Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
degraaf
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Woordenschat.

Bericht door degraaf »

zonder bochtaanwijzer is autopiloot niet mogelijk,zonder bochtaanwijzer kan je ook niet op radar varen kompas is dan veel te traag
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Fluks »

Het is altijd handig als men weet waar de wind vandaan komt en wat de windsterkte is.Het kan wel eens zijn,dat men een lege duwbak voor de boot heeft.Ik ben wel eens door de walkapitein opgebeld,dat we s‘nachts de rederijvlag in de mast hadden hangen,terwijl men die een half uur na zonsondergang gestreken moest zijn.Ik heb hem toen maar geantwoord,dat,als ik onverwacht met een leeg schip moest varen ik wilde weten,waar de wind vandaan kwam en me op dat moment de vlag niet interesseerde.Het werd me niet in dank afgenomen.
Groeten,Arie.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Inderdaad is het handig als men weet waar de wind vandaan komt,
maar zoals je zegt: een vlag voldoet uitstekend, zelfs wanneer de electriciteit uitvalt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Kees Keijzer »

Hier een handig hulpmiddel om te kijken waar de wind vandaan komt; De koffiezak zoals wij hem noemden, Op alle schepen waarop ik gevaren heb had ik er één, boven in de mast zoals op de foto en ook wel eens op een buis op het middenschip, Was ook een beetje traditie in de familie. Maar je kon er richting en sterkte van de wind goed mee inschatten. Misschien dat Pieter er nog wat aan heeft voor Binnenvaart taal. Hier een foto van het ouderlijk schip ladend op de kop van pier 2 in de Rotterdamse Waalhaven op 21 maart 1967. Hoe strakker die stond hoe harder het waaide en hij stond ook hoger dan de meeste vlaggen, die koffiezak en het geusje op de steven als de mast plat lag gaven de informatie over windkracht en richting konden andere vlaggen weg halen met veel wind en in het donker. Want in het donker vlag je voor de hoeren zei mijn vader weleens.
Afbeelding
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Kees Keijzer schreef: 23 apr 2020 17:25..Misschien dat Pieter er nog wat aan heeft voor Binnenvaart taal. ....
Die waardevolle informatie staat ondertussen alweer een aantal jaren op BVT. (Ook al ben ik niet gauw genegen 'familietermen' op te nemen...) Forumtopic 2011.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik had het gezien Pieter maar nu heb je er een foto bij.
En het is denk ik regionaal, het Z W van het land.
Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Dag Kees,
Ik verwacht dat de foto alleen duidelijk is voor wie weet wat hij zoekt en weet waar hij kijken moet.
Ik had, dacht ik, ergens een duidelijke foto, maar helaas heb ik hem waarschijnlijk niet op de goede plaats opgeslagen....

Voordat ik de term als 'regionaal' wil betitelen zou ik toch graag nog een 'bron' van buiten de familie hebben;
dus iemand die weet van het gebruik, niet iemand die de term ook wel eens gehoord heeft.
Iets in druk is natuurlijk nog beter.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Kees Keijzer »

Hier de drie gebroeders Keijzer met hun schepen rond 1969 in Antwerpen met een koffiezak in de mast;
Afbeelding
Ik zal nog wel eens verder zoeken;
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Koffiezakjes ipv suikerzakjes sparen. Doe je best Kees!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Woordenschat.

Bericht door navigatie »

Kees Keijzer schreef: 23 apr 2020 17:25 Hier een foto van het ouderlijk schip ladend op de kop van pier 2 in de Rotterdamse Waalhaven op 21 maart 1967.
Afbeelding
Kees, je zegt op de kop van pier 2, maar dit is toch pier 1? :?: Of vergis ik mij?
grt Wim
Plaats reactie