de zeemeeuw broersma vroeger van vandorsten
is by myn weten een bevooradings schip in rotterdam geworden
courage was vroeger de luctor van veuger
janny e was toen van eekma
luxe motor libertas waarschynlyk van oorburg
nog een paar er was nog tjakje deze man heette arke tigelaar
in de zuiderzee van zwalue
myn vader met twee schepen de risico een steilsteven 106ton
risico2 tjalk van 203ton deze is toen verkocht naar engeland
Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.
Kunstmest, Staal en Cement Ijmuiden
voor de goede orde, nav eea;
het schip bij de brug te Moscou is een steilsteven en geen aak, de naam van de beide broers ben ik ook even kwijt maar beslist niet Fortuin. De beide broers zijn ook een keer voor TV geweest nav hun levensverhaal.
Immes Fortuin voer met de Goede Verwachting uit Heeg/Amsterdam.
En de Gebr de Jong voeren met de Onderneming uit Staveren.
de Broedertrouw uit Zierikzee was van de gebr Marten en Poke Harder, het waren gewoon Friezen maar Marten zijn vrouw had gelooflijk connecties met Zierikzee en dat was dus de domicilie. Zij voeren altijd van Ijmuiden, door dik en dun. Eerst hadden ze een tjalk, toen een kleine klipper en uiteindelijke het schip op de foto. Het staat me bij dat dit laatste schip van Koekkoek is geweest. Dit schip is nu als Noorderzon in de charter.
de Janny E was van Eekma uit Hindeloopen en beslist geen Staveren. Eekma woont nog te Hindeloopen. De Janny E was eigenlijk altijd in Rotterdam op de beurs. Ze lagen vaak in de Zalmhaven met o.a. de tjalk Janna van Veldman en de luxe motor Hydra van Hoekstra uit Sneek.
Eekma is zijn carriere begonnen op de beurtschepen van Eekhof uit Bolsward.
Bij de vele prachtige foto's van schepen zitten niet zoveel echte Ijmuiden klanten. De Berendina van Hoogerman was meer een schelpen en ook veevoer man.
Ook een zeer trouwe klant te Ijmuiden was schipper Lever, ook met een steilsteven.
de genoemde tjalk van Tichelaar was Herke Tichelaar.
gr Sneek
het schip bij de brug te Moscou is een steilsteven en geen aak, de naam van de beide broers ben ik ook even kwijt maar beslist niet Fortuin. De beide broers zijn ook een keer voor TV geweest nav hun levensverhaal.
Immes Fortuin voer met de Goede Verwachting uit Heeg/Amsterdam.
En de Gebr de Jong voeren met de Onderneming uit Staveren.
de Broedertrouw uit Zierikzee was van de gebr Marten en Poke Harder, het waren gewoon Friezen maar Marten zijn vrouw had gelooflijk connecties met Zierikzee en dat was dus de domicilie. Zij voeren altijd van Ijmuiden, door dik en dun. Eerst hadden ze een tjalk, toen een kleine klipper en uiteindelijke het schip op de foto. Het staat me bij dat dit laatste schip van Koekkoek is geweest. Dit schip is nu als Noorderzon in de charter.
de Janny E was van Eekma uit Hindeloopen en beslist geen Staveren. Eekma woont nog te Hindeloopen. De Janny E was eigenlijk altijd in Rotterdam op de beurs. Ze lagen vaak in de Zalmhaven met o.a. de tjalk Janna van Veldman en de luxe motor Hydra van Hoekstra uit Sneek.
Eekma is zijn carriere begonnen op de beurtschepen van Eekhof uit Bolsward.
Bij de vele prachtige foto's van schepen zitten niet zoveel echte Ijmuiden klanten. De Berendina van Hoogerman was meer een schelpen en ook veevoer man.
Ook een zeer trouwe klant te Ijmuiden was schipper Lever, ook met een steilsteven.
de genoemde tjalk van Tichelaar was Herke Tichelaar.
gr Sneek
R. Hamminga was ook een schipper die met een zekere regelmaat in IJmuiden op de beurs lag, het schip de "Rival" was volgens mij gebouwd als een Wad en Sondvaarder.
3140079, Rival, 31.95X5.06, 163 ton Bwjr 1934, 40 pk. Thuishaven Farmsum.
Het schip thans in het verbindingskanaal te Groningen.
Maar vele mensen zullen Rieks Hamminga zich natuurlijk herinneren als een prachtige schilder van schepen. Hij heeft dan ook bij mijn weten, vele schepen onder zeil op het IJsselmeer geschilderd. De "Spes"van Doornbos heeft hij dan ook in de jaren zeventig schitterend, onder zeil, op het doek neergezet, was daar één van.
De schuttevaer had in de jaren zeventig volgens mij een actie waarbij je een replica kon bestellen, van een tjalk (?) in het ijs. Deze replica was iets groter dan een A4.
Groet,
Henk
3140079, Rival, 31.95X5.06, 163 ton Bwjr 1934, 40 pk. Thuishaven Farmsum.
Het schip thans in het verbindingskanaal te Groningen.
Maar vele mensen zullen Rieks Hamminga zich natuurlijk herinneren als een prachtige schilder van schepen. Hij heeft dan ook bij mijn weten, vele schepen onder zeil op het IJsselmeer geschilderd. De "Spes"van Doornbos heeft hij dan ook in de jaren zeventig schitterend, onder zeil, op het doek neergezet, was daar één van.
De schuttevaer had in de jaren zeventig volgens mij een actie waarbij je een replica kon bestellen, van een tjalk (?) in het ijs. Deze replica was iets groter dan een A4.
Groet,
Henk
Rieks Hamming heb ik maar één keer geladen voor de lens gehad. Later alleen wanneer ze leeg op weg waren naar weer een of andere tentoonstelling waar zijn schilderijen werden geexposeerd. In de tachtiger jaren was hij altijd present op de open dagen van de zeevaartschool in Delfzijl. Ik heb een paar keer het genoegen gehad de schilderijen bij hem weg te mogen halen en naar school te brengen. Wat daar niet voor moois in die tweepersoons kooi achter de roef stond. Het één nog mooier als de ander. "Zeg't moar even, welke zill'n we d'r diz keer neerhangen?" En dan mocht ik mee beslissen welke schilderijen werden geexposeerd. Toen Rieks al niet meer leefde was er nog een keer een verkooptentoonstelling. Daar kon je destijds voor een paar honderd gulden nog een leuk schilderij uitzoeken.... Had ik het maar gedaan
Nu moet ik mij tevreden stellen met een reproduktie op ware grootte van de mslb Adea van Douwe Huizing, is ook schitterend.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
IJmuiden
hallo forum,
na jaren als gast rondgedoold te hebben me nu toch maar eens ingelogd..
Ik mag mezelf even voorstellen als de trotse eigenaar van de Vertrouwen van Gankema, ex Neerlandia-Fortuin, de eerste foto in dit item.
Ik zou hierbij het hele relaas van de klipper tot en de met restauratie op de juiste wijze (duizenden klinknagels dus) maar verwijs een ieder graag naar de link voor de gehele geschiedenis en nog meer.
Mocht iemand daarop aanvulling hebben, textueel dan wel met plaatje, die zijn altijd welkom!!! want 100 jaar gischiedenis zet je niet op 15 kantjes papier...
succes met dit forum, blijf me verbazen over de know-how welke over dit medium waait.
gegroet,,, Joost
na jaren als gast rondgedoold te hebben me nu toch maar eens ingelogd..
Ik mag mezelf even voorstellen als de trotse eigenaar van de Vertrouwen van Gankema, ex Neerlandia-Fortuin, de eerste foto in dit item.
Ik zou hierbij het hele relaas van de klipper tot en de met restauratie op de juiste wijze (duizenden klinknagels dus) maar verwijs een ieder graag naar de link voor de gehele geschiedenis en nog meer.
Mocht iemand daarop aanvulling hebben, textueel dan wel met plaatje, die zijn altijd welkom!!! want 100 jaar gischiedenis zet je niet op 15 kantjes papier...
succes met dit forum, blijf me verbazen over de know-how welke over dit medium waait.
gegroet,,, Joost
Hallo Joost, welkom op het Forum. Heb toevallig gisteravond uitgebreid de geschiedenis van de Neerlandia bekeken en gedeeltelijk gelezen. Wilde je aanvankelijk nog mailen of je nog belang bij foto's van de Vertrouwen Gankema zoekt want ik heb hem vaak gefotografeerd. Maar zag dat je zelf al e.e.a. hebt.
Veel succes met het schip,
groet
Harry
Veel succes met het schip,
groet
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Enkele berichten terug, is de terechte opmerking geplaatst dat de "Zeemeeuw" niet de de "Amsterdam"is.
3160006, 38.43X5.32 bwjr 1924, 312 ton 205 pk Scania voorheen o.a "Zeemeeuw" is nu het bevoorradinsschip "FIX 18".
Echter, op dit onderwerp staat ook een foto van de "Klaziena", voorheen eigenaar Sagel?, wie weet dat?
2203048, 39.30X5.40 bwjr 1924, 317 ton 210 pk Scania voorheen o.a. "Klaziena" nu het hotelschip "Amsterdam" thuishaven Harderwijk.
Groet
Henk
3160006, 38.43X5.32 bwjr 1924, 312 ton 205 pk Scania voorheen o.a "Zeemeeuw" is nu het bevoorradinsschip "FIX 18".
Echter, op dit onderwerp staat ook een foto van de "Klaziena", voorheen eigenaar Sagel?, wie weet dat?
2203048, 39.30X5.40 bwjr 1924, 317 ton 210 pk Scania voorheen o.a. "Klaziena" nu het hotelschip "Amsterdam" thuishaven Harderwijk.
Groet
Henk
Enige berichten terug viel de naam van schipper Schut die regelmatig in IJmuiden kwam, in ieder geval in de jaren zeventig. De scheepsnaam weet ik helaas niet meer (iemand anders misschien?). Hij was in het bezit van een motorkastje van circa 260 ton met een salonroef. Deze schipper was een man die veel zelf verbouwde aan zijn schip, zo plaatste hij een nieuwe voorroef, bovenboord en nog veel meer dingen. Het opmerkelijkste is echter, zover ik mij herinner, dat hij ergens in Noord Holland een stukje grond had gehuurd en daar zelfstandig een verlenging heeft gemaakt voor zijn schip, zodat het boven de 300 ton kwam. Wie herkent dit verhaal en weet waar het schip is gebleven?
Zijn er ook mensen op dit forum die foto's hebben van de staalhaven? Ik zag op google earth dat het laatste gedeelte van de staalhaven , waar altijd veel schepen op de beurs lagen, inmiddels gedempt is.
Groet
Henk.
Zijn er ook mensen op dit forum die foto's hebben van de staalhaven? Ik zag op google earth dat het laatste gedeelte van de staalhaven , waar altijd veel schepen op de beurs lagen, inmiddels gedempt is.
Groet
Henk.