Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Beiden bedankt!

Er is alleen een klein probleempje Kees.
In mijn gegevens ontbreekt een liggende Deutz die een dergelijk vermogen bij 600 tpm levert.
Misschien zijn mijn lijsten niet compleet?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Lamme arm.

Bericht door Kees Keijzer »

Pieter, ik heb het van mijn vader zo overgenomen, maar aan de lijsten te zien is het de MAH 322 zijkleppen en startverstuiver.
IK heb hier nog een bedieningsvoorschrift in het Duits;
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Die komt inderdaad erg dicht in de buurt van de 600 tpm.
Mooi, dan zijn we daar ook weer uit.
Bedankt voor de moeite!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Ik hoorde van Hans Terpstra uit Warten over een installatie met een holle schroefas!
Het betrof een zijschoef met een 24 pk Blackstone.
Deze is nu uitgestald bij het skûtsjemuseum te Eernewoude.

Zijn er meer mensen bekend met het fenomeen van een holle schroefas?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door Gert Schouwstra »

In mijn Deutz MAH folder uit de jaren '50 staat de MAH 320 voor 15 DIN (A) pk bij 600 toeren.
DIN (A) was voor scheepsvoortstuwing, DIN (B) was voor lichtere gebruiksvormen, dan werden meer pk's opgegeven.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Lamme arm.

Bericht door fok »

pieter53 schreef:Ik hoorde van Hans Terpstra uit Warten over een installatie met een holle schroefas!
Het betrof een zijschoef met een 24 pk Blackstone.
Deze is nu uitgestald bij het skûtsjemuseum te Eernewoude.

Zijn er meer mensen bekend met het fenomeen van een holle schroefas?
deze misschien ? mooi museum trouwens . groeten fok.
Bijlagen
P1020290.jpg
P1020290.jpg (344.7 KiB) 1835 keer bekeken
P1020289.jpg
P1020289.jpg (399.67 KiB) 1835 keer bekeken
P1020287.jpg
P1020287.jpg (414.29 KiB) 1835 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Dat is inderdaad de bedoelde zijschroefinstallatie!
Gert Schouwstra schreef:In mijn Deutz MAH folder uit de jaren '50 staat de MAH 320 voor 15 DIN (A) pk bij 600 toeren.
DIN (A) was voor scheepsvoortstuwing, DIN (B) was voor lichtere gebruiksvormen, dan werden meer pk's opgegeven.
https://www.standmotor.de/deutz.htm geeft voor de MAH 320 28 pk bij 1000 tpm.
Meestal is toch het toerentalverschil tussen DinA en DinB niet zo groot,
maar misschien verkocht 600 tpm in schipperskringen beter.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door Gert Schouwstra »

Klopt hoor Pieter, dat staat in ook zo in mijn folder.
De MAH 320 was 28 DIN (B) pk bij 1000 rpm, of 26 DIN (A) pk bij 1000 rpm.
En wat Deutz dus vaak deed, was het vermogen terugstellen en dezelfde motor voor minder pk's verkopen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Lamme arm.

Bericht door fok »

welk type deutz dit is weet ik niet , maar deze stond daar ook. groeten fok.
Bijlagen
P1020299.jpg
P1020299.jpg (248.67 KiB) 1599 keer bekeken
P1020278.jpg
P1020278.jpg (271.98 KiB) 1599 keer bekeken
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

We zijn inmiddels anderhalfjaar verder. 3 buitenboordmotorsystemen uitgeprobeerd en uiteindelijk een motor/overbrengverhouding/propellorsysteem gevonden die aan de gestelde eisen voldoet. De "Dankbaarheid" werd dus CvO gecertificeerd! Heb er weer lol in en heb de wereld in 2016 verkend tussen Delfzijl en Eindhoven. Zelfs tegenstrooms op de Waal.
Middels samenwerking tussen zijschroef en bbm valt goed te varen en valt het brandstof verbruik alleszins mee bij een voor mij ongekende kruissnelheid van 8,5 km/uur.
Nu is de "Onderneming" aan de beurt. Ik ga hetzelfde recept volgen, maar nu met een door een opduwer voortbewogen schip. Wordt in 2017 vervolgd.
Plaats reactie