volgens het boek Oliemotoren van G.Noorlander had Deutz 2 typen scheepsmotoren , in 4 takt .
Het type Rv 6M 536 tot RBV8M 366 in de rance van 375 pk tot 2000 pk , met toerental tussen de 500 en 275 toeren/min
De letters zin ;R= direct omkeerbaar (schroefas direct op vliegwiel gemonteerd) ;M= watergekoeld ;V=type aanduiding ; B= drukvulling ; 6 en 8 = aantal cilinders ; Van het laatste getal = het eerste cijfer een type aanduiding , de laatste 2 cijfers de zuigerslag .
Motoren NIET omkeerbar ;
A3M528 tot BA8M528 tussen de 140 en 620 pk ,bij 750 toeren . Gewicht zonder keerkoppeling ; A = type aanduiding ;M= watergekoeld ;B = met oplading ; Het cijfer geeft het aantal cil. aan ; Het eerste cijfer van het getal = type aanduiding ; De volgende 2 cijfers ( 28) = zuigerslag in cm .
De Deutz snellopers zijn de SA4M 517 ,tussen de 70 en 230 pk bij 1200/1350 toeren ; Motoren met hydr.red koppeling ; S=scheepuitvoering ; A= type aanduiding ; M= watergekoeld ; hetcijfer achter A = het cil aantal ; het eerste cijfer achter M= type aanduiding ; de volgende 2 cijfers (17) = zuigerslag in cm .
Tot zover de deutzen
De schroefrem is een remdand die aangedraaid wordt bij stilliggen op stroom ,zodat de schroef niet gaat draaien , en de koppeling stil blijt staan , en niet draait ZONDER smering .
Woordenschat.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Woordenschat.
Op de Velp en Velsen zat er wel een rem op de Deutz, als je hem stil zette was het een behoorlijk harde “ kloink” in het achterschip
Gr. Arie
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: Woordenschat.
De rem op het vliegwiel bestond uit aan weerskanten een schaal,die bij stopstand hydraulisch tegen het vliegwiel gedrukt werd.Men zette het uit met behulp van een afsluitertje.
Groeten,Arie.
Re: Woordenschat.
Bedankt voor de aanvulling Arie. Gr. Klaas
Re: Woordenschat.
Een vang op een schroefas.
Zo te zien wordt het geheel hydraulisch bediend.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Woordenschat.
Zou het geen lucht zijn met een membraan Pieter? Een hydraulische cilinder lijkt me dunner. Gr. Klaas.
Re: Woordenschat.
Je had op omkeerbare motoren vaak een rem zitten voor een nood stop ,op de zee vaart zeker ,deze werd dus onder normale omstandig heden in de regel niet gebruikt.
Als je veel druk (lucht) op de rem zette kon je krukas vervormen, van daar dat je deze in de regel kon stellen.
De rem op de schroef as werd in de regel alleen op stoom gebruikt ,op schepen/ boten met een oliedruk koppeling
MWM had een sijsteem dat je van vol voor uit, kon starten op vol achteruit ,wat je dan hoorde wil je niet weten ( je dacht minimaal dat de gehele motor de pijp uit kwam) ook dit werkte met rem blokken en cilinders.
gr ger
Als je veel druk (lucht) op de rem zette kon je krukas vervormen, van daar dat je deze in de regel kon stellen.
De rem op de schroef as werd in de regel alleen op stoom gebruikt ,op schepen/ boten met een oliedruk koppeling
MWM had een sijsteem dat je van vol voor uit, kon starten op vol achteruit ,wat je dan hoorde wil je niet weten ( je dacht minimaal dat de gehele motor de pijp uit kwam) ook dit werkte met rem blokken en cilinders.
gr ger
Re: Woordenschat.
Het lijkt er wel op dat je gelijk hebt Klaas.
Zie hier: https://www.tbhengelo.nl/index.php/indu ... itief.html
Ik liet me leiden door die afsluiter en die persleiding; die zien er zo vettig uit
Ter informatie: deze rem staat achter een Caterpillar 3412.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Woordenschat.
Samen zijn we sterk Pieter. En het zit in de "vetloods", waar overal een drupje olie aan mag zitten. Heb er altijd graag in rondgewaard en veel kennis opgestoken. Wel een typische constructie met een verloop? achter de koppeling en de schijf weer achter mof met de flens op de schroefas. Gr. Klaas
Re: Woordenschat.
Ik herinner me wel dat als een Deutz en zeker met turbo snel moest omschakelen, dan hoorde je de turbo nog nafluiten en in de uitlaat klonk het of er een horde vogels zat te fluiten en tilpen
Gr. Arie
Gr. Arie
Hou de vaart er in.