Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

greetje uit de polder schreef:verder heb ik hier (ergens) een oude lijst van werkers op lelystad-haven, veel kwamen uit makkum en de lemmer
(de lijst vertelt van een brand in een houten barak)
wie weet zit daar een aanknopingspunt in
zeg maar of je belang hebt bij die lijst, dan ga ik mijn archief door spitten voor je
Nou Greetje, zo'n lijst prikkelt wel mijn nieuwsgierigheid. Kun je die op het forum plaatsten? Of wordt het dan te groot?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

IJsselmeer - één van de gezochte schepen

Bericht door Gert Schouwstra »

Nou, vandaag heb ik wel weer wat bijzonders beleefd. Ik moest in Drachten zijn en reed na afloop van mijn afspraak even langs de haven. Daar lag een klipperaak met de naam IJsselmeer (naamgenoot van Henk?). Ik maakte een foto en werd spontaan even binnen gevraagd door de schipper en zijn vrouw.

Afbeelding
Als ik van hen het verhaal van hun schip hoor, past dat toevallig helemaal bij dit onderwerp. De klipperaak is gebouwd in 1908 als Maria. en heeft meegewerkt bij het maken van de Afsluitdijk. Sterker nog, het schip is tijdens dit werk bij slecht weer zelfs gezonken geweest, samen met een tjalkje. Dat tjalkje schijnt er nog steeds te liggen: het is begraven onder de dijk!! Ik heb even gegoogeld en vond onderstaande verwijzing op internet:
B. Boontjes, uit Sneek, tjalkschip "Pax" van schipper Boontjes op de Zuiderzee door een storm overvallen. Bron - 24 juni 1929, Nieuwsblad van het Noorden.
Of dat het tjalkje is, ben ik nog niet zeker.

De Maria had toen nog een zelflosinstallatie: mast en giek en bracht daarmee breeksteen naar de dijk.
Vanaf 1963 heete het schip Pax

Afbeelding
in 1970 kocht Auke Feenstra het schip. hij noemde het IJsselmeer en hij woont er nu nog op.

Ik heb ook maar even wat foto's van de meetbrief gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze bestaan dus nog: schepen die hebben meegewerkt aan dit project.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Vlieter als vaarroute

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik hoorde vanavond van mijn vader dat mijn opa in 1932 met de Flevo een van de laatste schepen is geweest die de route door de Vlieter naar Harlingen heeft gevaren. De sluizen in de Afsluitdijk waren nog niet in gebruik en alle schepen moesten nog van het stroomgat gebruik maken om van de Zuiderzee naar de Waddenzee te komen. Je kreeg dan wel een voorspanboot, anders kwam je niet tegen de stroom in. De Vlieter was dus niet alleen het sluitgat, het was ook tot op het laatste moment de scheepvaartroute van Noord naar Zuid.

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ijsselmeer

zuiderzee werken

Bericht door ijsselmeer »

Kan mij wel voorstellen Gert dat de eig.hem de naam IJsselmeer heeft gegeven ,hij heeft natuurlijk vroeger DE sleepboot IJsselmeer gezien en dacht als ik nog een schip of boot koopt noem ik hem ook zo , of zou het verhaal anders gaan :lol: :wink: maar eerlijk gezegd die opbouw op dat scheepje ????? maar beter als He`.
Groeten Henk.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: zuiderzee werken

Bericht door Gert Schouwstra »

ijsselmeer schreef:Kan mij wel voorstellen Gert dat de eig.hem de naam IJsselmeer heeft gegeven ,hij heeft natuurlijk vroeger DE sleepboot IJsselmeer gezien en dacht als ik nog een schip of boot koopt noem ik hem ook zo , of zou het verhaal anders gaan :lol: :wink: maar eerlijk gezegd die opbouw op dat scheepje ????? maar beter als He`.
Groeten Henk.
Die opbouw heeft hij er zelf opgezet, Henk. Het is een werkschip voor kleine motorreparaties en ijzerwerk. Zo heeft hij stahoogte in machinekamer en woning. En goed uitzicht vanuit de stuurhut. Hij is er zo wel mee naar Engeland gewest.
Een troost: van binnen is het nog allemaal origineel scheepstimmerwerk: mahonie panelen, schuifdeuren, enz.

En waarom niet op 2e Pinksterdag? Dan zijn er in Friesland al zoveel evenementen voor het publiek, o.a de fietselfstedentocht met 20.000 deelnemers.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Quote
Een van de spuien in aanbouw in 1930 maar welke?
Einde Quote

Hallo Jolly,
Gelet op de schaduwrichting en vorm van de gebouwen lijkt het mij dat het een foto is van de de Spuisluizen bij Den Oever richting Fryslan.
Moi,
Anne
sneek

Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door sneek »

voor Gert,
vwb de Flevo, als een van de laatste?
Nee, want voor zo ver mij al jaren bekend, was de Voorwaarts van Bram de Jong uit Makkum een van de laatste reguliere, particuliere schippers die nog door het gat is gegaan.

vwb schepen die meewerkten, de WON 52, thans een zeilkotter maar destijds als voormalige postboot nr Wieringen vv, gekocht door de Douwe Amels te Makkum en jarenlang als m.s. Ijsselmeer de rondvaartboot uit Makkum nr de werken.
toen alles klaar was is het schip omgebouwd tot kotter en later tot moderne garnalenkotter WON 52 van Oepke Amels.
na sanering is het een zeilkotter geworden maar nog steeds WON 52.

gr Sneek
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door Gert Schouwstra »

sneek schreef:voor Gert,
vwb de Flevo, als een van de laatste?
Nee, want voor zo ver mij al jaren bekend, was de Voorwaarts van Bram de Jong uit Makkum een van de laatste reguliere, particuliere schippers die nog door het gat is gegaan.

vwb schepen die meewerkten, de WON 52, thans een zeilkotter maar destijds als voormalige postboot nr Wieringen vv, gekocht door de Douwe Amels te Makkum en jarenlang als m.s. Ijsselmeer de rondvaartboot uit Makkum nr de werken.
toen alles klaar was is het schip omgebouwd tot kotter en later tot moderne garnalenkotter WON 52 van Oepke Amels.
na sanering is het een zeilkotter geworden maar nog steeds WON 52.

gr Sneek
Sneek, bedankt voor je informatie. Weer een schip erbij.
En wat betreft de Flevo, ik heb geen idee hoe druk het daar bij de Vlieter was, maar ik vermoed dat er per week heel wat schepen door gingen. Ik zal het mijn vader eens vragen, hij was toen aan boord. Ze waren zeker niet het laatste schip, maar het was al wel in mei. Op de terugweg van Harlingen, konden ze er niet meer door.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Jolly Sailor schreef:Hoi Anne

Dat vermoeden had ik ook maar om een andere reden de spuien van Kornwederzand is een best stuk lopen van de wal maar van den Oever is maar een stukje van het dorp.
Maar had niet op de schaduw gelet moet ik zeggen.

Hoi Gert

Ja maar de dinsdag is een werkdag en dan zijn er ook niet zo veel mensen in staat om er bij te zijn, dat er met Pinksteren meer festiviteiten zijn moet toch geen belemmering zijn hier bij ons in Groningen hebben we ook twee grote activiteiten met pinksteren in Delfzijl en Leek al jaren maar er komen nog steeds meer activiteiten bij in omliggende gemeenten.
Dus laat de minister en ambtenaren maar werken op hun vrije dag anders hebben we straks ook nog raamministers. :lol:

En kom je Bieze je oud collega nog wel eens tegen met geloof een tjalkje op de Friese wateren.
Ja, ik zou er ook niet zo mee zitten om het op 2e Pinksterdag te doen, maar ik ga daar gelukkig niet over.

Ik spreek Frans Bieze een paar keer per jaar, want hij is ook regiovoorzitter van Schuttevaer en zo kom ik hem via mijn werk regelmatig tegen. Zijn tjalk ligt hier in Sneek, op 5 minuten van mijn huis. Donderdag zie ik hem weer, op de Friese Schuttevaervergadering in Sneek.
Maar ik heb dus zelf geen schip, triest hè. Ik heb een binnenvaartdiploma, vaarbewijs, marifooncertificaat, ..... en nog geen roeispaan van mezelf. Ik heb er gewoon geen tijd voor. Af en toe ga ik wel eens met familie mee of een PW-boot van het werk.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

greetje uit de polder schreef:
en gert....mijn polder (oostelijk flevoland) daar is men in 1950 mee begonnen en in 56 is de dijk rondom gesloten, daarna begon men aan zuidelijk flevoland
en lelystad-haven..
woonden je oom en tante op de lange jammer? of bij de sluis of de houten huisjes bij de cantine?
Mijn oom en tante, Piet en Lammy Flobbe, woonden in de houten barakken. Ze hadden 8 kinderen, dus dat was nogal krap. Maar als je van een binnenschip kwam, wist je natuurlijk niet beter, dan was het een enorme vooruitgang. Ik weet nog wel dat we er op bezoek gingen. Mijn oom Piet voer als schipper op de sleepboot Dr. C. Lely een soort beurtdienst naar Elburg. Ik heb helaas geen foto van die sleepboot.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie