Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Alles over binnenscheepvaart
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

Schipper Visser uit De Rijp (NH) en de Koophandel 1 t/m 7

Veertig jaar geleden , in 1966, kwam er een einde aan het bestaan van de Firma S. Visser aan de Kralingergracht in De Rijp (N-H). Bijna tweehonderd jaar onderhielden de schepen van “Schipper Visser” een beurtvaartdienst tussen hun thuishaven en o.a. Alkmaar, Purmerend, de Zaan, Amsterdam en Rotterdam. De schepen, de Koophandel 1 t/m 7 (aanvankelijk I t/m VII), waren een bekende verschijning op de Noord- en Zuid-Hollandse wateren.

Sinds enige tijd doe ik onderzoek naar de geschiedenis van het beurtvaartbedrijf van de familie van mijn moeder. Helaas is het archief van het bedrijf geheel verloren gegaan.

Wie kan mij iets vertellen over het bedrijf van mijn grootvader of over de verschillende Koophandel-schepen? Wie heeft er foto’s of andere papieren van de schepen of over het bedrijf?

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groeten,

Teun Schermerhorn

E-mail: t.schermerhorn@planet.nl
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Beste Teun,
Ik heb even gezocht in de database van de nederlandse maritieme musea, maar daar is niets te vinden. Mijn ervaring is wel dat niet alles in deze database staat. Je zou dus eens contact met een van de scheepvaartmusea kunnen opnemen, als ze wat hebben dan helpen ze je wel verder.
Er waren trouwens wel meer schepen met de naam Koophandel, dat maakt het zoeken wat moeilijker.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Teun ,ik neem aan dat je het boek Adieu Schipper kent?Daar komt de naam Koophandel met cijfer ook in voor namelijk.
Groet Jan.
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Beste Gert,

Dank voor je reactie. Ik heb onlangs enkele musea en archieven benaderd en ga daar binnenkort langs. Het is inderdaad lastig dat de naam Koophandel door meer bedrijven werd gebruikt. Zo ligt er in het centrum van Amsterdam een Koophandel 2, maar die is niet van schipper Visser. Door eigen speurwerk heb ik de afgelopen tijd de Koophandel 5 en de 2 weten te vinden. Twee schepen zijn in de jaren '50 naar Suriname verkocht en daar niet meer te vinden. De Koophandel 3 is enkele jaren geleden vanuit Utrecht weer doorverkocht. Het speurwerk gaat door!

Groeten,

Teun
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Beste Jan,

Dank voor je reactie. Het boek Adieu Schipper heb ik dit jaar via een antiquariaat op de kop weten te tikken. Daar staat inderdaad de Koophandel 5 in, die met schipper Jaap Mulder van De Rijp naar Amsterdam voer en op de Zaan langs alle daar gevestigde bedrijven ging om vrachtjes mee te nemen. De Amsterdamse schrijver Jan Mens, die met hem meegevaren is en die tocht heeft beschreven, noemde Jaap Mulder en de Koophandel 5 de "boodschappenjongen" van de Zaan.

Groeten,

Teun
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Het kan toch niet waar zijn

Bericht door Victoire »

Sinds enkele dagen ben ik, zoals dat heet, "gebruiker" van dit werkelijk schitterende binnenvaartforum. Veel onderwerpen al bekeken met soms wel meer dan 30 blzz. Met vele schitterende foto's, soms van nu, soms uit de oude doos. Er zijn enkele gebruikers met wel een heel grote verzameling foto's van binnenvaartschepen. Prachtig! Wat een inzet bovendien om dat allemaal te scannen en op het forum te zetten!

Al scrollende van foto naar foto, bekroop mij de volgende gedachte. Het kan toch niet waar zijn dat niemand een fotootje heeft waar één van de 7 Koophandel-schepen van Schipper Visser uit de Rijp (NH) opstaat. Van begin vorige eeuw tot 1966 voeren deze schepen meer dan 50 jaar door Noord- en Zuid-Holland. Vier Koophandels voeren iedere week op Rotterdam. Is daar nou niet ooit een foto van gemaakt? Ik besef overigens dat het op zich kleine schepen waren, die beurtvaarders, die bv in een Rotterdamse haven niet erg zijn opgevallen.

Wie weet, word ik nog verrast met een prachtige plaat van een Koophandel in de Leuvehaven in 1936. Bijvoorbeeld.

Alvast bedankt,

Groeten,

Teun Schermerhorn
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Beste Teun,

Ik heb eigenlijk geen idee hoe die Koophandelschepen van jou er uit hebben gezien. Kun je eens een foto of tekening of zo plaatsen? Dat brengt anderen vaak weer op ideeen. Heel veel oude schepen komen tevoorschijn doordat een schip op een foto wordt herkend, niet alleen vanwege een naam .
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Hallo Teun,

De koophandel 3 heb ik wel gekend toen die in Utrecht lag. Er heeft destijds nog een artikel in "de bokkepoot" gestaan. Dat is het clubblad van de lvbhb. www.lvbhb.nl
Volgens mij stond daar een oude foto uit Rotterdam bij.

De eigenaresse in de Utrechtse periode heeft een klein rondvaartbedrijf.
De gegevens staan op; https://www.ahoyrondvaarten.nl/
Zij zal je wel verder kunnen helpen naar de huidige eigenaar.

Succes en hou ons op de hoogte.

gr.marco
recht zo die gaat
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

In Schepen die blijven , een uitgaven van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVHBV), staat een afbeelding (kje) van de Koophandel IV eigenaar J.H. Overmaat. Het schip is in 1926 gebouwd, lengte 26,55 m.
Moi,
Anne
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Bericht door Victoire »

Gert Schouwstra schreef:Beste Teun,

Ik heb eigenlijk geen idee hoe die Koophandelschepen van jou er uit hebben gezien. Kun je eens een foto of tekening of zo plaatsen? Dat brengt anderen vaak weer op ideeen. Heel veel oude schepen komen tevoorschijn doordat een schip op een foto wordt herkend, niet alleen vanwege een naam .
Hoi Gert,

Goeie tip! Ik zal vandaag eens bekijken hoe dat gaat: een foto op dit forum zetten. Moet lukken.

Groeten,

Teun
Plaats reactie