Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerken.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sleepboten na de WATERSNOODRAMP en tijdens de DELTAWERKE

Bericht door Gert Schouwstra »

Een mooie en herkenbare foto. ik ben daar ook vaak geweest. Een paar jaar na het nemen van deze foto zou mijn opa daar zeker tussen gezeten hebben. Die zat nadat hij gestopt was met varen, altijd aan boord van de Broedertrouw-boten om te praten en touwtjes te splitsen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Hansweert

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Bericht door Hansweert »

Foto uit 1953

Afbeelding

Afbeelding
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Bericht door ferwerda »

hansweert.......
ben er behoorlijk stil van dat ik dit onderwerp ineens door jou omhoog zie komen!
heb geen idee of iemand op het forum ook geloofd in.............."toeval"
'n onderwerp gestart door wrijfhout ooit!
heb me sinds kort weer aangemeld omdat ik toch dingen,verhalen voor mijn kinderen wil vastleggen,niet alleen vanuit mijn standpunt/invalshoek nu qua herinnering,maar vanuit de tijd van toen met andermans herinneringen.
bij rijnvaartnostalgie vertelde ik al dat wij met de damco 93 richting zeeland gingen tijdens de watersnoodramp en vroeg welke schepen daar toen ook heen gingen en op wat voor verordening.

ben blij weer op het forum aangemonsterd te hebben!
hoor/lees graag welke schepen en mensen daar ook heen werden gestuurd!
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re:

Bericht door Wrijfhout »

Wrijfhout schreef:Afbeelding
Vandaag is het precies 55 jaar geleden dat bovenstaande foto werd gemaakt. Ik wilde hem plaatsen om even stil te staan bij die verschrikkelijke ramp. Jammer genoeg heb ik geen namen op de schepen kunnen ontdekken.

gr. Harry
Sinds kort weet ik dat het schip met de noodkreet op de luiken de Dortmunder Westropa van Boon is,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Piet Hein

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Bericht door Piet Hein »

Afbeelding

In de jaren rond de waterramp van 1953 voer ik met mijn ouders op dit scheepje, De "Energie", ( 58 ton ).

Ik kan me er nog wel iets van herinneren, maar het meeste is natuurlijk van de verhalen van mijn ouders.
Er werd aardappelen gevaren van Zeeland naar de Centrale markt in Amsterdam, dit ging er redelijk heftig aan toe en natuurlijk bij nacht en ontij. Meestal laadden we in Wolphaartsdijk, maar door een bepaalde reden moesten we deze reis in Ooltgensplaat laden, hierdoor waren we voor het weekend geladen zodat we in de bewuste nacht van de waterramp in Amsterdam lagen. Hierdoor is ons veel narigheid bespaard gebleven, want als we, zoals gewoonlijk, in Wolphaartsdijk hadden geladen, waren we die week niet meer vol gekomen waardoor we over de vloedpalen op de kade terecht waren gekomen. Want dit was met de schepen gebeurd die daar in de rampnacht in de haven lagen.
Waarschijlijk had er niets met ons gebeurd, want op die schepen zijn ook geen ongelukken gebeurd en later weer met een bok in het water geplaatst, maar we hadden er wel bange uurtjes beleefd.
Op die bewuste zondagmorgen was ik drie en half jaar oud, en ik kan me nog vaag herinneren dat mijn ouders naar de radio zaten te luisteren die voor mij heel onheilspellend over kwam, een gevoel wat ik in feite niet kan beschrijven, want ik wist natuurlijk niet wat er aan de hand was, maar ik voelde op een of andere manier, mede door de houding van mijn ouders, dat er iets vreselijks was gebeurd.

Onderstaande foto vond ik in een boek, geschreven door Kees Slager, getiteld "De Ramp"

Afbeelding
Piet Hein

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Bericht door Piet Hein »

Nog een paar foto's uit "De Ramp"

Afbeelding

De ebstroom loopt via de dijkgaten het havenkanaal van Zierikzee in en bemoeilijkt de scheepvaart.

Afbeelding

In 1974 zijn mijn ouders in Den Bommel gaan wonen.
Piet Hein

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Bericht door Piet Hein »

Afbeelding

In Nieuwerkerk aan de IJssel is een nog veel grotere ramp voorkomen doordat de Burgemeester aldaar dit scheepje, de "De Twee Gebroeders"
heeft gevorderd en Arie Evegroen, misschien ook wel met een beetje geluk, het schip precies voor het gat van de dijk wist te manoeuvreren.

Afbeelding

Deze zomer fietste ik er langs en heb er toen deze foto's van deze gedenkwaardige plek gemaakt.

Afbeelding

Groet.

Sjaak Grinwis
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Bericht door piet42 »

wim

een foto bij de beschrijving van de tanker capella in de veerhaven van kruiningen


heel de veerstoep is weggeslagen tanker ligt tegen een soort viaduct ( tunneltje voor voetgangers ? ) intussen weer laagwater geworden je ziet de stroom/water uit de polders lopen .

foto met dank aan rwsarchief
Bijlagen
kruiningen'53 veerhaven rampsl 2.jpg
kruiningen'53 veerhaven rampsl 2.jpg (442.29 KiB) 1244 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Bericht door Robert Delhaye »

.....en dan te bedenken dat de EU-hotemetoten, onder leiding van Van Rompuy en Barrosso, de Belgen steunen (en de milieu maffia) om de Nederlanders te dwingen de Hedwigepolder onder water te zetten. Een schandaal.....!
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Sleepboten na de watersnoodramp en tijdens de deltawerke

Bericht door Binnenvaart »

Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie