Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Heiltje

Bericht door Arie »

Mooi dat er een foto is van de Heiltje uit Leerdam.
Dit scheepje heb ik meerdere malen in de Rozenburgsesluis geschut in begin 80er jaren, het was een heel mooi en goed onderhouden scheepje, heeft iemand enig idee waar dit scheepje gebleven is?

Zo was er ook nog een heel mooi luxe motorscheepje van 125 ton, de "Jacjo" van schipper Heck, waar zou die gebleven zijn?

Gr. Arie Vogelaar
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

IJmuiden

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Arie;
Op pagina 1 van dit topic staat een foto van de 'Jacjo'van Heck, een zusterschip, maar met tien centimeter minder zeeg dan de "Zeelands-Luister II' van mijn oom Maarten. in mijn bezit is een bouwtekening van deze schepen. Maar waar de 'Jacjo'gebleven is weet ik niet, de Zeelands-Luister II ligt in Frankrijk, zie topic Luxe motors.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Op 1 juli 1983 loste schipper Buitjes een lading kunstmest in Zuidwolde.

Afbeelding
Of schipper Schot met de Catharina ook in Zuidwolde gelost heeft weet ik niet. Een mooi schip vind ik het wel, die in 1913 door Gelijn in Roodevaart gebouwde klipper.

Afbeelding
Omstreeks die zelfde tijd loste Gankema met de Vertrouwen in Aduard.

Afbeelding
Bouwland met de Elisabeth W heeft ook nog lang gevaren.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Afbeelding
Suiker met de Nieuwezorg...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
sneek

Kunstmest, Staal en Cement, Ijmuiden

Bericht door sneek »

uit de boeken van 1968, reizen van de Op Hoop Van Zegen, 159 ton, vanaf de beurs te Ijmuiden;

18 jan ijzer nr Utrecht
19 Febr, betonstaal nr Rdam
31 Mei, kunstmest nr Leeuwarden
21 mei, kunstmest nr Aalsmeer
15 juli, kunstmest nr Bolsward
15 aug, kunstmest nr Texel
1 okt, betonstaal nr Utrecht
15 okt, betonstaal nr Utrecht
1 nov, kunstmest nr Heerenveen
12 nov, betonstaal nr Zwolle,
29 nov, kunstmest nr Heerenveen
11 dec, plaatstaal nr Schiedam

12 reizen van Ijmuiden, maar in totaal werden er 32 reizen in 1968 gedaan, o.a. bieten uit de NOP, veevoer van Rdam, en met eigen vergunning mest nr Hillegom en Aalsmeer


gr Sneek
visje

Bericht door visje »

henk die vraag over schut dit is nu de trientje van schut
je ken dit schip niet meer terug nieuwe kop ervoor nieuwe stuurhut
alleen de roef stamt nog van onze tyd

:cry: de bram j ze hebben my verteld dat die gesloopt is
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

De Nieuwe Zorg van Berend Suiker is sinds 1987 eigendom van de Vreeswijkse Zeeverkenners die het schip omgebouwd hebben tot varend clubhuis.
Gebouwd 1905 te Roodevaart. 155 PK Deutz, 30 x 5,30 m. 206 ton.

gr. marco

Afbeelding
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Wie kent dit motorkastje Wilja van J. de Lege? Ik wist niet dat ik hier een foto van had, ook iemand die van IJmuiden voer?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Ijmuiden

Bericht door Kees Keijzer »

Harry, Jan de Lege, voer altijd van de beurs in Rotterdam.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Henk Kool »

Dat de gebroeders Fortuin nog in de jaren zeventig nog steeds over de beurs voeren weten velen van ons (inmiddels), het schip een klipperaak, de schipper had keuze uit 3 voortstuwings mogelijkheden namelijk, opduwer, zijschroef (lamme arm) en zeil, eigenlijk volgens mij meer een hulp tuig. Het moet een drukke boel aan boord zijn geweest, immers 3 broers en één zuster. De schipper was de oudste, Piebe, van de andere twee ben ik hun naam vergeten (Harm?) de zuster heette volgens mij Anne. Klopt dit en wie weet de andere namen?
Tevens was er nog een zuster, die was getrouwd met ????, ook zij lagen, evenals de gebroeders als zij op de beurs lagen, in de haven van Beverwijk. De zwager en zuster van de gebroeders hadden een schip van circa 120 ton, ik dacht een tjalk zonder stuurhut
Wie weet de naam van het schip en de schipper en waar zijn deze twee schepen gebleven?

Groet,

Henk
Plaats reactie