Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

"Gasflesje naast het luchtfilter werd ook wel gedaan, heb ik eens horen zeggen"

werd inderdaad bij de 165 dump gm oftewel de BOM wel gedaan op een zwaar stukje dat je ff wat meer nodig had wim
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re:

Bericht door ichthus »

mastodont schreef: 11 sep 2007 11:18 Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
het is nu toch al ter sprake gekomen, dus zal ik het gelijk maar even uit de doeken doen, voor zo ver als ik het begrepen heb tenminste
je moet altijd in ogenschouw nemen dat er een taal probleem was ,en is
maar vooruit maar veel zal ik er niet naast zitten
de foto's zijn van ingescande dia's, dus de kwaliteit laat te wensen over ,ik weet het
maar zo als reeds eerder gezegd ,het is dit of niets ,als jullie ze beter hebben ?
graag
ok het volgende deed zich voor
de franse wilde hun vloot verjongen maar er was geen geld
dus de volgende constructie werd verzonnen
er werden een partij nieuwe schepen gebouwd maar wel met kanaal du nord afmetingen
die schepen werden gefinancieerd voor 50% subsidie, cq ,renteloos voorschot, en de andere helft moest door de nieuwe eigenaar op gebracht worden
een bijna onmogelijke opgaaf ,want de meeste eigenaren hadden alleen maar een oude spits die ze konden verkopen
dus kwam er een groep verladers bij in, die in het Noorden silo's bezaten of zo iets
de bedoeling was dat er meer 500 ton's partijen op de beurs aan geboden zouden worden ,die een spits niet kon doen
zo doende zouden die schepen eerder aan de reis zijn ,minder wacht tijd en dubbele vracht ,van wege de twee partijen
ik heb gehoord dat de schippers, en eventueel hun zonen beiden moesten tekenen ,dat als de schipper met pensioen ging ,dat de zoon het over zou nemen
de schepen kosten in die tijd ruim een miljoen gulden of te wel drie miljoen franse frank
bij mijn weten waren er maar een paar die niet mee deden aan dit wurg contract ,een daar van was de Ylaola ,of de Olayla
dat waren twee spitsen ,vader en zoon ,met de zelfde naam maar dan omgekeerd ,dus een van de rijker families ,zo als je die overal vind
hij heeft het later zelfs gepresteerd om er een bak voor te zetten en voer met die combinatie op de Seine ,misschien kan onze man in Parijs ,Guy er een foto van plaatsen
het geld wat de schipper nog op moest brengen werd bij lange niet verdiend
de schulden liepen steeds hoger op ,ze konden amper de verzekerings premie op brengen ,laat staan de rente en aflossing
ik weet dat er een tussen tijdse vergadering is geweest in het noorden ,met de silo boy's ,die zich verenigd hadden in een een of ander socite de huppelde pup Du Nord ,of zo, om er een mouw aan te passen ,kwijt schelding of een langere loop tijd
de nieuw bouw schepen werden gebouwd in Frankrijk en moesten zoveel als mogelijk van franse makelij zijn
dit was niet altijd mogelijk ,om dat je in frankrijk geen boegschroef instalties kon kopen
dus die werden, dacht ik, bijna allemaal geleverd door Dries Hamelink uit Terneuzen
verder was het ook niet mogelijk om een automatiese piloot te kopen in Frankrijk ,dus die kwamen dacht ik allemaal van radio Zeeland
de motoren daar in tegen kwamen tot het verdriet van diverse schippers wel uit frankrijk
en wel 2 x 268 PK Renault
bij de meeste schepen zijn die motoren er uit al uit gelopen ,je zag bijna altijd zwarte rook aan de pijp ,ze moesten te hard werken denk ik ,en zijn vervangen door gangbare motoren
de schepen hebben geen roeren ,maar sturen met een soort tunnel die als straalbuis dienst moet doen
ze moeten zeer voorzichtig doen om een sluis in te varen op het kanaal du nord ,ze passen maar net in de sluis ,kwa breedte,en lopen flink vooruit als ze alleen met de buizen recht voor de sluis willen komen ,
dus draaien ze veel met een motor achteruit om hem stil te houden anders lopen ze klem in de sluis
later zijn er en paar gebouwd met een mini bulp steven
om snelheid te winnen ,ik weet niet of dat resultaat heeft gehad
de schepen werden gebouwd ,ook als werk verschaffing volgens mij
je zag dat er gebouwd werden in Denain ,bij de staal fabriek in de loods ,de fabriek lag stil ,er werd geen staal meer geproduseerd
als je langs Denain voer, zag je boven de sluis altijd trein wagons rijden die rood gloeiende emmers met vloeibaar staal verplaatste
als je afvarig voor de sluis moest slapen en de wind was naar je toe ,dan was je s'morgens helemaal oranje rood van het stof
de foto's die ik hier bij heb, zijn gemaakt in de buurt van La Basee dacht ik ,maar ik ben niet zeker hoor mannen
daar werden ze gewoon in het gras gebouwd
je ziet wel dat het anders gaat dan bij Duivendijk
ze hebben gewoon een paar platen ijzer recht gezet ,en die op hoogte afgebrand
de mensen die de schepen kennen zullen met mij eens zijn dat er weinig mooi aan is ,geen model
hoe kom ik aan deze wijsheid?
ik heb een kennis ,Alain Padie ,hij voer met zijn vader op de Zeletina een franse spits .ik ken hem al van af 1968 of zo
en hij is een van die gene die het aan heeft gedurfd om zo een nieuw schip uit te halen
er staat ALREIMA op ,hij vaart heel zijn leven al internationaal
en is door zijn ouders met zijn zussen op het internaat gedaan in Evergem ,ze voeren van Bethune
hij is drie talig ,zijn vader kwam van de buurt van de Elzas als ik het goed heb
dus duits ,frans en hollands geen probleem
ze voeren al internationaal toen het gros van de franse vloot de grenzen van hun land nog niet durfden te passeren
Afbeelding
Afbeelding
de laatste twee is zo maar, voor blad vulling ik heb geen foto's van die tijd
maar misschien dat mijn mede strijder Kurt er nog langs is gekomen op zijn brommer?
gr
leo
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Mijn jeugd.

Bericht door ichthus »

Dit is een citaat op pagina 71 en 72 dus we gaan nog even verder lezen.
hout moet, groet Wim
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

goed bezig Wim ;)
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Mijn jeugd.

Bericht door kajoe »

ook bij een bekende rederij met groene biezen wat later Nedlloyd werd ,,werd het gedaan ,dit om even snel een ander voor te zijn bij sluizen of op de rivier fles propaan bij de luchtinlaat van de blowers de deutzen deden het best o ja deze voeren onder Zwitserse vlag .
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Gerrit »

kajoe schreef: 20 jun 2020 09:31 ook bij een bekende rederij met groene biezen wat later Nedlloyd werd ,,werd het gedaan ,dit om even snel een ander voor te zijn bij sluizen of op de rivier fles propaan bij de luchtinlaat van de blowers de deutzen deden het best o ja deze voeren onder Zwitserse vlag .
[/quote
Ik heb het met een motor met een blower nooit durven doen,industrie brons kromhout 1000 t. motorje,maar een motor met drukvulling leek mij iets te veel van het goede,maar ja ik ben ook maar een angsthaas.
mvg gerrit
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Kapitein Spok »

piet42 schreef: 19 jun 2020 17:56 "Gasflesje naast het luchtfilter werd ook wel gedaan, heb ik eens horen zeggen"

werd inderdaad bij de 165 dump gm oftewel de BOM wel gedaan op een zwaar stukje dat je ff wat meer nodig had wim
Ach in deze draad over mijn jeugd, past in dit verband misschien ook ook nog wel deze jeugdherinnering.

In de jaren vijftig voeren wij met de Jolles en 16-18pk op de zijschroef van Stevensweert naar Eindhoven.
Bij een waterstand van meer dan +40 meter NAP in Borgharen, lukte het dan niet meer om langs het kerkje van Stevensweert te komen.
Dan moest voor ƒ25,- in Maasbracht een bootje gecharterd worden.
Wanneer het water beduiden hoger was dan 40 meter was het geen enkele vraag of probleem, het moest gewoon en dus gebeurde het.

Maar wat doe je bij 40.02 meter?
Toch maar proberen. Langs de verkeerde wal opvaren tot boven het kerkje, en dan heel secuur over laten scheren naar de goede wal en als het aangekomen achter de hoek, nog steeds vooruit ging, dan was het zwaarste stuk naar het baggergat overwonnen en mooi ƒ25,- verdiend
Overigens was dit stukje vakmanschap alleen mogelijk in een hel goede samenwerking tussen de beide echtelieden. Want terwijl ma achterop aan het roer heel secuur zorgde voor geen enkele overbodige, laat staan verkeerde roerbeweging stond pa voorop met een goedgevulde smeerolie spuit bij de inlaat om met de nodige sprietsjes smeerolie de Deutz tot nog grotere prestaties aan te zetten.

Met het stralende gezicht van een overwinnaar kon pa dan, terwijl hij het roer weer overnam, opgetogen vaststellen: Dat hebben we samen toch maar weer mooi geflikt. Waarop ma de vreugde toch wat temperde door te bekennen dat ze de Heilige Antonius wel een rijksdaalder had beloofd als het zou lukken. Hetgeen pa deed vaststellen ”Dat schiet zo wel op; ik voorop de kar van dek draaien en jij achterop de rijksdaalders buitenboord gooien.”

Dat Antonius zijn rijksdaalder heeft gehad, mag iedereen voor zeker aannemen. En dat mijn ouders uiteindelijk toch echt wel wat zijn opgeschoten met hun inzet en verstandige beleid is eenvoudig en objectief vast te stellen.

Dit verhaal bewijst ook weer dat er heel veel, totaal veranderd is. Maar wat gebleven is: Een schot adrenaline krijgt iedere generatie schippers tot op de dag van vandaag, regelmatig door z'n lijf. Alleen de oorzaak van deze adrenaline boost is natuurlijk totaal en volledig anders.
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Kapitein Spok schreef: 20 jun 2020 15:51 Want terwijl ma achterop aan het roer heel secuur zorgde voor geen enkele overbodige, laat staan verkeerde roerbeweging stond pa voorop met een goedgevulde smeerolie spuit bij de inlaat om met de nodige sprietsjes smeerolie de Deutz tot nog grotere prestaties aan te zetten.
Als het ware zie ik het voor me, jammer dat er geen beelden van zijn.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Mijn jeugd.

Bericht door ichthus »

Hallo JC ik ben al op blz 100 en nog geen luxe motor gezien van ene of andere den Braber ,heb jij die misschien ?
gr Wim
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Bedoelt u de GRUNO ? Daar heb ik geen foto van, is hier ooit wel getoond.....
Plaats reactie