de motor zou aanslaan op de bedrijfsverstuiver heb je kans dat de kop over het voordek schiet.
Het verhaal dat het niet zou kunnen is dus al eerder boven komen drijven.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
dbrons
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 jan 2008 15:00

deutz mah

Bericht door dbrons »

Afbeelding

David

klik HIERvoor het filmpje
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Lamme arm

Bericht door Brittelhaak »

Dan denk je waar slaat dit nu weer op :?
Afbeelding

Maar is dit een lamme arm of niet :lol:

Afbeelding

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Lamme arm

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ridderinkhof in Hasselt, een bekend bedrijf dat veel zijschroefinstallaties plaatste.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie