Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Alles over binnenscheepvaart
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Kunstmest, staal en cement van/naar IJmuiden.

Bericht door Henk Kool »

Nieuw onderwerp, misschien is het leuk om zoveel mogelijk (scheeps)namen hier naar voren te halen die met een zekere regelmaat in IJmuiden kwamen, eventueel met foto's.
Vele namen zullen er zijn, hier zijn er een aantal.

Leijenaar ms Harlingen, luxe motor 106 ton 26.08X5.00 Bwjr 1927, 30 PK
Gankema ms Vertrouwen, klipper circa 125 ton
Klein ms Excelsior, steilsteven circa 110 ton
Fortuin Goede verwachting, klipperaak circa 100 ton ( zeil en zijschroef)
Gort, ms Ora et Labora, verlengde steilsteven 216 ton
Waker, ms En Avant, klipperaak circa 110 ton
Bruins Slot, ms Alberdina, klipperaak circa 125ton
Pot, ms Alie P, verlengde tjalk circa 220 ton.
Korvenmaker, 2302942ms Libertas, motorkastje, 303 ton 39X5.56 bwjr 1921, 165 pk GM
Bakker,ms Marea, 2102896 luxe motor 258 ton 39X5.09 bwjr 1929 150 pk
(verkocht naar Engeland?)
Zwiers, ms Eems, luxe motor circa 125 ton (ligt thans als woonschip te Zwolle)
Volgende keer meer, wie weet meer van deze schepen info en waar zijn ze nu?
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat is leuk dat je al die namen opsomt Henk want ik ken ze alle en heb ze ook allemaal wel op portet. Zal morgen eens een paar plaatsen maar ga 'de kar' voor vandaag stil zetten :lol:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

De 'kar' nog maar even op gang gegooid :lol:

Afbeelding
Twee schepen met kunstmest onderweg. Leijenaar met de Harlingen en Gankema met de Vertrouwen op het Buiten IJ, samen steken ze de grote plas over.

Afbeelding
Klein met de Excelsior, gefotografeerd in oktober 1980. Toen voeren ze al niet meer, meestal lagen ze in Delfzijl aan het oude Eemskanaal.

Afbeelding
De broers Fortuin, samen met hun zuster, met kunstmest onderweg naar Donkerbroek.

Afbeelding
Gort met de Ora et Labora heeft honderd ton kunstmest naar Zuidwolde gebracht en komt leeg terug in Gaarkeuken voor de sluis.

Afbeelding
Waker met de En Avant passert leeg Zuidhorn en is onderweg naar IJmuiden.

Afbeelding
Bruins Slot met de Alberdina lost kunstmest bij de firma Sebens in Zuidwolde aan het Boterdiep.

Afbeelding
rust....

Afbeelding

Afbeelding
Pot met de Alie P in 1979 in Gaarkeuken voor de oude sluis. Aan de nieuwe wordt nog hard gewerkt.

Afbeelding
Libertas, Korvemaker...

Afbeelding
Fré Bakker met de Marea. Wat lag dat schip er altijd prachtig 'gelikt en gepikt' bij. Het heeft nog lang op Hoogkerk gelegen.

Afbeelding
De Eems lost kunstmest bij de hoge brug nabij Aduard.

Afbeelding
Henk Swiersema met de Thalina deed dat werk ook wel. Hij lost op dezelfde plek als de Eems hierboven.

Afbeelding
Wilma Uildriks...

Afbeelding
tot slot deze foto. Morgen maar eens even verder denken...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
sneek

Kunstmest, cement, staal ijmuiden

Bericht door sneek »

heren,

dit wordt een onmogelijke opgave om niemand te vergeten, de lijst van schepen die vanaf ijmuiden voeren is oneindig,
want je had allerlei seizoen schepen, nl. was het slap in het zand en grind dan kwamen die erbij, was het rustig in de mestvaart dan kwamen die allemaal een reisje mee terug nemen, was het rustig in de veevoer dan kwamen dergelijke schepen, dit zijn echt erg veel schepen,
maar ik zal vast ook wat noemen ter vermaak;

luxe motor Mutatio, G. Harder, Leeuwarden, vaart rond voor plezier
klipper Ambulant, A de Groot, Staveren, ligt in Leeuwarden
klipper Drie Gebroeders, J. de Groot, Staveren, is gesloopt
aak Rival, T. Oppewal, Sneek is gesloopt
tjalk Op Hoop van Zegen, A. Elzinga, Makkum, is gesloopt
eerst tjalk, dan kastje Hoop op Welvaart, K. Knobbe, Makkum (schip ligt in Zwolle)
luxe motor Stella Maris, v.d. Pol, Heeg, onbekend
tjalk Nieuwe Zorg, A de Vries, Makkum, is gesloopt
tjalk Onderneming, D de Jong, Staveren, in chartervaart
luxe moter Dankbaarheid, R de Boer, Staveen, ligt ergens
steilsteven daarna spits Eben Haezer, S Visserman, Staveren, steilst ligt in Adam
luxe motor Harmonie, H. Heemskerk, Noorwijkerhout, schip ligt in
Staveren
aak daarna luxe motor Speranza, T Glashouwer, Hindeloopen
2 x luxe motor, Adriana, P Heemskerk, Noorwijkerhout
luxe motor Brandaris, Kreuk, Ouderkerk ad IJss
luxe motor Cura, Kruek, Oud ad Ijs
kastje Selma, v.d. Berg, Leiden
en zij broer luxe motor v.d. Berg, Leiden
klipper Aaltje Jacoba, v Putten, Leiden
klipper, Harder, Zierikzee
tjalk en 2 x luxe motor, Nova Cura, Fortuin, Staveren / Lemmer
verder had je Weinreich, Kikkert, Doornbos, gebr Zijlstra, Buining, Spoelstra, gebr Gankema, en niet te vergeten SChuur met de steilsteven die het heel lang heeft volgehouden
en Benjamins met de Spes, ook Makkum
Zwalua met de tjalk al eerder besproken
klipper Boreas, Koopmans, Harlingen nu Groningen
klipper Spes Salutis, T de jong, Harlingen
tjalk Snippe, Woubrugge
tjalk Hoop en Vrees, Veuger, Hoogeveen
div Harders' uit Sneek
div Oppewal's uit Sneek

en dit is nog maar het topje van de grote vloot van schepen die zich bezighielden met kunstmest en ijzer vanaf Ijmuiden.


gr Sneek
Binnenvaart
Berichten: 28539
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hallo,

Wat een geheugen hebben jullie,ik neem mijn petje af voor diegene die dit allemaal na jaren nog weten.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

IJmuiden

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, dat is toch mooi zo'n forum, iemand zet er wat op en een ander reageert dan weer en kan het dan weer aan vullen.Zelf heb ik aan IJmuiden ook nog wel herinneringen;
Zo als ik op het forum wel eens meer verteld heb , voeren mijn ouders op een sleepkastje van 331 ton met een 14-16 pk liggende Deutz, mijn vader was daar in 1952 als zetschipper op gekomen in in 1956 nam hij het schip van Van Wageningen uit Bruinisse over, Het schip werd toen van 'Eben-Haëzer II omgedoopt in 'Haringvliet' In die tweede helft van de vijftiger jaren zaten we met het schip vaak in IJmuiden. Daar we met die zijschroef geen snelheidsmonster waren deed mijn vader liefst werk waar we geen sleepboot bij nodig hadden
In die tijd namen we in Rotterdam, waar ik van 1954 tot 1959 op het internaat prinses Irene zat, veel werk aan naar de Zaanstreek, veelal met grondstoffen voor de voedingsindustrie in die regio.. Lijnzaad. copra, Rijst en andere granen. Meestal voeren we via de Lek met een goed tij naar Vreeswijk, als er teveel bovenwater was kwam de vloed niet ver genoeg, mijn vader belde dan bij vertrek uit Rotterdam de bakenmeester van Schoonhoven, Van den Berg, op dat we zo en zo laat in Ameide waren en gaf ons dan weleens een trekje om in Vreeswijk te komen. Het gebeurde ook wel eens in de winter dat we de hele reis een sleepboot er voor hadden o.a. de 'Maarten-Tromp 'van Meinen met z'n Industrie maar dat was wel schadelijk voor de portemonnee van pa ,want zelf deden we een retour reis met 200 liters gasolie Rotterdam-Zaanstreek-Ijmuiden- regio Rotterdam. Ook gingen met veel bovenwater weleens over Gouda, Alphen a/d Rijn ,Schiphol, Nieuwe Meer en door de Houthaven weer op het IJ, maar dat was met die zijschroef nog al bewerkelijk, want Pa en Moe voeren tot ik aan boord kwam van school ook maar samen.In de Zaan losten we bij diverse fabrieken ik zal er een paar opnoemen; Het Hart en de Zwaan voor de spoorbrug aan bakboord, Crock en Laan, de Toekomst, Kalizout lossen bij de zeepziederij De Adelaar, de fabriek met de vogel van die naam op het dak, rijst bij de latere Lassie en de Hollandia .De drie fabrieken van Wessanen, De Vlijt, meelfabriek, de Tijd, oliefabriek en de Ster, veevoeder en in Knollendam door de brug bij de Vrede.we lagen er ook wel eens bij een van die fabrieken in ligdagen want voor het liggeld waren we goedkoper dan een motorschip.
Als we leeg waren in de Zaan vertrokken we naar IJmuiden en meerden af aan de dijk in het begin van het toeleidingskanaal van de kleine sluis
om op werk te wachten. In die tijd voor ik naar het internaat ging kon ik dan in het kader van het ligplaatsonderwijs naar school in Velsen-Noord met de trein over de spoorbrug die er toen nog lag, die stopte daar vast bij.Er lagen daar altijd wel kennissen dus dat was wel gezellig. En zomers konden moeder met de kinders naar het strand, lekker dicht bij.
Maar voor de lol lagen we daar niet, want met liggen verdien je het niet,en Pa z'n streven was toch om er een echt motorschip van te maken, want hij ergerde zich groen en geel aan die zijschroef; "Als je dat ding nodig hebt moet je hem weer binnenboord draaien"zei hij nog al eens Hij was voor de oorlog al knecht, wat nu stuurman is,op een omgebouwde klipper met 120 pk. Industrie geweest, dus vandaar die ergernis. Meestal werden we bevracht met stalen scheepsplaten van de Hoogovens te laden de Staalhaven voor de werven in de regio Rotterdam. Vaak op meerdere plaatsen lossen.Ik kan me zo maar een reis herinneren uit 1960; 'smorgens om 6.00 u op een Koninginnedag vertrokken uit IJmuiden, ,smiddas om vier uur aan de straatweg in Maarssen afgemeerd, de andere dag het Werkspoorhaventje in Utrecht in, lossen er weer uit , kan je het je voortstellen met een zijschroef, met lierdraadjes en zo.Via Vreeswijk en Vianen naar Meerkerk gevaren daar zondag gehouden want daar woonde familie van moeders kant. 'sMaandags naar Gorkum om bij de Vries-Robbé aan de Linge een partijtje te lossen en daar na naar Slikkerveer om de rest bij de Groot en van Vliet te lossen.
Zo hebben we in de Rotterdamse regio al die werven die er toen nog waren en prachtige zeeboten bouwden voorzien van scheepsplaten.
Bijker in Gorkum , De Groot en van Vliet Slikkerveer, De Biesbosch Dordt.
De Noord Alblasserdam, van der Giessen Krimpen a/d IJssel voordat die twee gefuseerd waren, Piet Smit Rotterdam , Wilton-Feyenoord, R.D M.en Verolme in de Botlek die toen net begon. In de winter van 1956 lagen we ingevroren in de Houthaven in Amsterdam toen waren we onder weg met scheepsplaaten naar De Schelde in Vlissingen, we hebben daar toen zes weken gelegen.
Hier een niet zo mooie foto van het ouderlijk schip in de Schie onderweg met rollen staal in 1958 van IJmuiden naar Den Haag;
Afbeelding
Van deze fotohttps://img138.imageshack.us/img138/6381/dec06006yq9.jpg heeft een oud schipper, J. Neef uit Lekkerkerk in 1960 een schilderij gemaakt waarvan hier een foto;

Afbeelding
Toen deze jongen in 1959 van school kwam gingen we langzamerhand ander werk doen met het schip, Pa had nu een maatje aan boord. In de herfst voeren we met een sleepboot er bij de bieten weg van Kamperland op Noord-Beveland en de overige tijd tot aan de ombouw van het schip 1963 veel van Rotterdam op Veghel, het schip was maar 1.99m diep dus wel gunstig voor dat werk. Als enigzins weemoedig detail de laatste reis als ondernemer met de kempenaar hebben we in 1997 in IJmuiden 500 ton kunstmest geladen voor Veendam.Hier bij een foto van het lossen aldaar;Afbeelding
Zo dat was mijn bijdrage aan de herinneringen die ik aan Ijmuiden heb.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding


Ook de Harmanna 3330262 vaart/ voer met kunstmest vanaf ijmuiden voor slootdorp

Hier gefotograveerd bij het invaren van de Willemsluis Amsterdam noord
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Jongens,

Ga zo door met deze verhalen en foto's uit de oude doos.

Vandaag de dag ligt er nog maar een partij oud roest i.p.v. die mooie scheepjes.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Tja... Dat waren eens respectable schepen Pieter! Het lijkt er op dat jij uiteindelijk de laatste foto's ervan gaat nemen :cry:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Harry,

Inderdaad maar een serie van de handel gemaakt, voodat ze richting Haarlem ? gaan. Nu kun je ze nog zien.
Er ligt van allerlei soorten type's zeer oud tot nog niet echt oud.
oa. die twee franse motors van dezelfde eigenaar en gebouwd in 1950-52.

Groeten,

Pieter
Plaats reactie