Pagina 85 van 85

Re: Woordenschat.

Geplaatst: 22 mei 2020 18:24
door pieter53
Dag Wim,

Bedankt.
Ik had een uitleg, maar snapte die niet 100%. Gewoon te weinig kennis van zaken.
Maar misschien is het ook een interessant artikel voor jou. LINK

Wat klinken of lassen betreft.
Met lassen begon men al voor de oorlog (in Engeland zelfs tijdens de eerste wereldoorlog) en met
klinken hield men, dacht ik, in België pas in de jaren zestig op, maar ik geloof dat dat al eens eerder op het forum aan bod geweest is.

Re: Woordenschat.

Geplaatst: 22 mei 2020 20:36
door ichthus
Hallo ,dit is de beschrijving van een machine of motorkamer alles water en oliedicht geklonken de vloer werdt dus tanktop genoemd ,een hele klus,ik noem het de fundatie. ,ik ga weer tjalken behoeden voor de brander of de knipschaar maar daar krijg ik wel …….pijn van.als ik dat gepruts zo bekijk, en dan zijn ook nog bijna alle foto,s verdwenen tot blz 85 . (behalve JANNA )
groeten Wim

Re: Woordenschat.

Geplaatst: 22 mei 2020 22:03
door Gert Schouwstra
Wij hadden ook een rij van die zaathoutbordjes. Ze hadden nauwelijks effect bij een houten buikdenning als je regelmatig in het zware goed, zoals rollen ijzer zat. Zet niet als je daarme over ruim water zoals het IJsselmeer of de Westerschelde ging. Bij elke werfbeurt zat minstens de helft van de zaathoutbordjes los. 16 jaar na de nieuwbouw heeft mijn vader er over de hele lengte van het ruim een strip van 120 x 12 overheen laten lassen, daarna nooit meer last gehad.

Re: Woordenschat.

Geplaatst: 22 mei 2020 23:00
door Kapitein Spok
Wat klinken of lassen betreft.
Met lassen begon men al voor de oorlog (in Engeland zelfs tijdens de eerste wereldoorlog) en met
klinken hield men, dacht ik, in België pas in de jaren zestig op, maar ik geloof dat dat al eens eerder op het forum aan bod geweest is.


Pieter dat is helemaal juist.
de Marcel de Winter is in 1965 op de Fulton werf in Willebroek gebouwd.
Dat schip was voor een belangrijk deel gelast, maar de huidplaten boven de lege lastlijn waren aan de spanten geklonken.
Dit was gedaan omdat men dan strakker werk kreeg, Gelaste spanten tekenden zich aan de buitenzijde in de huidplaten af en dat werd als "niet mooi"
ervaren.
En dat gebeurde niet alleen bij Fulton veel Belgische werven bouwden op die wijze de schepen.

En dat ze mooi waren/zijn is te zien in deze link.

https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/357/

Re: Woordenschat.

Geplaatst: 23 mei 2020 00:26
door ichthus
Hallo , waarom verkoopt men zo een mooi schip dan gemiddeld iedere 6 jaar ? Een goede ketting las is ook een mooie las, als je tenminste kunt lassen !
de groeten van …..Wim

Re: Woordenschat.

Geplaatst: 23 mei 2020 08:33
door pieter53
ichthus schreef:
23 mei 2020 00:26
Hallo , waarom verkoopt men zo een mooi schip dan gemiddeld iedere 6 jaar ?
Omdat er zo goed mee verdiend werd dat men een nog mooier schip kon kopen :lol:

Re: Woordenschat.

Geplaatst: 23 mei 2020 18:30
door ichthus
Gert Schouwstra schreef:
22 mei 2020 22:03
Wij hadden ook een rij van die zaathoutbordjes. Ze hadden nauwelijks effect bij een houten buikdenning als je regelmatig in het zware goed, zoals rollen ijzer zat. Zet niet als je daarme over ruim water zoals het IJsselmeer of de Westerschelde ging. Bij elke werfbeurt zat minstens de helft van de zaathoutbordjes los. 16 jaar na de nieuwbouw heeft mijn vader er over de hele lengte van het ruim een strip van 120 x 12 overheen laten lassen, daarna nooit meer last gehad.
Hallo, bij ons was in 2005 nog geen enkel zaathoutbordje los,waarschijnlijke oorzaak ; de kattesporen te laag als ze los scheuren.Er speelde ook een groot probleem met afbreken van Spant Spoor verbindingen van schepen uit de zestiger jaren,er werden hele trimvullingen uitgebrand om dat weer te herstellen,(lassen) .Scheepsherstellers ;voeren ;er wel bij.Als een schip uit het water op de helling ging ,werd er nog tijdens het takelen door de hellingbaas al aan de roeren geschudt ! Wij hadden een Azobe buikdenning van vijf centimeter na het verlengen.
groet Wim