Pagina 16 van 20

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 15 okt 2015 23:28
door Zwerveropzee
pieter53 schreef:
hydra schreef:In Utrecht ligt al vele jaren de klipper Vertrouwen. Ik denk dat niemand weet hoe lang het schip niet naar de werf is geweest. 40, 50 of 60 jaar? Ik zat rond 1975 in de buurt op school en ook toen lag het daar al, tegenover de Munt.
Afbeelding
Gr. Marco
Hier een overbrenging in rugbybal uitvoering; echter zonder overschakeling voor voor- en achteruit.
Marco, deze ligt al tijden op/bij de Museumwerf in Vreeswijk. Alles beneden de waterlijn compleet vernieuwd.

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 16 okt 2015 00:06
door han visser
Staat de zijschoefinstallatie er nog op?

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 16 okt 2015 12:38
door Kees Keijzer
Bij ons aan boord was het een vierkant bakje met de haakse overbrenging van de schroefas, de Deutz dreef ook de ankerlier aan met een as over het voordek en tevens een open kattekop.Het was een product van van Ree in de Achterhaven in Rotterdam.
Gr, Kees.

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 17 okt 2015 00:03
door visje
ik vind dit wel heel erg han visser
als er iets leuks te doen is ben jij van de partij
dat varieerd van een lading turf ophalen
een lading stro ophalen ik dacht van pieterburen
apeldoornsekanaal open varen
opde zijschroef door het land
of opduwer
ik heb een goede kennis deze heeft een luxe motor met een indutrie gloeikop
deze haalt de 10 kilometer ook niet
zo noem ik er aan paar zo zijn nog veel meer
willen wij dat kwijt al deze mooie dengen ik niet
en han noemde een paar schoon heid foutjes
ik vaar voor mijn beroep
dat gaat ook niet altijd vlekkeloos
in als we een groot jacht huren mag het allemaal

gr marten

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 17 okt 2015 23:18
door han visser
Dag Marten,

Wij zijn natuurlijk ook niet blij en het kost nogal wat om het aangepast te krijgen. Het eindresultaat gaat zeker de schoonheidsprijs niet verdienen. Hoezo Historisch Bedrijfsvaartuig.
Maar de andere kant is dat we als beroepsschippers weten hoe het vaarverkeer en het vaargedrag in de laatste tientallen jaren zo veranderd is dat het veilig deelnemen aan het vaarverkeer toch wat aanpassing vereist aan de "moderne" tijd. De schepen zijn belangrijk groter geworden, de geïnstalleerde vermogens zijn groter, de recreatievloot is in omvang toegenomen en het met elkaar rekening houden is helaas afgenomen. Daarom heb ik wel begrip voor een aantal veiligheidseisen en heb helaas ondervonden dat je in kritieke situaties toch nog wat porrie over moet hebben om narigheid te kunnen voorkomen. Ik ben van mening dat we zelf goed kunnen omgaan met beperkte schepen, maar er komt ( soms letterlijk) wel eens iets onvoorspelbaar op je af, ondanks marifoon en AIS.
Ik ga proberen er een veilig genoeg schip van te maken en je mag er van uitgaan dat het er niet als de vereiste kermisattractie gaat uitzien.
Er is nog 2 jaar te gaan om je schip aan te kunnen passen. Ik hoop dat de andere schippers ook de ogen opengaan en er wat aan doen.
Kop in het zand steken en wachten tot het overgaat zal vrees ik niet helpen, de wetgeving gaat 31-12-2018 in. We kunnen alleen proberen om op een goede wijze artikel 19 gevuld te krijgen, zodat de schade beperkt blijft en wij (en degenen die hopelijk na ons komen) toch verder mogen varen dan de stadsgracht.

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 18 okt 2015 22:00
door pieter53
Ik heb getracht enige hoogte te krijgen van die regelgeving, maar erg duidelijk is het me nog niet.
Ondanks dat het niet bij dit onderwerp hoort wil ik toch even doorzeuren.

Ik meende gelezen te hebben dat sleep- en duwboten zonder certificaat geen schepen met certificaat mochten slepen of duwen.
Dat zou betekenen dat ook de opdrukker in de knel komt?

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 18 okt 2015 23:23
door visje
nou pieter ik snap er ook niet veel van
wat ik wel weet dat twee certificaarten zijn een voor de rijn
en een voor binnenland zo genaamd comunitair
waarvan een stel voor de beroepsvaart
en een stel voor de recreatie vaart daar valt han onder
dan heb je nog wat nu speelt moet per 1 - 1 - 2019 klaar zijn
er zijn ook dingen wat in 2025 moet gebeuren
enz enz zo loopt alles door elkaar eigen lijk zijn diverse dingen stelt zo veel voor
daar hoort ook die 10 kilometer bij in als je dat niet haalt heb je een probleem
als ik in de beroeps vaart wil verlengen moet ik 13 kilometer lopen
hoop dat ik een beetje goed begonnen ben
en te bedenken dat met de meeste schepen maar 3 week mee gevaren word dan maakt het knap vervelend
marifoon weer 31 euro ga maar door
gr marten

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 19 okt 2015 09:59
door pieter53
Ik geloof dat ik voor de niet-beroepsvaart een aardig overzicht van de eisen voor het Certificaat van Onderzoek heb gevonden op https://www.akwadrant.com
Klik op "Europese richtlijn".

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 20 okt 2015 00:46
door Zwerveropzee
han visser schreef:Staat de zijschoefinstallatie er nog op?
Kom eens kijken in Vreeswijk....

Re: Lamme arm.

Geplaatst: 20 okt 2015 10:15
door Wrijfhout
Hasselt Ridderinkhof (1).jpg
Hasselt Ridderinkhof (1).jpg (169.22 KiB) 2657 keer bekeken
De 'lamme armen' specialist: Ridderinkhof in Hasselt.

gr. Harry