Hoi Fré,
Dank voor het plaatsen van de vrij recente foto van de Koophandel 2. Na de tip van Hydra heb ik de desbetreffende Bokkepoot in handen gekregen. Het schip is inmiddels verkocht door de eigenaresse/schrijfster van het artikel. En ik begrijp dat de Koophandel 2 in goede handen is en weer opgeknapt wordt/is.
Ongelooflijk dat je dit schip ook ziet liggen op de hierboven geplaatste foto uit 1905.
Alles bijelkaar wordt het al een aardig "boekje" over schipper Visser hier op het forum.
Kan iemand nog mijn vraag (zie hierboven) over het type Katwijker beantwoorden?
Bij voorbaat dank,
met vriendelijke groeten,
Teun Schermerhorn
Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Op www.binnenvaarttaal.nl staat het volgende:
Katwijker: variabel scheepstype, behorend tot de motorschepen. Meestal tussen 20 en 24 meter lang, zware berghouten, meestal geen roef, vaak een kleine stuurhut, soms met een rechtopstaand of zelfs achterovervallend hek. Katwijkers werden veel als beurtschip, maar ook als gewoon vrachtschip en voor de visserij gebruikt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Een Katwijker beurtmotor, heeft men mij eens uitgelegd, onderscheidde zich van andere beurtschepen door zijn relatief smalle gangboorden. Vaak zie je op een originele beurtmotor brede gangboorden om bijvoorbeeld vaten aan dek mee te kunnen nemen of andere grote stukken. De 'Kattekers' vervoerden veelal haringvaatjes die werden gestuwd op een manier zoals je hierboven ziet. Dat smalle gangboord maakte dergelijke schepen interessant voor binnenschippers omdat ze meestal alleen de den maar hoefden verhogen en de zware stalen luiken vervangen door handzamer houten exemplaren.
gr. Harry
Op deze laatste foto kun je goed zien dat de 'Katwijkers' smalle gangboorden hebben en brede luikhoofden.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
katwijkse motor
Victoire schreef:Hoi Fré,
De belangrijkste reden zover ik weet van de kattekse motor is dat hij zo laag moest wezen om binnendoor naar ijmuiden en scheveningen te kunnen varen.ga het nog navragen
Dank voor het plaatsen van de vrij recente foto van de Koophandel 2. Na de tip van Hydra heb ik de desbetreffende Bokkepoot in handen gekregen. Het schip is inmiddels verkocht door de eigenaresse/schrijfster van het artikel. En ik begrijp dat de Koophandel 2 in goede handen is en weer opgeknapt wordt/is.
Ongelooflijk dat je dit schip ook ziet liggen op de hierboven geplaatste foto uit 1905.
Alles bijelkaar wordt het al een aardig "boekje" over schipper Visser hier op het forum.
Kan iemand nog mijn vraag (zie hierboven) over het type Katwijker beantwoorden?
Bij voorbaat dank,
met vriendelijke groeten,
Teun Schermerhorn
er is iets misgegaan
In bovenstaand bericht van Teunis staat alleen een quote van een eerder bericht van mij. Uit zijn overzicht van berichten blijkt dat hij wel degelijk een eigen bericht heeft ingestuurd:
Hoi Fré,
De belangrijkste reden zover ik weet van de kattekse motor is dat hij zo laag moest wezen om binnendoor naar ijmuiden en scheveningen te kunnen varen.ga het nog navragen
Dank voor het p ...
Hoe kan dit? En wat volgt er na p......? Ik ben benieuwd.
Groeten,
Teun
Hoi Fré,
De belangrijkste reden zover ik weet van de kattekse motor is dat hij zo laag moest wezen om binnendoor naar ijmuiden en scheveningen te kunnen varen.ga het nog navragen
Dank voor het p ...
Hoe kan dit? En wat volgt er na p......? Ik ben benieuwd.
Groeten,
Teun
toen ik bij mijn broer Kees op de enavant 22 voer
waren er een paar katwijkers die leeg naar Roeselare in belgie voeren om daar een soort griesmeel of zo te laden voor nederland
we hebben eens een week lang met zo een scheepje opgevaren over de Leie
en maar opschuiven
er zaten een paar jonge lui op
elke keer kwamen ze bij ons op zij
waar de lading voor bestemd was weet ik niet meer
misschien iemand anders met een beter geheugen?
gr
leo
waren er een paar katwijkers die leeg naar Roeselare in belgie voeren om daar een soort griesmeel of zo te laden voor nederland
we hebben eens een week lang met zo een scheepje opgevaren over de Leie
en maar opschuiven
er zaten een paar jonge lui op
elke keer kwamen ze bij ons op zij
waar de lading voor bestemd was weet ik niet meer
misschien iemand anders met een beter geheugen?
gr
leo
Gangboorden / Firma Weber
wrijfhout schreef:Hierbij een foto van de Koophandel 2 in de vijftiger jaren gemaakt door Jan Biezenaar.
Het schip ligt aan de Aelbrechtskade in de Delfshavense Schie die uitmondt in de Coolhaven als ik het goed heb,
gr. Harry
Hierbij nogmaals de door Harry geplaatste prachtige foto van de Koophandel 2 aan het laden in Rotterdam.
Deze gangboorden lijken toch wat breder dan die op de laatste foto van Harry, maar het is zeker hetzelfde type schip.
Nog steeds open staat mijn vraag naar info over de firma Weber, gevestigd aan de Mathenesserlaan in Rotterdam, die voor schipper Visser de vracht van en naar Rotterdam regelde. Wie weet over deze firma meer te vertellen?
Alvast bedankt,
Groeten,
Teun Schermerhorn
katwijker
Een "katwijker" was een type "luxe motor", bij het item "waar is dit" , blz, 47 in dit forum staan 2 foto's van de "Cor" een katwijker, gebouwd bij Pannevis in Alphen a/d Rijn in 1909, op die foto's ligt het schip geladen met hout aan "het Zieke" in Den Haag.
Dit type scheepjes kenmerkte zich juist vanwege een erg lage kruiplijn, waardoor het mogelijk was om op vele plaatsen in binnen steden van b.v. Den Haag te komen.
Gr. Arie
Dit type scheepjes kenmerkte zich juist vanwege een erg lage kruiplijn, waardoor het mogelijk was om op vele plaatsen in binnen steden van b.v. Den Haag te komen.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7
Ik weet niet of mijn bericht nu aan komt maar anders wou ik zeggen dat er nog steeds koophandels varen deze zijn nu van van ruyten en krijger uit oude wetering ze hebben op de albrechtskade in rotterdam ook kantoor gehad de koophandel 3 was volgens mij een katwijkse motor groet teun
Victoire schreef:Schipper Visser uit De Rijp (NH) en de Koophandel 1 t/m 7
Veertig jaar geleden , in 1966, kwam er een einde aan het bestaan van de Firma S. Visser aan de Kralingergracht in De Rijp (N-H). Bijna tweehonderd jaar onderhielden de schepen van “Schipper Visser†een beurtvaartdienst tussen hun thuishaven en o.a. Alkmaar, Purmerend, de Zaan, Amsterdam en Rotterdam. De schepen, de Koophandel 1 t/m 7 (aanvankelijk I t/m VII), waren een bekende verschijning op de Noord- en Zuid-Hollandse wateren.
Sinds enige tijd doe ik onderzoek naar de geschiedenis van het beurtvaartbedrijf van de familie van mijn moeder. Helaas is het archief van het bedrijf geheel verloren gegaan.
Wie kan mij iets vertellen over het bedrijf van mijn grootvader of over de verschillende Koophandel-schepen? Wie heeft er foto’s of andere papieren van de schepen of over het bedrijf?
Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groeten,
Teun Schermerhorn
E-mail: t.schermerhorn@planet.nl