Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Woordenschat.

Bericht door ossebaar.j »

volgens het boek Oliemotoren van G.Noorlander had Deutz 2 typen scheepsmotoren , in 4 takt .
Het type Rv 6M 536 tot RBV8M 366 in de rance van 375 pk tot 2000 pk , met toerental tussen de 500 en 275 toeren/min
De letters zin ;R= direct omkeerbaar (schroefas direct op vliegwiel gemonteerd) ;M= watergekoeld ;V=type aanduiding ; B= drukvulling ; 6 en 8 = aantal cilinders ; Van het laatste getal = het eerste cijfer een type aanduiding , de laatste 2 cijfers de zuigerslag .
Motoren NIET omkeerbar ;
A3M528 tot BA8M528 tussen de 140 en 620 pk ,bij 750 toeren . Gewicht zonder keerkoppeling ; A = type aanduiding ;M= watergekoeld ;B = met oplading ; Het cijfer geeft het aantal cil. aan ; Het eerste cijfer van het getal = type aanduiding ; De volgende 2 cijfers ( 28) = zuigerslag in cm .
De Deutz snellopers zijn de SA4M 517 ,tussen de 70 en 230 pk bij 1200/1350 toeren ; Motoren met hydr.red koppeling ; S=scheepuitvoering ; A= type aanduiding ; M= watergekoeld ; hetcijfer achter A = het cil aantal ; het eerste cijfer achter M= type aanduiding ; de volgende 2 cijfers (17) = zuigerslag in cm .
Tot zover de deutzen
De schroefrem is een remdand die aangedraaid wordt bij stilliggen op stroom ,zodat de schroef niet gaat draaien , en de koppeling stil blijt staan , en niet draait ZONDER smering .
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Woordenschat.

Bericht door Arie »

Op de Velp en Velsen zat er wel een rem op de Deutz, als je hem stil zette was het een behoorlijk harde “ kloink” in het achterschip

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Fluks »

De rem op het vliegwiel bestond uit aan weerskanten een schaal,die bij stopstand hydraulisch tegen het vliegwiel gedrukt werd.Men zette het uit met behulp van een afsluitertje.
Groeten,Arie.
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

Bedankt voor de aanvulling Arie. Gr. Klaas
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

schroefasvang.jpg
schroefasvang.jpg (67.41 KiB) 678 keer bekeken
Foto: Jan Meppelink.
Een vang op een schroefas.
Zo te zien wordt het geheel hydraulisch bediend.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

Zou het geen lucht zijn met een membraan Pieter? Een hydraulische cilinder lijkt me dunner. Gr. Klaas.
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Woordenschat.

Bericht door Gerrit »

Je had op omkeerbare motoren vaak een rem zitten voor een nood stop ,op de zee vaart zeker ,deze werd dus onder normale omstandig heden in de regel niet gebruikt.
Als je veel druk (lucht) op de rem zette kon je krukas vervormen, van daar dat je deze in de regel kon stellen.
De rem op de schroef as werd in de regel alleen op stoom gebruikt ,op schepen/ boten met een oliedruk koppeling
MWM had een sijsteem dat je van vol voor uit, kon starten op vol achteruit ,wat je dan hoorde wil je niet weten ( je dacht minimaal dat de gehele motor de pijp uit kwam) ook dit werkte met rem blokken en cilinders.
gr ger
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

k-k schreef: 21 dec 2020 16:50 Zou het geen lucht zijn met een membraan Pieter? Een hydraulische cilinder lijkt me dunner. Gr. Klaas.
Het lijkt er wel op dat je gelijk hebt Klaas.
Zie hier: https://www.tbhengelo.nl/index.php/indu ... itief.html

Ik liet me leiden door die afsluiter en die persleiding; die zien er zo vettig uit :-)

Ter informatie: deze rem staat achter een Caterpillar 3412.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6031
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

Samen zijn we sterk Pieter. En het zit in de "vetloods", waar overal een drupje olie aan mag zitten. Heb er altijd graag in rondgewaard en veel kennis opgestoken. Wel een typische constructie met een verloop? achter de koppeling en de schijf weer achter mof met de flens op de schroefas. Gr. Klaas
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Woordenschat.

Bericht door Arie »

Ik herinner me wel dat als een Deutz en zeker met turbo snel moest omschakelen, dan hoorde je de turbo nog nafluiten en in de uitlaat klonk het of er een horde vogels zat te fluiten en tilpen :lol:

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie