Tankers onder Engelse vlag op Nederlandse binnenwateren

Alles over binnenscheepvaart
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding
Een blik op de Noorderbrug en de Honig fabrieken.Een spijsolie tanker die mij erg bekend voorkomt in een van de boeken van Harry staat er een foto van maar ik kan hem even niet vinden.Eentje voet er onder Engelse vlag ik dacht de Athenia.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik denk dat je deze bedoelt Jan, de Athelia, maar die is het niet denk ik.

gr. Harry

Afbeelding

ik denk dat het de Patricia is...

Afbeelding

en dan had je ook nog de Johanna...

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Ja,ik zag aan de vlag achterop dat het niet die engelse was,daarom zei ik al eentje was de....Maar ik denk ook dat het de Patricia is aan de opbouw te zien,net jachten waren het.Omringd door een zoete weee geur.
Groet jan
Afloskapitein
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 feb 2005 14:41
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Afloskapitein »

Harry,

Heb je naast die drie foto's ook nog technische gegevens van de schepen. Zoals l x b x d, tonnage e.d.?
Is het nog bekend waar de foto's gemaakt zijn?

m.vr.gr. Ronald.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Die foto's zijn in de jaren tachtig in 't Grunningerland gemaakt. Ik nog wel meer opname's want ik vond het prachtige schepen, het waren net jachten. De gegevens moet ik opzoeken, ze zullen inmiddels wel gesloopt zijn. In de zomer van 1999 zag ik in Zaandam een scheepje liggen dat er veel van weg had, de Kon. Juliana geloof ik, maar dat was een soort schoolscheepje. Verder heb ik op de Maas eens de Jan Willem gefotografeerd, waarschijnlijk de ex. Patricia. Zal het later eens uitzoeken,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Danny

Bericht door Danny »

Harry

Klopt tussen Zaandijk en Wormerveer ligt de Juliana
(is te koop)
Omgebouwd tot woonschip
Volgens mijn info is dit een ex Pieter Bon en later AT tankertje geweest
gebouwd bij de Vooruit in Zaandam in 1955 (jaartal weet ik niet zeker zo ff uit me hoofd)
Originele brons staat er nog in

Gr
Danny
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Gespot in de Zaan

Bericht door Kees Keijzer »

Goede morgen ; Harry, die "Athelia" is later de "Jan-Willem"geworden van Tankes in Rotterdam,maar ik denk dat het schip ook gesloopt is.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Tankers onder Engelse vlag op Nederlandse binnenwateren

Bericht door Ben »

Deze tanker Athelia, gespot door Harry, laat mij niet los. Ik zag haar ca. 40 jaar geleden regelmatig door het van Starkenborghkanaal gaan. Zag er altijd spic/span uit, had ook patrijspoortjes en daar hing een Engelse vlag achterop met als thuishaven, dacht ik, London. Gisteren was ik op bezoek bij een kennis van 86 jaar en die vertelde mij dat er meerdere van deze tankertjes onder Engelse vlag voeren. Zij voeren naar Delfzijl, naar de alcoholfabriek(?) met melasse van de suikerfabrieken. Ze waren volgens hem van een rederij uit Amsterdam, West Amsterdamse .......
Wie kan zich hier nog meer van herinneren?

Afbeelding
Foto: ©Harry de Groot.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Tankers onder Engelse vlag op Nederlandse binnenwateren

Bericht door Arie »

ben schreef:Deze tanker Athelia, gespot door Harry, laat mij niet los. Ik zag haar ca. 40 jaar geleden regelmatig door het van Starkenborghkanaal gaan. Zag er altijd spic/span uit, had ook patrijspoortjes en daar hing een Engelse vlag achterop met als thuishaven, dacht ik, London. Gisteren was ik op bezoek bij een kennis van 86 jaar en die vertelde mij dat er meerdere van deze tankertjes onder Engelse vlag voeren. Zij voeren naar Delfzijl, naar de alcoholfabriek(?) met melasse van de suikerfabrieken. Ze waren volgens hem van een rederij uit Amsterdam, West Amsterdamse .......
Wie kan zich hier nog meer van herinneren?

Afbeelding
Foto: ©Harry de Groot.
De thuishaven was inderdaad Londen.
Als ik het me goed herinner , dan voer ze voor de Nederlandsche Melasse Handelsmaatschappij, ze was van een tekening van Hr. Knoop gebouwd, de ontwerper van de VT scheepen. de Vos, de Krab , Patricia, Jan Willem en de Papegaai waren soortgelijke schepen ontworpen door Hr. Knoop, maar die voeren onder nederlandse vlag.

Gr. Arie Vogelaar
Hou de vaart er in.
visje

athelia

Bericht door visje »

athelia is de janwillem
athelia was de kaptein nagtegaal
ik dacht dat er drie schepen waren
deze schepen zyn verkocht aan tankes
cremer was schipper op een van die andere schepen
cremer werd schipper op de janwillem
Plaats reactie