Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Alles over binnenscheepvaart
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door jan pont »

deze past hier ook wel bij.
de joma van donkersloot, kwam je waarschuwen als je ijzer moest laden en als je met wind in een slechte hoek lag gaf hij je wel een touwtje om je in het kopschroefloze tijdperk de goede richting op te helpen.
Bijlagen
joma.jpg
joma.jpg (186.63 KiB) 2453 keer bekeken
varen is een manier van leven
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door pieter53 »

Leesvoer:
Met 100 ton kunstmest over de ondiepten van de Tjonger met dank aan Dirk van der Meulen.

Plaatjes:
De goede verwachting en meer.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
alcyon
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 nov 2015 22:13

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door alcyon »

Mijn vader A.Feenstra heeft zijn laatste reis van IJmuiden gehaald dat was zomer 1971. Dat was nog een reis cement naar Assen.
De naam van het schip: Antje 125 ton lang 26 mtr 5,07 breed 1,62 diep. thuishaven Leeuwarden. Het schip is in 1913 gebouwd in Dodewaard als zeilschip
bij mijn vader stond er een 40 pk Lister in. Hij heeft ook vele reizen kunstmest van IJmuiden gehaald. Na deze reis is mijn vader gesaneerd.

Voor de Antje ook nog met de Avontuur een bolschip van 80 ton en een 20 pk Lister daarmee kwam hij vaak in IJmuiden.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door pieter53 »

Even over cement.
Weet iemand waarom de poedertankers Erasmusgracht, Leidsegracht, Lijnbaansgracht en misschien nog meer, oorspronkelijk onder de maat 45 x 6,6 meter gebouwd waren?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Gert Schouwstra »

Meestal omdat de eigenaar geen schip van 500 ton wilde, Pieter. Misschien dat de gangbare partijgrootte op het moment van de investering wat kleiner was? En alle vaarkosten (havengeld, kanaalgeld, verzekeringspremie, enz) waren dan lager. Maar er werd wel gekozen voor de standaardbreedte van 6,60, met in het achterhoofd dat verlenging later dan mogelijk moest zijn. Je had op zo'n kleiner schip dan wel het comfort van de woning en de machinekamer van een kempenaar.

De Union 1 en de Union 2 waren ook zulke voorbeelden. Gebouwd als 42 x 6,60 en 350 ton groot. Voordeel van een kleinere tonnenmaat was ook dat je minder vermogen nodig had. In de Union 1 en 2 die gebouwd werden voor de Rijnvaart stond een 180 pk Brons. (Dat was later trouwens weer een reden om deze schepen NIET te verlengen!)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, ik heb je vraag voorgelegd aan een familielid van een van de schippers van deze schepen.
Hij wist me te vertellen dat deze schepen gebouwd waren om bij betoncentrale's in de Noord Oostpolder te kunnen komen.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de reacties. Eens kijken waarom de NOP 45 x 6,6 was.
Opvallend is ook dat alle drie schepen in Duitsland en in 1965-1966 gebouwd zijn,
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Kapitein Spok »

Gert, het door jou genoemde is zeker ook een vaker voorkomende reden.
Het meest extreme voorbeeld dat ik daar van ken is de "kop en kont" die op de Neckar voer.
Helaas kan ik mijn herinnering niet staven met feiten, want in de data bank van schepen kan ik het niet terugvinden.
Een van de Kraichgau schepen voer regelmatig naar Bad Wimpfen in de tijd dat er nog veel 67 meters op de Neckar voeren.
Daarom was, en ik dacht de Kraichgau 3 gebouwd naar een tekening van een 80x950. Met dit verschil dat het middenschip 37 meter korter was dan op de bouwtekening was bedoeld. Het gevolg was dat tussen het einde van de voorboeiing en de achterboeiing maar enkele meters normaal gangboord zat. Het hele schip was dus eigenlijk alleen kop en kont.

Maar in die tijd was het best druk op de Necker en met deze lengte kon dit schip met de eerste de beste Dortmunder mee schutten wat zelfs een kempenaar niet kon. Toen echter vrijwel alle Dortmunders verlengd waren, is ook bij kop en kont de ontbrekende secties geplaatst.

Helaas kan ik mijn herinnering niet staven met feiten, want in de data bank van schepen kan ik niet terugvinden dat één van de Kraichgau schepen aanvankelijk slechts 43 meter lang was.
Maar wellicht Gert, kun jij je dit schip ook nog herinneren. Misschien heeft het wel eens met de Drechtstad in één kolk gelegen.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter in de almanak van 1962 blz. 323-324 staat dat de max lengte 49.50 is maar dat je maar met 39 meter dor de polder mocht varen.
Dat het schip dan toch maar 45 meter lang is kan te maken hebben met de ruimte om de tanks te kunnen plaatsen.

45 Meter was genoeg ruimte en op de 4 meter extra zou toch geen tank meer kunnen staan.
Maar dit laatste is gewoon mijn eigen gedachte hoor!
Urk afm..jpg
Urk afm..jpg (204.59 KiB) 1317 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door pieter53 »

Tja, ik kwam ook tot de ontdekking dat 39 of in bijzondere gevallen 46-47 meter het maximum was.
De huidige maten vind je hier: https://flevowegen.nl/wp-content/upload ... er2019.pdf

Het tankverhaal klinkt aardig, maar in de jaren na 1967 neemt men wel schepen van 47 en 50 x 6,6 meter. Dus helemaal 'happy' ben ik er toch niet mee.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie