Pagina 1 van 20

Lamme arm.

Geplaatst: 04 okt 2006 21:12
door wams
Hallo allemaal,

Ik ben bezig een tjalk te kopen met een zijschroefinstallatie (lamme arm) en daaraan gekoppeld een liggende Deutz 14/16. Het spulletje werkt allemaal nog maar ik heb zelf geen idee hoe een en ander te onderhouden en hoe het vroeger gebruikt werd. Zou iemand me daar het een en ander over uit kunnen leggen?

Groeten,
Floris

Geplaatst: 04 okt 2006 21:19
door Binnenvaart
Hoi Floris,

Ik ben geabonneerd op het blad Mijn boot,in nummer 5 staat een heel verhaal over een lamme arm ( als dat tenminste een zijschroefinstallatie is ) Liefde voor de Lummy,de zijschroefmotor is een Deutz MAH322.

groeten Rene

Lamme arm

Geplaatst: 15 okt 2006 18:45
door Kees Keijzer
Hallo hier een niet zo'n mooie foto van het ouderlijk schip in 1958 varend in de Schie. De "Haringvliet"had toen een zijschroef instalatie als voortstuwing;
Afbeelding
De aandrijving was een 14-16 pk liggende Deutz, Zelf kwam ik in 1959 van de lagere school en tot 1963 hebben we nog met de lamme arm gevaren.Toen werd het een echt motorschip met 153 pk Scania-Vabis.
Gr, Kees Keijzer.

Geplaatst: 17 feb 2007 18:50
door pieter53
Mijn eerste post, dus eerst even de complimenten voor dit geweldige forum, met al die prachtige foto's.

Momenteel tracht ik een stukje te schrijven over de lamme-arm (lamme vlerk, zijschroef) voor mijn site.
Ik was daarom op zoek naar een paar duidelijke foto's van hoe alles in elkaar steekt.
Staan ze al ergens op het forum of kan iemand mij daaraan helpen?

Alvast bedankt,

Groeten Pieter

Geplaatst: 17 feb 2007 19:07
door Wrijfhout
Hier kun je zien hoe het spulletje er bij schipper Bos van de Vertrouwen op stond.

gr. Harry

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog twee foto's van de spitse praam Familietrouw

Afbeelding

Afbeelding
Dat schip liep verbluffend hard met die zijschroef, ik had dat nooit verwacht. Had stom genoeg de sluitertijd van m'n camera te laag ingesteld met bewogen foto's ten gevolg.

Geplaatst: 17 feb 2007 19:21
door Wrijfhout
Afbeelding
Zomaar een sfeerfoto die wel bij dit onderwerp past. Al was dan een motor ingebouwd, die zijschroef zat er nou eenmaal en soms kon hij nog mooi even meehelpen als het er echt op aan kwam... De motortjalk Zuiderzee van schipper Zwaluwé.

gr. Harry

Geplaatst: 17 feb 2007 22:16
door Gert Schouwstra
Ze hebben nog lang gevaren, die lamme armen, meestal aangedreven door een liggende Deutz MAH motor. Die hadden twee verstelbare verstuivers, zodat ze op alle soorten olie konden draaien, van teerolie tot plantaardige vetten.

Ik herinner me dat we rond 1970 nog een een scheepje van ongeveer 80 ton langszij hebben meegenomen die werk had aangenomen naar de beneden-Rijn. We lieten hem een paar honderd meter boven de haven los en op de zijschroefinstallatie scheerde hij zo de haven in. Zo deed hij regelmatig Rijnreizen. Afvarend ging het natuurlijk op eigen kracht.

Er waren zelfs ook een paar schepen met een dubbele zijschroef, een aan elke kant.

Onderstaande foto nam ik een paar weken geleden in de museumhaven van Leeuwarden:
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 18 feb 2007 01:00
door vaerdereij
Hallo Gert,
Als je in de gelegenheid bent moet je eens aan boord kijken van de Jantje. Er staan in het boek "Schepen die blijven" (uitgave LVBHB) een aantal foto's die aangeven wat ik bedoel. Mooie plaatjes van het interieur, de lamme arm, braadspil en strijklier, ankerlier enz. Jammer dat Augustinus van Benthem niet als vorige eigenaar en schipper op het informatiebord wordt genoemd. In wezen heeft hij het schip weer onder zeil gebracht. Ik weet nog dat hij mij vertelde de braadspil te hebben gekocht van een schipper die in Groningen tegenover het station in het Verbindingskanaal lag. Een tijd lang heeft hij ook nog jaarlijks met kinderen van het Zwolse schippersinternaat gevaren. Hij woont nu in Oldekerk.
Moi,
Anne

Lamme arm

Geplaatst: 18 feb 2007 14:58
door Kees Keijzer
Hallo, Ik heb de eer of het genoegen je kan ook zeggen het noodlot gehad de eerst vier jaren na dat ik van de lagere school aan boord bij mijn vader kwam, met de lamme arm te werken na een half jaar was ik volgens mijn vader bekwaam genoeg om voor op te staan; Dat hield in,de comando's via hand gebaren of in de donker knippersignalen met een zaklantaren , harder, zachter,schroef binnen draaien , lierdraadjes wegbrengen, want als je dat ding, de zijschroef nodig had moest hem binnenboord draaien volgens mijn vader. Je houdt er een heilig ontzag voor de lagerwal aan over als je met een zijschroef hebt gevaren. Elk uur vijf putsen water in de dampverkoeler van die liggende Deutz. Op het tij wachten op de beneden rivieren, wat wil je met een schip van 339 ton en maar 12-14 pk.afzien zegt men nu.
Gr, Kees.

Geplaatst: 18 feb 2007 15:00
door Gert Schouwstra
Inderdaad, de Jantje ligt op vijf minuten van mijn kantoor. Ik zag op dek een prachtige zijschroefinstallatie met op de motorkap het Deutz-logo. Deutz had verschillend soorten motoren voor dite werk. Vrijwel altijd met liggende cylinder en in de beginjaren '20 ook nog op petroleum. De ouder petroleum-motoren hadden vliegwielen met spaken.
Bij zandschepen was het daar voorop soms een ingewikkelde installatie. De Deutz kon dan de zelflosinstallatie, de ankerlier en een pomp aandrijven. De motor stond dan ook wel onder dek. Ik weet niet of er een combinatie zelflosionstallatie/zijschroef bekend is.
Vooral de grote MAH 220/320 was best wel zwaar om aan te slingeren. Ik heb er heel wat keren keren aan staan draaien.
Van één luxe motor herinner ik mij dat de motor in de lengterichting was geplaats. Als hij in het lege schip stationair draaide, schudde het hele schip mee.

Afbeelding
Een Deutz, type MAH.

Laatst kwam ik achter Heerenveen zomaar een oude Deutz tegen die daar in een voortuin stond weg te roesten.
Afbeelding