Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Lamme arm

Bericht door Kees Keijzer »

Gert, die onderste , dat is hem, die bij ons op het voordek stond op het kastje, ik zal hem gelijk opslaan, past mooi in een verhaal.
Je kan goed zien de start verstuiver en de automatische kleppen lichter in het verlengde van de nokkenas, die kon je in stellen een na vier slagen met de slinger viel de klep in werking en de eerste arbeidsslag moest je door de compressie en dan sloeg hij aan , lukte dat niet over nieuw beginnen met lontje. in de wintertijd was de koelmantel leeg, voor het starten een ketel heet water er in, en starte die makkelijker ,als de Deutz eenmaal liep moest hij van start op bedrijfsverstuiver gezet worden dan liep hij mooier, niet van die grote klappen. Mijn vader vertelde als waarschuwing altijd als de motor zou aanslaan op de bedrijfsverstuiver heb je kans dat de kop over het voordek schiet. Pa had bij een van zijn schippers het een 24 pk liggende Deutz gewerkt op een zefflosser ,zeilen zijschroef en zelflossen en altijd over Zeeland. Zo nu en dan staat er wel een foto van die Änjo'op het Forum.
Gert ,in iedergeval bedankt voor die foto, ik hoor de Deutz weer blaffen in mijn gedachten.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

IN mijn verzameling bevinden zich twee folders van liggende motoren die voor dit soort werk werden toegepast. Een Lister-Blackstone folder uit 1978 en de Deutz MAH-folder uit 1957:
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Deze foto heb ik eens gekregen, heb geen idee welk schip het is. Het lijkt wel het voordek van een spits?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Deutz MAH folder uit 1957

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Deutz MAH folder uit 1957

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding
Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Deutz MAH-folder uit 1957

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding

En dit was de laatste bladzijde.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

GEWELDIG!

Hier een zeer kleine bijdrage van mijn kant.
Afbeelding

Vergeten!
Als iemand ze verzameld en deze wilt hebben, dan moet hij/zij het maar zeggen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Stevenaak Vios II van schipper Bakker uit Amsterdam voer met een lamme vlek. (foto: eind jaren 70, Schellingwoude.)

Afbeelding
De Lamme vlerk.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Deutz MA - MAH

Bericht door Gert Schouwstra »

Deutz maakte tussen 1920 en 1965 een heleboel van die liggende eencylinders met verdampingskoeling. Je komt die motoren echt nog overal over de werled tegen. In Azië vind je nu nog klonen die rechtstreeks van dit type zijn afgeleid. De Deutzen draaiden op alle soorten olie en hadden een heel eenvoudige koeling, dat maakte ze heel geschikt voor export naar de tropen. Op de verstuiver zat een draaischroef, waarmee je de verstuiverdruk kon instellen. Ze draaiden dus ook veel in de landbouw, wegenbouw, op oliebronnen en bij plantages, bijvoorbeeld op plamolie of sojaolie.

De MAH motoren waren diesels. En de letters MA waren voor de benzine/petroleummotoren. Deze startten op benzine en als ze warmgedraaid watern zette je ze over op petroleum.

De MA/MAH-types die ik ken zijn:
213, 216, 218, 220, 222,
316, 318, 320, 322,
416,
514, 516,
608, 611,
711, 714, 716,
914, 916.
En waarschijnlijk waren er nog veel meer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pieter53 »

In Azië vind je nu nog klonen die rechtstreeks van dit type zijn afgeleid.
Afbeelding

Deze dingen?
Kubota motoren.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie