Munitieschepen "stilliggend".
Ik denk dat in bovengenoemd artikel maar een klein facet van het hele munitieopslag gebeuren is vervat. Ook de ligplaats nabij Zoutkamp wordt in bovenstaand artikel niet genoemd. Ik denk ook niet dat je mag verwachten dat er in overheidspublicatie's gerept zal worden over zaken als munitiedumping, wat nu, met de kennis van vandaag, een slechte zaak is. Er zal in Navoverband heel wat geschoven zijn met voorraden vandaar ook dat er sprake is van Duitse munitie.
In dat verband heb ik onlangs een interessant artikel opgeduikeld over munitiedumping met de zeetjalk Zeemeeuw. Kapitein August is overigens later wel met zijn schip de lucht ingevlogen, alleen zijn zoon overleefde de ramp.
gr. Harry
In dat verband heb ik onlangs een interessant artikel opgeduikeld over munitiedumping met de zeetjalk Zeemeeuw. Kapitein August is overigens later wel met zijn schip de lucht ingevlogen, alleen zijn zoon overleefde de ramp.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Naar aanleiding van bovenstaande reacties van Leen en Harry het volgende:
1. Het hierboven geplaatste hoofdstuk draagt als titiel "De oplegging van munitie in binnenvaartuigen tussen 1953 en 1965". Missschien gaat het volgende hoofdstuk, wie zal het zeggen, wel over de door Leen genoemde munitieschepen van na 1965. Ik had echter gevraagd naar Akersloot en daar gaat dit hoofdstuk over. Ik zal echter bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie alsnog informeren naar munitieschepen na 1965. Mijn interesse in munitie is zo gering dat ik het boek tweedehands niet ga aanschaffen voor € 17.50
2. Ik ben dit onderwerp gestart omdat ik interesse had in de munitieschepen bij Akersloot en me afvroeg of dergelijke schepen ook elders hebben gelegen. Het ging mij niet om eventuele dumping van munitie in zee, al was het maar omdat ik daarvan niet op de hoogte was. Ik betwijfel ook of dat een onderwerp is voor dit forum, omdat het op zich niks met binnenvaart te maken heeft en je bovendien snel in "aanvaring" komt met het in dit forum gehuldigde principe van G.P.S. (geen geloof, politiek en sex). Een uitzondering lijkt me hierop wanneer het om een geschiedenis gaat van een binnenvaarder die betrokken is bij de dumping van munitie, zoals het door Harry hier gepresenteerde verhaal over het schip dat de lucht in is gevlogen. Laat er geen misverstand over bestaan, ook ik vind dat dumping van munitie in zee, om Harry te citeren, met de kennis van vandaag een slechte zaak is.
3. Dat er over munitiedumping in het hier aan de orde zijnde boek niets staat, acht ik niet uitgesloten, maar het boek gaat, blijkens de titel, over "Munitievoorziening" en niet over "Munitiedumping." Deze praktijk van na de WOII is overigens vrij recent uitvoerig aan de orde geweest en zal dat ook nog wel zijn/blijven. Zie bijgaande stukken van Defensie over munitiedumping bij Zierikzee waarnaar TNO onderzoek heeft gedaan met de vrij exacte hoeveelheden en soms soorten munitie. Zie ook het uitvoerige notenapparaat onder het stuk in hele kleine lettertjes (na uitprinten goed leesbaar), waarin het bovenstaande boek ook nog wordt genoemd. Voor de liefhebber:
https://www.mindef.nl/actueel/parlement/ ... stort.aspx
Groeten,
Teun Schermerhorn
1. Het hierboven geplaatste hoofdstuk draagt als titiel "De oplegging van munitie in binnenvaartuigen tussen 1953 en 1965". Missschien gaat het volgende hoofdstuk, wie zal het zeggen, wel over de door Leen genoemde munitieschepen van na 1965. Ik had echter gevraagd naar Akersloot en daar gaat dit hoofdstuk over. Ik zal echter bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie alsnog informeren naar munitieschepen na 1965. Mijn interesse in munitie is zo gering dat ik het boek tweedehands niet ga aanschaffen voor € 17.50
2. Ik ben dit onderwerp gestart omdat ik interesse had in de munitieschepen bij Akersloot en me afvroeg of dergelijke schepen ook elders hebben gelegen. Het ging mij niet om eventuele dumping van munitie in zee, al was het maar omdat ik daarvan niet op de hoogte was. Ik betwijfel ook of dat een onderwerp is voor dit forum, omdat het op zich niks met binnenvaart te maken heeft en je bovendien snel in "aanvaring" komt met het in dit forum gehuldigde principe van G.P.S. (geen geloof, politiek en sex). Een uitzondering lijkt me hierop wanneer het om een geschiedenis gaat van een binnenvaarder die betrokken is bij de dumping van munitie, zoals het door Harry hier gepresenteerde verhaal over het schip dat de lucht in is gevlogen. Laat er geen misverstand over bestaan, ook ik vind dat dumping van munitie in zee, om Harry te citeren, met de kennis van vandaag een slechte zaak is.
3. Dat er over munitiedumping in het hier aan de orde zijnde boek niets staat, acht ik niet uitgesloten, maar het boek gaat, blijkens de titel, over "Munitievoorziening" en niet over "Munitiedumping." Deze praktijk van na de WOII is overigens vrij recent uitvoerig aan de orde geweest en zal dat ook nog wel zijn/blijven. Zie bijgaande stukken van Defensie over munitiedumping bij Zierikzee waarnaar TNO onderzoek heeft gedaan met de vrij exacte hoeveelheden en soms soorten munitie. Zie ook het uitvoerige notenapparaat onder het stuk in hele kleine lettertjes (na uitprinten goed leesbaar), waarin het bovenstaande boek ook nog wordt genoemd. Voor de liefhebber:
https://www.mindef.nl/actueel/parlement/ ... stort.aspx
Groeten,
Teun Schermerhorn
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
- Locatie: Zwolle
Zeemeeuw Foto met dank aan Jaap de Roode
https://www.kombuispraat.com/viewtopic.d ... t+zeemeeuw
Hermann August kapitein-eigenaar van de van de zeetjalk Zeemeeuw, is op circa 55 jarige leeftijd op 07-12-1960 overleden in de monding van de Elbe. Tijdens het storten van oude Nato munitie op de Ems Jade route vloog het schip in de lucht. Hermann August kwam hierbij om het leven. Zijn zoon Johann werd na 35 uur in een sloep te hebben rondgedreven, opgepikt en licht gewond naar Helgoland gebracht.
Lees Ed Bartels zijn verhaal:
https://www.scheepspraat.nl/schipper.htm
Moi,
Anne
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Beste Teun,
Zo zie je maar, dat je als je een onderwerp start, niet helemaal in de hand hebt welke kant het uitgaat. Je bouwt er met zijn allen aan. Juist dat maakt hetook heel erg interessant, want het is een soort van schatgraven in onze geschiedenis. Je weet nooit wat je tegenkomt.
Harry, jouw artikel komt uit de Panorama van 1958, ondanks alle voorzichtigheid van August was het dus twee jaar later voor hem ook verkeerd afgelopen. Ik vind het wel een prachtig verhaal.
Zo zie je maar, dat je als je een onderwerp start, niet helemaal in de hand hebt welke kant het uitgaat. Je bouwt er met zijn allen aan. Juist dat maakt hetook heel erg interessant, want het is een soort van schatgraven in onze geschiedenis. Je weet nooit wat je tegenkomt.
Harry, jouw artikel komt uit de Panorama van 1958, ondanks alle voorzichtigheid van August was het dus twee jaar later voor hem ook verkeerd afgelopen. Ik vind het wel een prachtig verhaal.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
- Locatie: Zwolle
Munitieschepen
Geachte lezers,
Is het terrein bij De Zande wellicht op deze luchtfoto te zien?
https://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&q= ... 7&t=h&om=1
Bij Zijkanaal C was, zoals hier al genoemd, inderdaad een munitiehaven. De kade en een gebouw zijn nog aanwezig.
Met vriendelijke groet,
René Ros
https://www.forten.info/
https://www.stelling-amsterdam.nl
Ik hou me hobby-matig bezig met militair erfgoed zoals dat tegenwoordig heet.Henk Kool schreef:Er waren natuurlijk nog meer van deze plaatsen waar munitieschepen lagen. De Zande, net boven Kampen, was ook zo'n ligplaats waar deze schepen voor anker lagen. Het loswalletje met de toegangsweg is er nu nog steeds.
Is het terrein bij De Zande wellicht op deze luchtfoto te zien?
https://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&q= ... 7&t=h&om=1
Bij Zijkanaal C was, zoals hier al genoemd, inderdaad een munitiehaven. De kade en een gebouw zijn nog aanwezig.
Met vriendelijke groet,
René Ros
https://www.forten.info/
https://www.stelling-amsterdam.nl
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 apr 2006 09:46
- Locatie: Rotterdam
munutie sshepen
Beste lezers,
Zoals ik reeds eerder schreef zijn ook wij begonnen in de Defensie in de Botlek,voor de eerste keer geladen op het Kruitsteiger op de Waterweg uit een coaster. Daarna Lithoijen waar ik de kleuterschool bezocht.Aansluitend Alem waar ik de lagere school bezocht en nog steeds vrienden heb. Wij lagen met het schip op de Bol en waren aanlegsteiger voor de spido en wij konden dus altijd zo altijd aan de wal lopen wat zeer handig was. Ik ben dus wat jonger als dekstopper die toen al ging stappen. Het cafe van de Dikke was mij ook bekend want elke zondag uit de kerk werd koffie gedronken en geborreld door vele schipper familie,s.
Bekende schepen waren de Aberdina,Reijmers. Arjo,Pruyn. Tohair,vanAlen. Theodorus, Tak. Germarant, de Bot. Maria, Leensen.
Op een gegeven moment werden wij gelost met de St. Antonius en kregen van Kapt. van Diggele de opdracht leeg naar Bohmte aan het Mittellandkanaal te varen om daar te laden. De 14 zou ons slepen tot Friederichsfeld en daarna met de monnopool verder naar de laadplaats.
Alles moest afgebroken worden om de lage bruggen te passeren op het kanaal. Dit vergde wat inspanning want de St.Antonius met de afmetingen 67x9.20 en een tonnemaaat van 1099 ton was nog nooit op het kanaal geweest. Defensie en de monopool sleepdienst lagen al gelijk met elkaar overhoop omdat een munutie schip alleen gesleept moest worden en niet met meerdere in een sleep. Na wat discussie werden wij toch alleen gesleept. Aangekomen in Münster werd besloten niet verder te varen i.v.m. de brug hoogte op het Mittelland kanaal. Pogingen om het schip te ballasten met water liepen op niets uit omdat het schip iedere keer scheefzakte. daarna werd besloten in Münster 150 ton munutie met vrachtwagens aan te voeren, te laden en dan verder te varen. Met de lading kwam ook de begeleiding aan boord om mee te varen. Een feldwebel en twee soldaten. Ze woonden voorop en werden elke dag bevoorraad met een auto en kregen dan zo veel dat mijn moeder veel van hun voorraad kreeg. Na het bijladen in Bohmte werd de terug reis aanvaard met als bestemming De Bijlandt bij Lobith. Kontrolle,s van de Wasserschutz werden door de Feldwebel opgelost want mijn vader en moeder voeren samen en dat was toen eigenlijk unerhört en unmöglich.
In Wesel lag de 14 weer klaar en werd er afscheid genomen van de Duitse begeleiders en was de reis een paar uurna al weer bijna voorbij.
Na de bijlandt werd de bestemming Alphen aan de Maas waar wij in 1963 zijn over gestapt op een door mijn vader nieuw gebouwde spits wat trouwens een hele grote overstap was.
De schepen in Akkersloot zijn mij niet vreemd want mijn opa lag daar met de Theljo en is daar later ook in Akkersloot gaan wonen.
Ik weet helaas nog niet hoe ik foto,s moet plaatsen op dit forum want uit die tijd hebben wij er nog genoeg.
groeten Joop fromm/.
Zoals ik reeds eerder schreef zijn ook wij begonnen in de Defensie in de Botlek,voor de eerste keer geladen op het Kruitsteiger op de Waterweg uit een coaster. Daarna Lithoijen waar ik de kleuterschool bezocht.Aansluitend Alem waar ik de lagere school bezocht en nog steeds vrienden heb. Wij lagen met het schip op de Bol en waren aanlegsteiger voor de spido en wij konden dus altijd zo altijd aan de wal lopen wat zeer handig was. Ik ben dus wat jonger als dekstopper die toen al ging stappen. Het cafe van de Dikke was mij ook bekend want elke zondag uit de kerk werd koffie gedronken en geborreld door vele schipper familie,s.
Bekende schepen waren de Aberdina,Reijmers. Arjo,Pruyn. Tohair,vanAlen. Theodorus, Tak. Germarant, de Bot. Maria, Leensen.
Op een gegeven moment werden wij gelost met de St. Antonius en kregen van Kapt. van Diggele de opdracht leeg naar Bohmte aan het Mittellandkanaal te varen om daar te laden. De 14 zou ons slepen tot Friederichsfeld en daarna met de monnopool verder naar de laadplaats.
Alles moest afgebroken worden om de lage bruggen te passeren op het kanaal. Dit vergde wat inspanning want de St.Antonius met de afmetingen 67x9.20 en een tonnemaaat van 1099 ton was nog nooit op het kanaal geweest. Defensie en de monopool sleepdienst lagen al gelijk met elkaar overhoop omdat een munutie schip alleen gesleept moest worden en niet met meerdere in een sleep. Na wat discussie werden wij toch alleen gesleept. Aangekomen in Münster werd besloten niet verder te varen i.v.m. de brug hoogte op het Mittelland kanaal. Pogingen om het schip te ballasten met water liepen op niets uit omdat het schip iedere keer scheefzakte. daarna werd besloten in Münster 150 ton munutie met vrachtwagens aan te voeren, te laden en dan verder te varen. Met de lading kwam ook de begeleiding aan boord om mee te varen. Een feldwebel en twee soldaten. Ze woonden voorop en werden elke dag bevoorraad met een auto en kregen dan zo veel dat mijn moeder veel van hun voorraad kreeg. Na het bijladen in Bohmte werd de terug reis aanvaard met als bestemming De Bijlandt bij Lobith. Kontrolle,s van de Wasserschutz werden door de Feldwebel opgelost want mijn vader en moeder voeren samen en dat was toen eigenlijk unerhört en unmöglich.
In Wesel lag de 14 weer klaar en werd er afscheid genomen van de Duitse begeleiders en was de reis een paar uurna al weer bijna voorbij.
Na de bijlandt werd de bestemming Alphen aan de Maas waar wij in 1963 zijn over gestapt op een door mijn vader nieuw gebouwde spits wat trouwens een hele grote overstap was.
De schepen in Akkersloot zijn mij niet vreemd want mijn opa lag daar met de Theljo en is daar later ook in Akkersloot gaan wonen.
Ik weet helaas nog niet hoe ik foto,s moet plaatsen op dit forum want uit die tijd hebben wij er nog genoeg.
groeten Joop fromm/.
Hall Henk,
Ik kende het boekje over de Munitievoorziening wel maar heb nu een exemplaar aangeschaft en wacht de komst ervan af. Voorlopig heb ik ze onder 1 noemer op mijn website Forten Info gezet (in dankbaarheid aan Victoire voor de tekst):
https://www.forten.info/catalogus/ko-magazijnen/
René
Dank voor de bevestiging. Met Google heb ik nog naar overblijfselen op andere locaties gezocht, maar geen duidelijke zaken kunnen vinden.Henk Kool schreef:Rene Ros, de plaats die jij aangeeft op Google, is inderdaad het loswalletje die ik bedoelde. Deze plaats wordt nog steeds gebruikt door het leger, vorige week waren ze nog aan het oefenen met z.g.n. drijvende brugdelen vanaf vrachtwagens.
Ik kende het boekje over de Munitievoorziening wel maar heb nu een exemplaar aangeschaft en wacht de komst ervan af. Voorlopig heb ik ze onder 1 noemer op mijn website Forten Info gezet (in dankbaarheid aan Victoire voor de tekst):
https://www.forten.info/catalogus/ko-magazijnen/
René