Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Fluks »

Ik denk,dat ‘‘overstuur’’ uit het vlaams komt.
Groeten,Arie.
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Woordenschat.

Bericht door t.fluks »

ook een leuke Vlaamse opmerking.
wij voeren ooit eens in Zeeland, gekoppeld met twee Belgische spitsens
Volgens hun voeren wij Met Tweeen Langzij Van Eenen!
Tammo
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Woordenschat.

Bericht door klipper »

Wat dat overstuur aangaat, toen ik dat eens over de marifoon hoorde schrok ik en informeerde wat er gebeurd was!. Het bleek dat er iemand achteruit de haven uit kwam. Eigelijk een zinlose melding. Achteruit of voor uit wat maakt het uit?, Gr
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Woordenschat.

Bericht door Jinny B »

Weer wat geleerd, overstuur is dus achteruit...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
kajoe
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Woordenschat.

Bericht door kajoe »

wij zijden altijd dat we overstuur ergens uit kwamen of heen voeren ,
het enigste was dat ik er wel eens een pv voor heb gehad omdat ik geen 3 lange stoten had gegeven ,slap maar ok .
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Woordenschat.

Bericht door Kapitein Spok »

kajoe schreef: 17 dec 2020 16:07 wij zijden altijd dat we overstuur ergens uit kwamen of heen voeren ,
het enigste was dat ik er wel eens een pv voor heb gehad omdat ik geen 3 lange stoten had gegeven ,slap maar ok .
Ik weet niet beter als dat de uitdrukking overstuur (dus over de zijde van het schip waarmee gestuurd wordt) een hele normale, en beslist ter zake doende uitdrukking is.

Bijvoorbeeld de Waalhaven te Nijmegen waarbij men vanaf het uitkomende schip geen enkel zicht heeft op de rivier, en men op de rivier niets kan zien van het uitkomende schip.

En het maakt nog al wat uit hoe je die haven uitkomt en aansluitend te berg gaat.

Doe je dat overstuur dan heeft de afvaart op de rivier daar sowieso geen last van en de opvaart alleen als deze vlak onder de haven zit. (met "onder de haven" wordt bedoeld juist benedenstrooms van de havenmonding ;) )
Doe je dat kop voor, dan is het zaak dat er beslist geen afvaart in de linkerrivier helft zit, en ook de opvaart zal ver uit de linkeroever moeten zitten om dat mogelijk te maken.

Overigens kan men met vakjargon uit de binnevaart, dat gemakkelijk verkeerd begrepen wordt door buitenstaanders, bijna een heel boek vullen.

Wat te denken van die schipper die met z'n goeie goed van de beurs kwam lopen en teegn zijn collega zei: "Als ik aan boord kom trek ik de broek uit en ga de kont teren".
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

We kunnen natuurlijk al dat vreemde taalgebruik van schippers (m/v) en 'schippers'(v/m) gewoon hier plaatsen....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Woordenschat.

Bericht door klipper »

Toen die schipper de kont had geteerd, werd hij opgepiept door zijn bevrachter. Direct varen, door al die haast naaide hij met zijn kont over de krib!. Gr
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Woordenschat.

Bericht door DPLA »

Hmmm, ik dacht altijd overstuur zijn = In paniek zijn :lol:

Maar ja, ik ben geen schipper 8) en niet overstuur :lol:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Woordenschat.

Bericht door Berghout-2 »

Lang geleden kwam ik in Delft in een supermarkt mijn buurvrouw tegen, een jonge blonde vrouw met een luide stem. Ik vroeg wat ze aan het doen was.
Door de supermarkt schalde zij: "Ik ga zo m'n kont krabben en in de olie zetten. M'n kop is al klaar".
Er werd besmuikt naar haar gekeken.....
Plaats reactie