Woordenschat.
Re: Woordenschat.
In België zag men vroeger ook wel sleepspitsen van 41 m lang.Zou dat eventueel de afmeting naar Roeselare kunnen zijn?
Groeten,Arie.
Re: Woordenschat.
Bij spitsen heb je ook nog de Maasspits, 47 X 5,60.
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Woordenschat.
ik heb ook wel eens de naam Bolsewiek horen vallen , een kennes van mijn ouders hadden een Bolsewiek Peter van Veen Spera Zwartsluis ongeveer 600 Ton op 50 x 6.60 vol schip , later een nieuwe kempenaar Sperado , voer veel Bieten van Breskens naar Sas van Gent wie weet waar de naam Bolsewiek vandaan komt. het waren geen snelle schepen , ze zijn als sleepschip gebouwd Groetjes Chris Cornet
Re: Woordenschat.
Even zoeken op Bolsjewiek Chris en dan gaat er een wereld voor je open. Zie link. Voor zover ik weet zijn ze gebouwd als Duitse herstelbetaling. Gr. Klaas.
search.php?keywords=Bolsjewiek&terms=al ... ubmit=Zoek
search.php?keywords=Bolsjewiek&terms=al ... ubmit=Zoek
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Woordenschat.
Nog even over de Bolsjewiek.
Zoals Gert al schreef waren die bolsjewieken kempenaars gebouwd in Duitsland na de eerste Wereld oorlog als herstelbetaling in het kader van het verdrag van Versailles, het waren volle vette platte schepen, was geen gang in ter branden.
Dit klopt helemaal. Maar voor de volledigheid een kleine aanvulling.
De herstelbetaling moest worden gedaan in het leveren van een vastgestelde tonnage, verdeeld over schepen met een maximum afmeting van 50x6.60.
Dus bouwde men vrijwel vierkante schepen met nauwelijks zeeg, om met zo min mogelijk materiaal, en zo weinig mogelijk casco's, zoveel mogelijk scheepstonnen te krijgen.
Zoals Gert al schreef waren die bolsjewieken kempenaars gebouwd in Duitsland na de eerste Wereld oorlog als herstelbetaling in het kader van het verdrag van Versailles, het waren volle vette platte schepen, was geen gang in ter branden.
Dit klopt helemaal. Maar voor de volledigheid een kleine aanvulling.
De herstelbetaling moest worden gedaan in het leveren van een vastgestelde tonnage, verdeeld over schepen met een maximum afmeting van 50x6.60.
Dus bouwde men vrijwel vierkante schepen met nauwelijks zeeg, om met zo min mogelijk materiaal, en zo weinig mogelijk casco's, zoveel mogelijk scheepstonnen te krijgen.
Re: Woordenschat.
Nu raak je een heel ander punt aan dat eigenlijk niet op DIT forum, maar op een taalforum, thuis hoort.DPLA schreef: ↑07 okt 2019 22:07
.......
Het is mij nu duidelijk :
Beide categorieën kunnen de maat hebben van een Kempenaar, maar niet echt een Kempenaar zijn, maar zo genoemd worden, omdat het schip 50.00 meter bij 6.60 meter is. (de maten van een Kempenaar)
Maar hoe zit het nu met een Kempenaar die 8.00 meter is verlengd, noemen we het dan nog steeds een Kempenaar ??
Of is de benaming dan : Een verlengde Kempenaar ?
Zoals je Dortmunders hebt van 67.00 meter lang x 8.20 meter breed en in later stadium verlengd werden en gebouwd werden : 80.00 meter lang x 8.20 meter breed.
In het kort kan je er dit over zeggen.
Taal is bedoeld om een ander iets duidelijk te maken.
Als je steeds meer begrippen onder dezelfde noemer laat vallen, dan wordt het begrip steeds vager en onduidelijker,
met als eindresultaat dat een ander je niet misschien meer begrijpt.
Een voorbeeld daarvan zie je met dit topic.
Het was echt bedoeld om kastjes van 49 x 6,6 meter voor het voetlicht te plaatsen, maar ondertussen.......
Van mij mag je hoor, ieder zijn meug......
maar voor mij is een Kempenaar een schip als in de eerste post op dit topic
en blijft voor mij een spits max. 39x5.10
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Woordenschat.
pieter53 schreef: ↑09 okt 2019 13:36Nu raak je een heel ander punt aan dat eigenlijk niet op DIT forum, maar op een taalforum, thuis hoort.DPLA schreef: ↑07 okt 2019 22:07
.......
Het is mij nu duidelijk :
Beide categorieën kunnen de maat hebben van een Kempenaar, maar niet echt een Kempenaar zijn, maar zo genoemd worden, omdat het schip 50.00 meter bij 6.60 meter is. (de maten van een Kempenaar)
Maar hoe zit het nu met een Kempenaar die 8.00 meter is verlengd, noemen we het dan nog steeds een Kempenaar ??
Of is de benaming dan : Een verlengde Kempenaar ?
Zoals je Dortmunders hebt van 67.00 meter lang x 8.20 meter breed en in later stadium verlengd werden en gebouwd werden : 80.00 meter lang x 8.20 meter breed.
In het kort kan je er dit over zeggen.
Taal is bedoeld om een ander iets duidelijk te maken.
Als je steeds meer begrippen onder dezelfde noemer laat vallen, dan wordt het begrip steeds vager en onduidelijker,
met als eindresultaat dat een ander je niet misschien meer begrijpt.
Een voorbeeld daarvan zie je met dit topic.
Het was echt bedoeld om kastjes van 49 x 6,6 meter voor het voetlicht te plaatsen, maar ondertussen.......
Van mij mag je hoor, ieder zijn meug......
maar voor mij is een Kempenaar een schip als in de eerste post op dit topic
en blijft voor mij een spits max. 39x5.10
Hallo Pieter53,
Ik dacht dat dit forum was om over bepaalde onderwerpen te kunnen discussiëren.
Zo ook over het begrip : Kempenaar ?
Wat is een Kempenaar ?
Maar nu blijkt dit niet zo te zijn volgens jou, dat we hier niet mogen discussiëren over het begrip "Kempenaar" en dat we eigenlijk verder moeten gaan discussiëren op een taalforum.
Als andere forumleden er net zo over denken als jij, hoor ik dit graag, dan zal ik mijn postings verwijderen, want ik wil niet dat het topic : "Kempenaars" wordt vervuild door mij.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Woordenschat.
Nu ja, als je mijn woorden zo uit wilt leggen...
Ik wil alleen voorkomen dat er een lange discussie ontstaat over zaken waarin
het woord van de ene net zo veel waard is als van de ander.
Maar als jij verder wilt discussiëren ga gerust je gang.
Ik wil alleen voorkomen dat er een lange discussie ontstaat over zaken waarin
het woord van de ene net zo veel waard is als van de ander.
Maar als jij verder wilt discussiëren ga gerust je gang.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Woordenschat.
Wat een gedoe om niks, een "Kempenaar "is en blijft een "kempenaar"voor een binnenvaart- man/vrouw. Een luxe motor met Kempische maten
blijft een Luxe Motor, etc.
En voor Chris ik heb de Afhankelijk nog als Cornelia met zand op Den Haag zien varen, als Onderneming het schip van mijn ouders.Een dikke vette Bolsjewiek c.q Kempenaar !
http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3517/ http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3517/
Karel
blijft een Luxe Motor, etc.
En voor Chris ik heb de Afhankelijk nog als Cornelia met zand op Den Haag zien varen, als Onderneming het schip van mijn ouders.Een dikke vette Bolsjewiek c.q Kempenaar !
http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3517/ http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/3517/
Karel
Re: Woordenschat.
Nog even off topic :
Hallo Pieter,
Ik ben zelf nogal gecharmeerd van Kempenaars.
Ik wil jou beslist niet aanvallen hoor, maar omdat ik een "Kempenaar" fan ben en voor mij nogal veel zaken onduidelijk zijn/waren, ben ik er wat dieper op ingegaan om meer duidelijkheid te krijgen over de "Kempenaar".
Want ik had/heb het gevoel dat elk schip een "Kempenaar" wordt genoemd, als deze de afmetingen heeft van : 50.00 meter x 6.60 meter.
Maar zoals het met alle scheepstypen/merken is, worden er verschillende benamingen aangeven en bestaan er nog veel onduidelijkheden hierover, waar soms moeilijk een antwoord op is te geven, qua, afmetingen en typen.
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Hallo Karel,
Tja, jij noemt het gedoe om niks , maar ik heb geprobeerd om meer duidelijkheid te krijgen over het begrip : "Kempenaar"
Ik zal er nu over ophouden en het topic niet verder vervuilen
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.