Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Lamme arm.

Bericht door k-k »

Heb al eens een buitenboordmotor aan een roer zien hangen. Met kabels bedienbaar vanaf het achterdek. Vond het nog niet zo gek bedacht, maar werkt alleen bij een ongeladen schip. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding

Ik ken zelfs iemand die vindt 15pk niet genoeg en wilt er 60 pk aanhangen, hè Han? :wink:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
velasquez

Re: Lamme arm.

Bericht door velasquez »

pieter53 schreef:Ik bedoelde niet de haakse overbrenging.
Maar de overbrenging tussen motoras en aandrijfas van de zijschroefinstallatie.
De platte drijfriem werd voor de oorlog veel gebruikt, maar het is moeilijk daarmee grote vermogens over te brengen of je moet met hoge riemsnelheden gaan werken.
Kettingoverbrengingen waren er wel al voor de oorlog, maar of ze kwalitatief goed genoeg waren weet ik niet.
De V-snaar werd begin jaren twintig uitgevonden, maar het heeft tot na de oorlog geduurd voordat ze betrouwbaar en 'betaalbaar' werden. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de overbrengingen, want misschien klopt mijn informatie wel niet.

Tussen haakse overbrenging en schroefas werd een gewone kruiskoppeling gebruikt. De meeste haakse overbrengingen konden namelijk zo gesteld worden, dat de draaiende koppeling geen hoek maakte.

Afbeelding
De platte riemen zo is mijn ervaring kunnen wel 200 kilowatt overbrengen.
Heb wel eens een idioot van een wachtmonteur zeg maar lijm er tussen zien spuiten om het slippen van de riem tegen te gaan.
De elektromotor was wel 240 kw 480 volt 3 fase.
Ben toen maar even buiten gaan staan maar alles ging goed.

gr.BB
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Lamme arm.

Bericht door Kees Keijzer »

Aan boord op de Haringvliet hadden we ketting overbrenging, dat werkte heel goed.
En voor platte riemen had je een spray en ook een blok riemen vet, hielt je tegen het loopvlak,
dat was tegen het slippen.
Op de kempenaar was een zware 24 volts dynamo met een platte gelaste riem op de tussenas tussen Stork en S K L koppeling.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Er wordt gewerkt aan een al dan niet tijdelijk alternatief. Eerst maar Johnson of equivalent. Daarmee uitproberen wat een schroef met kleine diameter doet. Vooruit zal wel gaan, maar afstoppen baart me zorgen. Met een beetje geluk weten we over een maand of het werkt. Andersom ook: als het werkt is het geluk, dan kunnen we blijven varen. Als het niet lukt: .....................................................
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

velasquez schreef: De platte riemen zo is mijn ervaring kunnen wel 200 kilowatt overbrengen.
Heb wel eens een idioot van een wachtmonteur zeg maar lijm er tussen zien spuiten om het slippen van de riem tegen te gaan.
De elektromotor was wel 240 kw 480 volt 3 fase.
Ben toen maar even buiten gaan staan maar alles ging goed.
gr.BB
Volgens het polytechnisch zakboek van 1972 kan je bij een riemsnelheid van 30 m/s (= ±108km/h !!)
en een riem van 250x7 mm maximaal 88pk overbrengen.
Voor 200 kW (= ± 271 pk) heb je dus drie van zulke riemen naast elkaar nodig.
Dat wordt een aardige lap leer!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
velasquez

Re: Lamme arm.

Bericht door velasquez »

De riemen waar ik het over had waren minimaal een halve meter.
Zo werden er compressoren met een max druk 240 bar aangedreven, en dat slipte wel eens meestal door vuil of vet wat in de lucht van de compressie hal hing.

gr.BB
velasquez

Re: Lamme arm.

Bericht door velasquez »

Ik heb een schip van ca 1800 ton gekent INSULA voer van Duisburg die in het verleden 2 zijschroeven had gehad.
Heb het schip noot ermee zien varen maar in zijn wat groot uitgevallen vlet(roeiboot) stond een 80 pk Benz.
Zoals de Duitse schipper mij in begin jaren 70 vertelde kwamen zij ermee de rivier af naar Rotterdam.
Het een en ander had te maken met de veranderde condities omtrent het aannemen en uitvoeren van vrachtvervoer vanuit Rotterdam naar het achterland.
Was het begin jaren 20 normaal dat de aangenomen vracht vrij was wat slepen betrof werd het later eerst in de opvaart maar later ook in de daalvaart niet meer toegepast, crisis jaren.
Dat hield in dat de eigenaar/schipper leeg maar zelf moest zien hoe hij met zijn aak weer terug in Rotterdam kwam.

gr.BB
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Lamme arm.

Bericht door k-k »

han visser schreef:Er wordt gewerkt aan een al dan niet tijdelijk alternatief. Eerst maar Johnson of equivalent. Daarmee uitproberen wat een schroef met kleine diameter doet. Vooruit zal wel gaan, maar afstoppen baart me zorgen. Met een beetje geluk weten we over een maand of het werkt. Andersom ook: als het werkt is het geluk, dan kunnen we blijven varen. Als het niet lukt: .....................................................
Han, Mijn indruk is/was dat je met een 4-takt motor op achteruit meer vermogen had dan met een 2 takt. Eind 70-er jaren hadden we een zeilboot(je) met eerst een 7,5 PK en later een 10 PK Honda in een bun. Daarmee hadden we toch redelijk achteruit. Andere gelijke scheepjes die met een 2-takt motor voeren hadden veel minder achteruit. Werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de uitlaatgassen, die achter de schroef in het water werden geblazen. Pas met grotere vermogens wel op dat je juk sterk genoeg is en het roer niet omhoog komt en de pennen uit hun potten komen. Die Honda's waren mooie stille machientjes. Om geen rookgassen in de bun te krijgen voerde ik een deel van de gassen af met een slangetje door de romp. Vraagje: Welke snelheid halen jullie met de 15 PK Honda? Gr. Klaas.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door Gert Schouwstra »

Vandaag even koffie gedronken bij mijn vader van bijna 89.
Volgens hem werden vrijwel alle zijschroeven met platte riemen aangedreven. Heel vaak stond de motor benedendeks en vermogens van 10-30 pk waren erg gebruikelijk. Maar grotere vermogens werden ook wel geplaatst, alhoewel er dan vaker twee zijschroeven werden ingebouwd, dat stuurde ook beter. Aandrijving middels kettingen en bundels V-snaren kwamen ook voor.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie