Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Kapitein Spok »

Het was ook maar een aanname van mij.
Het kan ook te maken hebben met het systeem dat men gebruikte.

Ik weet wel dat er een serie is geweest waar de tanks erg hoog in het casco stonden.
Die schepen waren erg rank en een enkele is zelfs gekapseisd.
Er is in de jaren zestig heel wat geëxperimenteerd op verschillende vormen van poeder vervoer en zelflosinstallaties.

Ook de Jolles is begin jaren zestig ingezet bij zo'n experiment, dat door mensen van SWT was bedacht, maar nooit een succes is geworden.
Later is in de Verwisseling van Lukkien wel een systeem ingebracht dat wel een aantal jaren heeft gefunctioneerd.
In dat schip stonden geen tanks, maar werd de cement naar het midden geschraapt waar het werd opgezogen en weggeblazen.
In de liggers is te zien dat het schip met dezelfde afmetingen in februari 1962 "ineens" 26 ton kleiner werd.
Dat was kennelijk het gewicht van de zelflosinstallatie.

https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... &BT=G9450N
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door ichthus »

Hallo Theo een bevestiging van jou verhaal over die Kraichgau (kop en kont) van Meckeshheim dat was in 1959. Wij voeren daar toen met de Hencor / Age (kempenaar )en probeerden in bepaalde sluizen ook met 67 meters mee te schutten of omgekeerd zij met ons . Heden met al die vangdraden lukt amper 105 meter. En in ons Hollandse Polderlandschap mogen , de bruggen over de sluizen niet meer open sterker nog men vergeet op de goede knop te drukken,met al die beeldschermen op af stand.
audy
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 jan 2013 14:49

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door audy »

Hoewel het niets met kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden heeft te maken toch een reactie/aanvulling op de "kop en kont" van kapitein Spok en Kraichgau van Ichtus. De "kop en kont" is de Kraichgau II in 1965 te Neckarsteinach gebouwd als droge lading schip met ingebouwde tanks.
In de databanken van de Binnenvaart en binnenvaart eu is de Kraichgau II wel vermeld maar ontbreken de gegevens hoe het in de vaart is gekomen. Gebouwd met de afmetingen circa 45 x 8.20 (600 pk MWM) zo als Theo schreef toen de Dortmunders werden verlengd is de Kraichgau ook verlengd. In 1998 is het schip voorzien van nieuw voor en middenschip en werd zo een chemicaliën tanker van 80 x 9,50 voor foto's zie de databanken.
De Kraichgau II was de vervanger van de door Ichtus genoemde Kraichgau uit Meckesheim.
Mvg. Auke
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door pieter53 »

pieter53 schreef: 13 jun 2020 11:04 Even over cement.
Weet iemand waarom de poedertankers Erasmusgracht, Leidsegracht, Lijnbaansgracht en misschien nog meer, oorspronkelijk onder de maat 45 x 6,6 meter gebouwd waren?
Gert Schouwstra schreef: 13 jun 2020 13:11 Meestal omdat de eigenaar geen schip van 500 ton wilde, Pieter. Misschien dat de gangbare partijgrootte op het moment van de investering wat kleiner was? En alle vaarkosten (havengeld, kanaalgeld, verzekeringspremie, enz) waren dan lager. Maar er werd wel gekozen voor de standaardbreedte van 6,60, met in het achterhoofd dat verlenging later dan mogelijk moest zijn. Je had op zo'n kleiner schip dan wel het comfort van de woning en de machinekamer van een kempenaar.
De antwoorden nog maar eens doorgekeken en ik denk met Gert dat aanschaf- en gebruikskosten het hoofdmotief geweest moet zijn. Misschien met de nadruk op aanschafkosten, want waarom anders drie Duitse werven?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Gert Schouwstra »

Kapitein Spok schreef: 13 jun 2020 14:05 Helaas kan ik mijn herinnering niet staven met feiten, want in de data bank van schepen kan ik niet terugvinden dat één van de Kraichau schepen aanvankelijk slechts 43 meter lang was. Maar wellicht Gert, kun jij je dit schip ook nog herinneren. Misschien heeft het wel eens met de Drechtstad in één kolk gelegen.
Weliswaar off-topic, maar dat was de KRAICHGAU 2 van Heinz en Ruth Ebert in Heckesheim. 43,02 x 9,50 x 2,40 en 469 ton groot. Gebouwd in 1965 bij Ebert in Neckarsteinach (bouwnr. 195) met een 600 pk MWM. Midden jaren '70 is hij verlengd naar 80 x 9,50 x 2,50 en ingericht als tankschip van 1160 ton. Nog later is hij wel verlengd naar 85,95 x 9,50 x 2,80 en werd toen 1385 ton groot. En allemaal met dezelfde motor.
In de database vind ik ongeveer 70 naoorlogse schepen met kempenaarsbreedte en korter dan 48 meter. Dus er waren er meer die deze keuze maakten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Kapitein Spok »

Gert bedankt voor deze aanvulling.
Ik wist voor mezelf wel zeker dat het schip gevaren heeft, maar één getuige is geen getuige.
En dan is het fijn dat "beelden" bevestigd worden.
jacobdevries
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2021 10:07

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door jacobdevries »

ook de klipper onrust 140 ton was een vaste kunstmest vaarder
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door mastodont »

een vraag voor de kenners en verzamelaars van cement schepen
mijn maat heeft ongeveer 4o jaar geleden de motor Johanna gekocht
het schip voer van Gorinchem .er staat 150 pk Scania in
daar heeft hij het schip ook opgehaald
nu heeft hij het schip verkocht
het blijft als woonschip in parijs liggen net voor het museum d Orsay

het schip zat vast in de cement
ik meen meestal van de ENCI vandaan maar waarschijnlijk ook wel van elders
nu lijkt het mij wel leuk als ik de nieuwe eigenaars een of meerdere foto's kan geven van het schip in originele staat en nog in de vaart
leeg en geladen
of tijdens het laden en lossen
de mensen hebben geen idee wat de geschiedenis van het schip is
wie kan mij helpen ?
misschien staat het wel in het boekje over de cement vaarders
ik heb het boekje niet dus kan het niet na kijken
dit had een vraagje geweest voor Harry
maar ja .....

hier de website van mijn maat .die zal wel uit de lucht gaan denk ik
http://www.bateau.johanna.free.fr/
gr
leo
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Kees Keijzer »

Leo; Ik heb even gezocht in het boekAfbeelding; De Grijze Vloot over de cementvaarders, dan zou hem dit moeten zijn; En in het I V R van 1972 vind ik dit;
"Johanna" eurn; 02311779, C.M. Vertooren Gorinchem, 35.47x5.03xi,99= 300 t. gebouwd 1937 Hellemans Boom.
Groet, Kees.
Bijlagen
IMG_20220625_0001_NEW.jpg
IMG_20220625_0001_NEW.jpg (74.3 KiB) 438 keer bekeken
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie