Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Wat stel jij lastige vragen Henk... Mijn buren klagen al dat ze mij zo weinig zien :lol: Over die Fortuins is eens uitgebreid geschreven in de Schuttevaer, dat artikel moet ik nog hebben maar dan moet ik eerst eens flink aan het spitten. Zal proberen het te scannen dan zet ik het hier wel neer.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
visje

Bericht door visje »

:D de fortuins heten piebe was schipper en goed by
frederik was voor het voorschip en rustig
ruud opduwerschipper en een gifkikker
anne kok en poetsvrouw zy had altyd krulspelden in haar haar
zy hadden geen zyschroef het schip vaart nu als zeilschip
en kwam van almere
die zwager was herman zwalue van de tjalk zuiderzee zonder stuurhut
hier was nog een broer aan boort jetse fortuin
en er was nog een broer deze werkte op de buiksloterbrug
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: IJmuiden

Bericht door Kees Keijzer »

Kees Keijzer schreef:Hallo, Arie;
Op pagina 1 van dit topic staat een foto van de 'Jacjo'van Heck, een zusterschip, maar met tien centimeter minder zeeg dan de "Zeelands-Luister II' van mijn oom Maarten. in mijn bezit is een bouwtekening van deze schepen. Maar waar de 'Jacjo'gebleven is weet ik niet, de Zeelands-Luister II ligt in Frankrijk, zie topic Luxe motors.
Gr, Kees.
Vandaag te weten gekomen dat de 'Jacjo'als woonschip-werkplaats van een timmerman in Bartlehiem ligt. Dus als iemand hem voor de lens krijgt laat hem zien op het forum.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Dan moet dit hem zijn Kees, dit schip vaart al jaren onder de naam Eestroom. Ligt er bij om door een ringetje te halen,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Wat betreft de Fortuintjes;
Ze staken de kritiek op elkaar niet onder stoelen of banken.Ze lagen eens in Heeg en de opduwer had prikkeldraad in de schroef gekregen,nou we konden allemaal meegenieten.Maar ze konden het blijkbaar hebben van elkaar want ze bleven toch al die tijd met elkaar varen.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

IJmuiden

Bericht door Kees Keijzer »

Als we Wrijfhout toch niet hadden!!! .Je ziet het de ex 'Jacjo"in Bartlehiem.
Harry, Bedankt.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Henk Kool »

Heel veel namen van schepen zijn reeds gepasseerd, ik mis vooral de schepen die vaak de 600 tons partijen meenamen zoals',
3320041 "Johanna Allegonda" van schipper R Lameyer 50.75X6.60, 619 ton bwjr 1913 Willebroek 241 het schip is in 1993 afgevoerd (gesloopt?)
Wij zagen toendertijd dit schip als een z.g.n. "bolsjewiek", echter later begreep ik dat deze type schepen na de eerste wereldoorlog als herstelbetaling zijn gebouwd. Deze is van 1913. Schipper Lameyer lag vaak in Beverwijk op de beurs.

Waar wel foto's van te zien waren, was o.a. van de 2315170 "Vertrouwen" van schipper Vellinga 73.28X8.15, 884 ton bwjr 1952, 480 pk enterprise?

Tevens voer ook Schipper Draayer vanaf IJmuiden volgens mij met een Dortmunder met "schottle" achter op het schip, deze lag vaak in de rijksbinnenhaven.

Groet,

Henk
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

ijmuiden

Bericht door Joost F »

Het lossen nabij Aduard (De Hoge brug) dat was in het Van Starkenborgh kanaal of in het Aduarderdiep?
Ofschoon ik er in 2005 na Groninger Welvaart ben langs gevaren kan ik me het even niet voor de geest halen, het kanaal heeft daar dan nog wel kleinere afmetingen zeker.
Erg leuk om onze klipper in halflast te zien lossen..wat een tijd.
Zo las ik ook over een spinnekop om de was te doen..nou die lag hier ook nog in het vooronder, evenals een riek om stront te scheppen maar dat strontscheppen was natuurlijk de voorloper van de kunstmest.
ehhh doe nog es een fotootje...maak me gek.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Henk, als ik het goed heb is die Johanna Allegonda geen Bolsjewiek. Dat waren heel andere schepen, veelal gebouwd in Kiel. Echt Duits werk, ze kwamen uit het Oosten en daar kwamen de Bolsjewieken vandaan. De Johanna Allegonda is een Fox of Kempenspits heeft een Belgische schipper mij eens verteld. Het heeft de uiterlijke kenmerken van een spits maar de afmetingen van een Kempenaar.

Die Johanna Allegonda heb ik verschillende keren met kunstmest in Groningen gezien maar hij loste ook wel op Blauwverlaat. Kan me herinneren dat hij met 'eigen, vrouwelijk personeel' voer.
Het schip had een typische kleurstelling.

Afbeelding

Ook de kempenaar Nijverheid uit Maasbracht heb ik verschillende keren kunstmest in Groningen zien lossen.

Afbeelding

En, om Joost een beetje gek te maken een paar foto's van Gankema met de Vertrouwen. Hij loste inderdaad in Aduard bij de Hoge Brug over het Aduarderdiep. Daar zit nu een watersportbedrijfje.

Afbeelding
Zuidwolde...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Spoorbrug Zuidhorn.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

wrijfhout schreef:Ook de kempenaar Nijverheid uit Maasbracht heb ik verschillende keren kunstmest in Groningen zien lossen.
gr. Harry
Nijverheid was wat groter Harry, zo'n 64 X 7,50
Plaats reactie