Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

Gert en Pieter, Ergens staat me bij dat de die Unions, evenals de Oktana 2 42 meter lang waren om de Noord Oostpolder in te kunnen. De Oktana 2 is later wel verlengd (Maasstroom) en heeft er toen ook 100 PK bij gekregen. Bekende en mooie schepen voor me uit mijn jeugd. Kwamen alle drie van dezelfde werf. Gr. Klaas.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Woordenschat.

Bericht door DPLA »

Zo , nu de discussie over Kempenaars is verplaatst naar : Woordenschat.
Stel ik mijn vraag weer even opnieuw, dit kan hier nu, want ik heb er nog steeds geen antwoord opgekregen : Als een Kempenaar is verlengd met 8.00 meter, is het dan nog steeds een Kempenaar, of is het dan een verlengde Kempenaar, of..................
een 58 meter schip, of.............. is het nu ineens een kastje geworden ?
Ik zelf noem het een verlengde Kempenaar, maar dan zegt men weer : Dit klopt niet want het schip heeft geen Kempische afmetingen meer.
(50.00 meter x 6.60 meter)

Tja, tegenwoordig met de nieuwe schepen, spreekt men niet meer over een bepaald type schip, maar over de lengte en breedte en diepgang van het schip.
Om maar niet te spreken over de verbouwingen : Nieuw achterschip, nieuw middenschip, nieuw middenschip, nieuw voorschip, nieuw middenschip met nieuw voorschip en nieuw middenschip met een nieuw achterschip.

Vroeger was het allemaal wat duidelijker :
Luxe motors.
Beurtmotors.
Kastjes.
Spitsen. (meerdere lengtes)
Sleep Kempenaars, Motor Kempenaars.
Sleep Brusselaar, motor Brusselaar.
Klippers. (sleep en zeilklippers)
Klipperaken.
Tjalken.
Hagenaars.
Franse motors.
Vlet
Div. Aken, vaak vernoemd naar een plaats waar het schip kon varen/komen.
Enz.
En ja, dan is het ook nog weer afhankelijk op welke scheepswerf het schip is gebouwd

Ongetwijfeld ben ik nog een aantal bekende scheepstypen vergeten.

Pieter53 heeft natuurlijk zijn : Binnenvaarttaal, een heel mooi naslagwerk, petje af voor al zijn werk in Binnenvaarttaal, dit mag best eens gezegd worden, want hier heeft hij heel veel werk en uren aanbesteed om zo'n mooi naslagwerk te maken.

Maar hier is ook niet altijd duidelijkheid over een bepaald type schip, omdat de meningen over een bepaald type schip verdeeld zijn.
Alhoewel Pieter53 heel vaak diverse benamingen weergeeft van bepaalde type schepen.

Zoals : Rijnaak : een verzamelnaam van (sleep) schepen die de Rijn bevoeren/bevaren.

Ik ben benieuwd of ik een duidelijk antwoord krijg op mijn vraag : Verlengde Kempenaar !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Woordenschat.

Bericht door Betise »

Ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb, maar wij noemden alles met een breedte van 6,60 maar met een lengte langer dan 50 een verlengde kempenaar, dus alleen 50 mtr was een kempenaar.

Overigens mis ik nog wat types op het lijstje, bv Friesche-maat kast(je) , dortmunder, kanaalschip, euroschip ( meer recente benaming), (sleep-)kast, steilsteven. Waarschijnlijk zijn er nog meer benamingen die me nu even niet te binnen schieten
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Ik, en waarschijnlijk ook de schipper-eigenaar, zou ook kiezen voor verlengde kempenaar.
De term zegt immers 'precies' wat het is.

Maar iemand die het een kast noemt, zegt natuurlijk niets verkeerds (als het ook werkelijk een kast is).

Dat ik op BVT geen echte duidelijkheid verschaf (al laat ik vaak toch wel mijn voorkeur blijken) komt
omdat het mijn doel is verklaringen voor woorden te geven, niet om het gebruik van een bepaald woord
goed of af te keuren, al geef ik zo nu en dan toch wel duidelijk aanwijzingen in die richting.

Nog bedankt voor alle complimenten!

Wat lijstjes betreft: 2x Scheepstypes, 1x soort schip.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... -overzicht
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... enschuiten
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... uigsoorten

Kan je even voort!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Berghout-2 schreef: 04 nov 2019 15:09
pieter53 schreef: 04 nov 2019 14:12 Platbodems?
https://www.ssrp.nl/stamboek/scheepstypes
Ja, klippers en tjalken zijn echte platbodems.
ssrp is de club van de jacht-plat- en rondbodems, soms gekscherend genoemd: de club van de platte rondvaartboten.
Wim.
Niet alleen Huitema, maar ook Robert Vorstman (Tekst bij Zeilschepen door Gary Schwartz), Jan Lunenburg en Walter Haentjes (Ronde en platbodems Uitg.Alk.) onderschrijven die definitie.

Sterker nog ze waren, begin jaren zestig, waarschijnlijk de eersten die de definitie vastlegden.

Even 'geleend' van BVT:
Daar diverse, min of meer betrouwbaar geachte, bronnen de termen verschillend uitleggen, zou een verzameling van geschreven definities welkom zijn. Helaas levert een rondgang langs de meeste scheepvaartboeken wel een groot aantal malen deze termen op, maar een goede uitleg van deze begrippen ontbreekt meestal.
- Mr. dr. T Huitema heeft het in zijn werk 'Ronde en Platbodemjachten' steeds over Ronde jachten en Platbodemjachten. Het is mij niet opgevallen dat hij ook maar ergens de term rondbodem gebruikt. Hij stelt de bodem van een platbodem "in dwarsdoorsnede recht" en stelt ook dat "de zijkanten met een duidelijke knik ..... aansluiten". Zijn andere definitie komt overeen met de definitie van een rond jacht, maar dat is ook niet verwonderlijk bij de titel van dit boek. Over het Ronde jacht zo dadelijk meer.
- J. Lunenburg en W. Haentjes zijn in hun boek 'Ronde en platbodems' iets minder expliciet in het, in doorsnede, echt recht zijn van het vlak van een platbodem, maar noemen de bodem wel plat. Ook hier wordt de knik tussen vlak en zijde als HET kenmerk van een platbodem naar voren geschoven. De definitie van de rondbodem komt overeen met die van een rond schip/jacht.
- Robert Vorstman, verbonden aan het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam stelt, in het boek 'Zeilschepen' van G. Schwartz ook nadrukkelijk dat het al dan niet vertonen van een knik in de overgang tussen zijde en vlak HET verschil tussen een rondbodem en een platbodem uitmaakt.
- Mocht U andere en hopelijk oudere definities vinden; ik houd mij aanbevolen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Woordenschat.

Bericht door peelander »

Pieter, er wordt over plat-en rondbodem JACHTEN gesproken.
De Morgenster en de Scaldis zijn oude vrachtvaarders en passen niet in het plaatje van de, vaak, bekakte jachteigenaren, die veelal onbekend zijn welke kleur windvaan ze in de mast moeten voeren, rood voor een jacht of blauw voor een beroeps.
groeten
Jan van der Pluijm
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Lunenburg en Haentjes hebben het niet alleen over jachten.
Je hebt het boekje ongetwijfeld wel eens in je handen gehad of misschien zelfs in de kast staan. (*Alk nr 631)
en bovendien heeft het SSRP over: van traditionele Nederlandse beroepsvaartuigen afgeleide vaartuigen.
De Hoogaars, Hengst, Schokker, Botter, Lemmeraak, Grundel, Skûtsje, Tjalk, Westlander, enz. enz. waren eens allemaal beroepsvaartuigen.

Bovendien als platbodem een bekakte watersportersterm is, waarom gebruiken jullie die dan?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
basr
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2010 22:56

Re: Woordenschat.

Bericht door basr »

beste forumers
ik zou wel eens willen weten waar ik op gevaren heb in de periode mei 1973 tot half jaren 80
toen het schip in aanbouw was stond hij op de tekening zijnde 50 m lang 6,60 br
tijdens de bouw kregen ze bij mijn baas werk naar Emmeloord dus tekening gewijzig voorboeiing naar binnnen
en hij was 49.50 en mocht de polder in ik ben het altijd maar een kempenaar blijven noemen
het scheepje had ook nog een naam en dat was mts Scheldestroom.
de kop op de eerste tekening was net als van de Hollands diep
gr Bas de Ruijter
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/268/

Mooi schip. Dat soort mocht ik graag zien.
Veel schepen die na de WO II gebouwd zijn hebben niet echt een typenaam.
Soms zijn ze genoemd naar de werf, het ontwerp, het prototype of een bekend schip uit de serie.
In hoeverre dat standaard begrippen zijn geworden, moet ieder voor zich uitmaken.
Hier op het forum zijn Duijvendijkers bijv. wel een ingeburgerd begrip.

Het schip heeft in iedergeval wel de kempische-maten, maar ik zelf zou dit nooit een Kempenaar noemen; maar wie ben ik? :oops:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
basr
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2010 22:56

Re: Woordenschat.

Bericht door basr »

kortom ik vond het ook altijd een leuk scheepje erg zeewaardig ook
en nu niet specifiek een kooiman schip zoals bv Gouwestroom Odorata Elodea
gr bas
Plaats reactie