Protest akties

Alles over binnenscheepvaart
Bart Boode

Protest akties

Bericht door Bart Boode »

In mei 1988 voeren we protestakties tegen Neelie Smit Kroes die de granaria bakjes liet varen.
Afbeelding
Hier is de duwboot Robert opvarig met granariabakjes met politiebegeleiding met ME.

Afbeelding
Hier de RP met de ME ( wij noemden ze Playmobielmannetjes)

Afbeelding
Hier een detailfoto van de schade die de RP ons had aangebracht op de Merwede.

Afbeelding
Ze hadden ook een stuurhutraam kapotgespoten met hun waterkanon,mijn vrouw was daarbij gewond geraakt.Ik heb toen RP opgeroepen dat zij gewond was, maar ze haalden geen gewonden van boord zeiden ze.
Een boot van de RWS de 16 heeft haar toen naar Hardinxveld gebracht en is met haar naar een dokter geweest .
Hier komt zei weer terug aan boord.Dat was ook de dag dat er in Tiel bij de sluis onderhand een veldslag plaats vond tussen schippers en ME.

Afbeelding

Hier staat mijn vrouw bij de kapotte stuurhutruit.

Afbeelding

Hier liggen we weer in de binnenhaven.
mijn vrouw is 14 dagen later weer naar de dokter geweest omdat ze een pijnlijke arm bleef houden.
In het ziekenhuis is toen nog een stuk glas verwijderd van ongv.4 cm bij 1,5cm. Ik heb dat stukje glas tussen mijn vingers.

Gr. Bart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
In 1981 was er ook een staking met blokkades. Hier de versperring bij de zeesluis in Delfzijl.

Afbeelding
Appingedam was eveneens geblokkeerd.

Afbeelding
Aan de andere kant van de brug lag deze''dwarsligger', het m/s Europa.

Afbeelding
De 'Granaria affaire' zorgde in 1988 voor veel onrust en deed flink 'stof' opwaaien...

Afbeelding
Deze foto'van 'bootje bootje' bij Willemstad werd dacht ik bemand met vrijwilligers die controleerden of vrachten van en naar België buiten 'het bord' om werden vervoerd.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pluijm

Bericht door pluijm »

Harry,
Jouw foto is volgens mij Willemstad. Zeer strategisch bij de Volkeraksluizen.
groeten
Jan van der Pluijm
NB Allemaal een plezierig 2007
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Je hebt gelijk Jan, zal het gelijk aanpassen.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Bart Boode

protest akties

Bericht door Bart Boode »

Afbeelding
Hier een kolentransport met politiebegeleiding. deze aktie vond plaats in de zomer van 1992


Afbeelding
Hier ligt bootje-bootje bij ons opzij in de Willemstad.

Afbeelding
Hier nog een foto van bootje-bootje dat werd bemand door vrijwilligers.

Gr. Bart.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Bart en Harry,

Wat een mooie foto's. Nu niet alleen maar statische foto's van schepen, maar foto's waar een verhaal uit spreekt.
Jammer dat in de loop der jaren de solidariteit steeds minder is geworden(en niet alleen bij schippers).
Na de laatste acties in 1993 is het toen snel bergafwaarts gegaan met het aanbod op de beurs en al in 1998 moesten we afscheid nemen van dit instituut.

Bootje-Bootje was toch eigendom van vereninging Noord_Zuid ?
Ik vond het toen wel mooi omdat een ex-rijksvaartuig werd ingezet aan de andere kant van de lijn.

gr. marco
recht zo die gaat
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Echte foto's waar een stuk actie uit springt.

Ik ben benieuwd of iemand nog foto's heeft van de blokkade van augustus 75.
Ik was toen zelf 12 jaar en weet het nog van de totale afsluiting bij het Noordereiland.
Heb alleen zelf geen foto's gemaakt en dan rest alleen het boek Blokkade.
Als je dat doorleest, zie je wat er in 30 jaar aan de vloot samenstelling veranderd is.

Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Herman H

Bericht door Herman H »

Hallo Peter,
Van de blokkade in 1975 is een boek uit gegeven. Het is een uitgave van het aktiecomite tot behoud van evenredige vrachtverdeling. Van de blokkade bij het Noorder Eiland staat er ook in. Het boek heet Blokkade.
Zelf moet ik nog foto's van Maassluis hebben .
Grt Herman
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Hallo Herman,

Ja dat boek ken ik en heb het ook in bezit.

Ik stuur je nog even een PB.

Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

In 1993 was ik getuige van een 'blokkade' in Terneuzen die eigenlijk een beetje lachwekkend was. De sfeer was daarbij overwegend gemoedelijk.

Afbeelding
"Vervoer over water, voor nu en later..."

Afbeelding
Het aantal schepen wat meedeed was niet overweldigend dus moesten er andere middelen worden ingezet...

Afbeelding
Knopen leggen was de mannen wel aanvertrouwd en lege olievaten waren genoeg voor handen. Voldoende voor een 'psychologische' barrière!

Afbeelding
Helpende handen aan de wal zorgenden dat de boel stevig op slot ging...

Afbeelding
Daar sta je als doorgewinterde watersporter toch wel even van te kijken, maar niet voor lang want van de andere kant komt een beunschip die de versperring heel niet ziet...

Afbeelding
De Aludra heeft weinig oponthoud gehad...

Ze hadden er mooi weer bij toen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie