Lamme arm.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Lamme arm
Gert, die onderste , dat is hem, die bij ons op het voordek stond op het kastje, ik zal hem gelijk opslaan, past mooi in een verhaal.
Je kan goed zien de start verstuiver en de automatische kleppen lichter in het verlengde van de nokkenas, die kon je in stellen een na vier slagen met de slinger viel de klep in werking en de eerste arbeidsslag moest je door de compressie en dan sloeg hij aan , lukte dat niet over nieuw beginnen met lontje. in de wintertijd was de koelmantel leeg, voor het starten een ketel heet water er in, en starte die makkelijker ,als de Deutz eenmaal liep moest hij van start op bedrijfsverstuiver gezet worden dan liep hij mooier, niet van die grote klappen. Mijn vader vertelde als waarschuwing altijd als de motor zou aanslaan op de bedrijfsverstuiver heb je kans dat de kop over het voordek schiet. Pa had bij een van zijn schippers het een 24 pk liggende Deutz gewerkt op een zefflosser ,zeilen zijschroef en zelflossen en altijd over Zeeland. Zo nu en dan staat er wel een foto van die Änjo'op het Forum.
Gert ,in iedergeval bedankt voor die foto, ik hoor de Deutz weer blaffen in mijn gedachten.
Gr, Kees.
Je kan goed zien de start verstuiver en de automatische kleppen lichter in het verlengde van de nokkenas, die kon je in stellen een na vier slagen met de slinger viel de klep in werking en de eerste arbeidsslag moest je door de compressie en dan sloeg hij aan , lukte dat niet over nieuw beginnen met lontje. in de wintertijd was de koelmantel leeg, voor het starten een ketel heet water er in, en starte die makkelijker ,als de Deutz eenmaal liep moest hij van start op bedrijfsverstuiver gezet worden dan liep hij mooier, niet van die grote klappen. Mijn vader vertelde als waarschuwing altijd als de motor zou aanslaan op de bedrijfsverstuiver heb je kans dat de kop over het voordek schiet. Pa had bij een van zijn schippers het een 24 pk liggende Deutz gewerkt op een zefflosser ,zeilen zijschroef en zelflossen en altijd over Zeeland. Zo nu en dan staat er wel een foto van die Änjo'op het Forum.
Gert ,in iedergeval bedankt voor die foto, ik hoor de Deutz weer blaffen in mijn gedachten.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Deutz MAH folder uit 1957
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Deutz MAH folder uit 1957
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Deutz MAH-folder uit 1957
En dit was de laatste bladzijde.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Deutz MA - MAH
Deutz maakte tussen 1920 en 1965 een heleboel van die liggende eencylinders met verdampingskoeling. Je komt die motoren echt nog overal over de werled tegen. In Azië vind je nu nog klonen die rechtstreeks van dit type zijn afgeleid. De Deutzen draaiden op alle soorten olie en hadden een heel eenvoudige koeling, dat maakte ze heel geschikt voor export naar de tropen. Op de verstuiver zat een draaischroef, waarmee je de verstuiverdruk kon instellen. Ze draaiden dus ook veel in de landbouw, wegenbouw, op oliebronnen en bij plantages, bijvoorbeeld op plamolie of sojaolie.
De MAH motoren waren diesels. En de letters MA waren voor de benzine/petroleummotoren. Deze startten op benzine en als ze warmgedraaid watern zette je ze over op petroleum.
De MA/MAH-types die ik ken zijn:
213, 216, 218, 220, 222,
316, 318, 320, 322,
416,
514, 516,
608, 611,
711, 714, 716,
914, 916.
En waarschijnlijk waren er nog veel meer.
De MAH motoren waren diesels. En de letters MA waren voor de benzine/petroleummotoren. Deze startten op benzine en als ze warmgedraaid watern zette je ze over op petroleum.
De MA/MAH-types die ik ken zijn:
213, 216, 218, 220, 222,
316, 318, 320, 322,
416,
514, 516,
608, 611,
711, 714, 716,
914, 916.
En waarschijnlijk waren er nog veel meer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.