Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Alles over binnenscheepvaart
teunis
Berichten: 185
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

katwijkse motor

Bericht door teunis »

De katwijkse motor was inderdaad vanwege zijn lage kruiplijn zo laag ze konden de stuurhut afbreken zodat ze laag genoeg waren om via het oegstgeesterkanaal naar ijmuiden te kunnen varen
ron b
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:19
Locatie: Zaanstreek- Waterland

Bericht door ron b »

Deze is al eens voorbij gekomen, hier op De Keeten (Oosterschelde)

Afbeelding
De Treasury van Visser, uit De Rijp.
Of dit schip de thuishaven kan bereiken waag ik te betwijfelen.

groet

Ron
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Victoire schreef:Afbeelding

De Koophandel I volgens het bijschrift bij de foto varende bij Wessanen Wormerveer, 19 juli 1934.

Uit een notariële akte uit 1916: "Het motorschip genaamd "Koophandel I", groot vijf en veertig ton, gebrand "296 Alkm. 1903", ingeschreven ten kantore der scheepsbewijzen te Alkmaar in deel 2 nummer 296.

Uit een notariéle akte uit 1950: "Koophandel 1", ijzeren motorvrachtschip, ijzeren luiken, mast en giek, woning voorin, voortbewogen door een vijf en veertig paardekaracht Deutz-Diesel motor. Inhoud vijftig en driehonderd zes/duizendste ton, gemerkt "151 B. Alkm.1930.

Ik vermoed dat de Koophandel I (1) net als de Koophandel II (2) in 1903 is gebouwd.

Teun Schermerhorn
Wie helpt? Onderwerp Binnenvaart in Suriname: foto van het Saramaccakanaal; schip aan de rechterkant met witte bies. Kan dat een Koophandel zijn (een Katwijker?), zoals hierboven is afgebeeld? Of zoals foto van Koophandel 2 op blz 1/2 van dit onderwerp?
Bij voorbaat dank.
Groeten, Teun Schermerhorn
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Wie van de kenners in dit forum geeft een deskundige mening over mijn vraag hierboven? Een bevestiging van mijn idee zou betekenen dat ik voor het eerste een afbeelding heb van een "stukkie" Koophandel van mijn grootvader in Suriname!

Alvast bedankt,

Groeten,

Teun
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Beste Mede-forummers,

Als complete buitenstaander in de binnenvaart-wereld (en enthousiast volger en af en toe deelnemer aan dit forum), zou ik het zeer op prijs stellen als één van de kenners een blik zou willen werpen op de foto bij Binnenvaart in Suriname van het Saramacca of zoiets-kanaal waar mogelijk de voorkant van één van de Koophandels van mijn grootvader op staat en zijn mening daarover zou willen geven. Is dat zwarte schip met witte bies rechts op de foto mogelijk een beurtvaarder/katwijker? Of lijkt het er niet op?

Misschien levert het namelijk weer een aanknopingspunt op om in Suriname verder te zoeken.

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groeten,

Teun Schermerhorn
ron b
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:19
Locatie: Zaanstreek- Waterland

Bericht door ron b »

Ik denk dat Teun deze bedoeld;

Afbeelding

Ik dacht, zet hem hier maar even bij, dat scheelt weer een hoop gescrol.
En tja, dat rechtse schip zou zomaar een ex beurtvaarder kunnen zijn.
Jammer dat ie er niet helemaal opstaat.

groet

Ron
groet,
Ron
Afbeelding
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Ron,

Bedankt voor de assistentie (ik zou niet weten hoe ik een foto van het ene naar het andere onderwerp zou moeten verplaatsen) en jouw commentaar. Inderdaad heel jammer dat er niet meer te zien is van het schip. Maar het zou zomaar een Koophandel kunnen zijn. Ik zal eens op Google Earth kijken naar dat Sarramacca-kanaal. Of daar nog schepen liggen.

Groeten,

Teun
Jan Walpot
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 dec 2006 18:35
Locatie: Giessenburg

Koophandel

Bericht door Jan Walpot »

Dinsdag 10 juni voeren wij door het Dokkumer Grootdiep en toen heb ik in de buurt van het plaatsje Oostrum deze foto
gemaakt van de Koophandel 2.

Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Jan.
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Hallo Jan,

Bedankt voor de foto's. Dan weten we weer waar de Koophandel 2 uithangt. Dit is het schip dat op blz 1 van dit onderwerp ruim 50 jaar geleden vol in bedrijf is in de haven van Rotterdam. In de jaren '90 heb ik 'm ontdekt als woonschip in Amsterdam-Oost, daarna is het schip naar Utrecht gegaan. Vorig jaar heeft het museum in De Rijp nog overwogen het schip te kopen, maar ze vonden het te slecht (en te duur). Naar ik begrepen heb heeft iemand uit Drenthe het schip gekocht met het plan het weer geheel op te knappen. Er wordt in ieder geval aan gewerkt, want de opbouw is geschilderd!

Groeten,

Teun Schermerhorn

PS Inmiddels ben ik er achter dat één van de Koophandels van mijn grootvader in Londen ligt, en één iets verderop op de Thames.
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

Museum In 't Houten Huis (Museum voor het Schermereiland), Tuingracht 13 in De Rijp (zie www.houtenhuis.nl ) werkt op dit moment aan de voorbereiding van een kleine tentoonstelling over het beurtvaartbedrijf van Schipper Visser. Uiteraard verleen ik mijn medewerking hieraan en stel ik mijn materiaal beschikbaar. Nadere mededelingen over de start van de tentoonstelling volgen.

Met vriendelijke groeten,

Teun Schermerhorn

PS Foto's, documenten of verhalen over het bedrijf van mijn grootvader zijn nog steeds welkom.
Plaats reactie