Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Alles over binnenscheepvaart
scheepswerf Groot
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2019 08:11

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door scheepswerf Groot »

Wij hebben in 2016 een woonarkje gekocht, na veel schraapwerk kwamen we de nummers tegen. H200n dus.

http://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_Details.php?Meetcode=H200N&fbclid=IwAR1kg6opzddT4Qz0cOfalhyAhO_uFhL1qODd4PlIeCdeoWH1Gy3IKeBDREk.



Na verder zoekwerk blijkt er maar 1 bij scheepswerf boot te zijn gebouwd dus voor S.Visser in de Rijp.

https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... oot-alphen

Na enig zoeken op die naam kwam ik hier terecht, wel erg leuk het schip ligt nu in Edam. Wij hebben een scheepswerf in Edam dus Ik wil graag nog verder uitzoeken wat er met het schip gebeurd is.
In 1901 dus een eerste meting volgens bovenstaande link van het LVBHB.

In 1953 is het woonarkje verkocht onder de naam Rukamaru.

Wat ik tot nu toe heb is dit
----------------------------------------------------------------------

Rouwadvertentie: Rukamaru 15 juni 1952 overleden Maria Catharina Reiss weduwe van Rudolf Noll, zoon/ dochter MK. Noll, Jachtwerf Zeldenrust, Leidschendam
Links achter :Ligger nr. R19403 Boeknr. H1987, Jaar meting 1953, Naam Rukamaru, woonschip, staal, 18.96, breed 4.05 Eigenaam MK noll, Leidschendam. Eerste metig JA,( Bij Lvbhb niet bekend als H200n) Een scan van de originele registratie van dit schip is terug te vinden bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1987_102
Rechts achter: 8659B ROTT 1953 IS BRANDMERK

Wie was de eerste eigenaar S.Visser, de Rijp https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... oot-alphen
https://www.hetschermereiland.nl/collec ... -1898.html

viewtopic.php?t=2620&start=45

Zes gebroeders, Eerste meting H200N , District/volgnr s’Gravenhage 200, 17 juli 1901, paviljoentjalk, ijzer, Werf Boot, bouwnr 90, Leiderdorp, 1891. 18m 89, Breed 405, 68,945 ton, eigenaar H. Zuilen

4 februari 1905, Hermeting Selzate (begie)
23 november 1910, Maria Johanna, Rotterdam, V.N van Gemert, J.D. Koenraads, Johannes van Maltha.
24 maart 1916, Hermeting s’Gravenhagen
8 september 1924, Disponibel, Urbanus Smits, Scheveningen
Literatuur:
Bouwnummer ref. Maritiem Museum Rotterdam o.a. bestekboeken inv. no. TA100 t/m TA108 en inv. no. TA2195 Scheepsbouwkundige documentatie van de Gebroeders Boot, Leiderdorp

Een scan van de originele registratie van dit schip is terug te vinden bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1957_042

Geen datum, T.H. van zugt & Frederika, gertruida tanja Nelisen
30 september1991 Cristiaan Brugman, purmerend
23 juli 1998, louis breedland, velzen zuid zijkanaalb
9 april 2016 Freek Slot Karin weel
scheepswerf Groot
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2019 08:11

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door scheepswerf Groot »

Victoire schreef: 16 jan 2010 14:42 Hoi Gert,

Ik bedank jou voor de tip en Pieter voor de (link naar) schitterende lijst met schepen op de site van De Binnenvaart. Zo zie je maar weer dat geschiedschrijving nooit eindigt. In het artikel dat ik deze zomer na de tentoonstelling over Schipper Visser schreef, ging ik er nog vanuit dat mijn overgrootvader Simon Visser (1841-1916) zijn eerste schip liet bouwen in 1898 bij Pannevis in Alphen a/d Rijn: een Katwijker van 45 ton, Koophandel de Rijp geheten (later: de Koophandel 1). Een foto van dat schip staat in dit onderwerp afgebeeld (blz 2). Nu blijkt dus dat hij al in 1891 bij Boot in Alphen een paviljoenjacht liet bouwen. De bouw nam slechts 11 (!) weken.

Mij is wel bekend wat een paviljoentjalk is (verhoogd achterdek), maar wat is een paviljoenjacht? Google brengt me als eerste weer naar de site van de Binnenvaart en de woordenlijst daarvan:

~Paviljoenjacht:
soort Paviljoentjalk, mogelijk ook een Paviljoenboeierschip.
Indien de term betrekking heeft op een vrachtscheepje, dan gaat het meestal om een niet al te groot schip, dat er op gebouwd is om de afstand naar naburige steden snel te overbruggen en niet om grote hoeveelheden te transporteren of lange reizen te maken.

Nu nog een fotootje van een paviljoenjacht? Wie o wie?

Groeten,

Teun
Ik zal er een maken hoe hij er nu bijligt
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

Helaas heb ik dit bericht gemist, maar heb al wel contact met de schrijver over deze paviljoentjalk, die mijn overgrootvader Simon Visser liet bouwen. Foto's zijn uitgewisseld.
Albert Orsel
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2023 23:08

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Albert Orsel »

Beste Teun,

ik heb mij geregistreerd bij dit forum vanwege dit topic.

Ik ben eigenaar van een schip en lig op dit moment op Scheepswerf de vlijt in Coevorden.
omdat ik graag de Historie van mijn schip wil weten heb ik allerlei meetnummers die ik op mijn schip aantrof nagetrokken.
via deze nummers ben ik erachter gekomen dat mijn schip vroeger 'landbouws welvaren' heette en in 1955 gebrand is met brandnummer '4086 B Amst 1954' en in 1955 een andere naam heeft gekregen namelijk 'koophandel 5'.

Door verder te zoeken kwam ik op dit forum uit.

Het schip komt echter niet overeen met eerdere omschrijvingen over 'Koophandel 5' in dit topic.

de meetnummers zijn op chronologische volgorde:
Ar438N
A6545N
A14037N
A16296N

Er is nog een ander meetnummer 'BR14150B' wat waarschijnlijk een belgisch nummer is waar ik verder geen informatie over kan vinden.

Via de laatste (A16296N) kwam ik uit bij een getuigschrift van branding met nummer '4086 B Amst 1954'
toen heette hij nog 'landbouws welvaren'

vervolgens kwam ik uit bij het volgende document: https://s2ho.nl/KID/Kaarten/Kaarten_Ams ... mst_01.png
hierin is hetzelfde brandnummer te vinden en een naamsverandering op 15 oktober 1955 naar 'Koophandel 5'.

bovenaan het document staat:
gekozen domicilie 1-6-'99 Beurtvaartonderneming Firma S Visser, kralingergracht 3

sommige gedeeltes zijn doorgehaald en minder goed leesbaar of in een moeilijk leesbaar handschrift.

ergens verder naar onderen bij datum 3-8-55 kan ik met enige creativiteit 'Visser, Simon' lezen met een soort rare V. en verder beurtvaartondernemer te De Rijp.
Misschien dat ze per ongeluk van Siem Simon hebben gemaakt.

daarna heb ik een teboekstellings formulier gevonden dat het schip later in 1970 waarschijnlijk naar België is gegaan.

Dan is er een groot gat en kom ik uit op 2010, toen heeft een zekere Gooitzen Kramer uit Zaandam hem verkocht onder scheepsnaam 'LONI' aan de mensen waar ik hem in 2021 weer van heb gekocht.
Deze mensen hebben hem de naam 'Ruby Rae' gegeven en die naam heb ik aangehouden.

Ik ga morgen verder zoeken naar het brandmerk of deze nog ergens te vinden is, maar er is veel vernieuwd aan het schip, dus de kans is groot dat deze niet meer te vinden is.

Weet je misschien of er nog mensen in jouw familie foto's kunnen hebben van dit schip of heb je zelf ondertussen al wat gevonden?

Als iemand weet of ik ergens Belgische meetnummers kan natrekken zou ik dat graag horen, wellicht dat dan het gat is op te vullen met meer informatie.
Albert Orsel
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2023 23:08

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Albert Orsel »

Excuses, de datum 1-6-'99 in mijn vorige bericht moet zijn 1-9-'66.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Gert Schouwstra »

BR14150B is inderdad een Belgisch meetnummer. Ik zie op de kaart dat het schip op 5-10-1955 naar Visser in De Rijp is gegaan die er de naam Koophandel 5 op zette. Vervolgens is het schip op 7-9-1966 overgeschreven naar Vof d. Nat in De Rijp. Dat waren Cornelis & Geziena Catharina Nat. De naam Koophandel 5, bleef er zo te zien op staan.

In 1970 is het schip dus via een handelaar in Amsterdam verkocht naar België. Op 12-5-1970 is Fernand Carron in Boom de eigenaar. Die had samen met zijn vrouw Mathilda Verhasselt (1929-2020) een kleine rederij op de plek waar vroeger scheepswerf Lambrechts zat, aan de Noeverseweg 108 in Boom. Hun kinderen wonen daar nog in de buurt. Carron kocht veel oudere schepen en voer daar dan mee of recyclede ze. Maar meestal ging dat om grote Rijnschepen (500-1800 ton).
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

Beste Albert en Gert, gelukkig hebben jullie al heel veel gevonden over 'deze' Koophandel 5, want ik weet er weinig van. Wat is het geval? In de eerste helft van de vorige eeuw was Schipper Visser een goedlopend bedrijf met 7 beurtvaartschepen met als thuishaven de Rijp. Het was met 7 schepen een grote beurtvaarder. De bedrijven in de meeste dorpen hadden 1 schip. Er werd gevaren op de markten in heel Noord-Holland en via de Zaan op Amsterdam en Rotterdam. Na de Tweede Wereldoorlog kwam de klad er in, ook omdat mijn grootvader Jan Visser Sz het niet aandurfde om te investeren in vrachtwagens. Een combinatie van schepen en vrachtwagens was nog wel levensvatbaar zoals is gebleken bij Beers in de kop van Noord-Holland. Na het overlijden van mijn grootvader in 1949 is zonder succes geprobeerd het bedrijf te verkopen. Tegen zijn zin (hij was er niet geschikt voor) heeft mijn oom Siem (Simon) Visser het bedrijf voortgezet. Uiteindelijk voer hij bijna nog uitsluitend graan e.d. voor de Firma Nat in De Rijp. In een uiterste poging het bedrijf te redden heeft hij een de vloot verkocht, waaronder het kleine aakje, de Koophandel 5, waarover in dit forum al is gesproken. Dat scheepje, gebouwd begin vorige eeuw bij Stoel in Alkmaar, is begin deze eeuw verkocht naar Engeland als pleziervaartuig 'Morgenster' en ligt op de Thames voorbij Londen als woonscheepje. Terug naar Siem Visser: hij kocht in de jaren '50 van de vorige eeuw twee grotere schepen voor het bulkvervoer voor de Firma Nat. Eén van die twee schepen werd de Koophandel 5 zoals aan de orde in de twee laatste berichten op dit forum. Omdat de Firma Nat het uiteindelijk te lastig vond om met Siem Visser het vervoer te regelen, kocht de firma halverwege de jaren '60 de twee schepen van Siem Visser en ging er zelf mee varen. Siem Visser liquideerde het bedrijf en was daarmee van een grote last op zijn schouders bevrijd. It's all history!
Plaats reactie