Mijn jeugd.
dit deden we bij voor keur als we met iemand samen voeren
naast elkaar ,het liefst heel de dag als het kon ,en maar ouwehoeren
in de begin tijd was het het mariofoon loze tijdperk
dan was dit wel de oplossing
een kennis ,Fien Kosten van de LUCTOR is wel eens tussen de schepen gevallen met een kind in zijn armentijdens het overstappen ,ze hebben het beide overleefd
dit heb ik volgens zeggen
liegen ze dan lieg ik in commisie
de schepen liggen uit elkaar omdat je dan harder liep, soms waren we wel een half uur bezig om de juiste positie te krijgen en zo ver mogelijk uit elkaar, beetje vieren beetje door halen, roer naar bb ,of sb want als je teveel roer gaf plakte ze voor tegen elkaar, of de genen die het verst achteruit lag om te sturen stuurde zijn eigen verloren
het was een kunst maar het ging wel
Wim staat buiten ,Kees stuurd bij Wim in de stuurhut
ik denk dat wel meer mensen dit herkennen
gr
leo
hier nog een keer met mij ,toen ik op de MASTODONT zat
niet te ver uit elkaar, want je moet natuurlijk wel in de bruggen gaten passen
afvarig door Parijs
voor de kop zie je de pont des Arts
aan sb is het brug dek en een pijler weg gevaren door een duw combinatie
als ik het wel heb hebben ze de brug hersteld maar dan wel in de zelfde stijl maar met een bruggen gat minder
zo dat de gaten nu breder zijn omdat er een pijler minder is dan origineel
dan moet je kijken of je een oude foto hebt en nu de nieuwe situatie bekijken
even zo goed zijn het wel stuurmannetjes die franse kapteins
je moet het maar eens doen met 200 meter voor de kop en dan met een vloed regime op de Seine
als je uit de brug komt staat de volgende pijler recht voor je kop ,ze staan niet mooi achter elkaar ,dat is om het makkelijk te maken ,er is niet over nagedacht dat er een paar honderd jaar later met duw combinatie door gevaren moest worden
dan gaat je poepert wel even open en dicht zo als een buurman mij een keer vertelde
gr
leo
wie is met dit fenomeen bekend
op de Seine moest je afvarig van Rouen naar Tancarville een loods nemen
als je met meerder schepen was ,kon je de kosten delen door de loods op het voorste schip aan boord te nemen en dan met een draadje op elkaar met een maxium van vier schepen naar Tancarville te varen
als je leeg terug kwam van Le Havre moest je met de lege schepen aan elkaar gekoppelt op varen van Tancarville naar Rouen
sturen op het voorste schip en allemaal half op elkaar
toen ik het voor het eerst zag geloofde ik niet dat het bestuurbaar was maar dat viel mee
we kwamen heel in Rouen aan
gr
leo
ook in Parijs
kijk zo heb ik het wel een paar keer gezien
dan ben je ook uit gevaren
mijn maat met de JOHANNA probeerd zo lang mogelijk aan boord te blijven, met steigers te bouwen en vlonders te leggen
als het niet meer gaat moet hij van boord en woont tijdens de hoog water perioden aan de wal
gr
leo
in de tijd dat ik bij Kees aanboord was voer er een schip zijn eigen een slag in de rondte met afval van de kunsmest fabriek in Sas van Gent
elke dag laden in Sas, en dan buiten Terneuzen met het water kanon alles vloeibaar maken, en leeg pompen in de Schelde
wat nou milieu?
het schip ligt hier achterin de sluis van Terneuzen met een flinke bult er boven op
het vaart nu nog steeds als beun schip voor van der Sloot in Sluiskil
ik kom hem elke week wel een paar keer tegen
die spits bb voor hem lijkt de VAGARI wel
in die tijd had je ook de FALCO die afval water van een fabriek net over de grens in Belgie lade
dat moest hij oficieel in zee lossen ,maar als hij haast had dan draaide de pompen soms al ter hoogte van het schelde steiger
gr
leo
nog iets uit die tijd
al hoewel ik dat later ook nog heb moeten doen
laden op een boot langs zij een elevator
in de waalhaven werkte ze maar met een ploeg in de jaren zestig ,dus van 08.00 tot een uur of 16.00
als je niet vol kwam had je lekker vroeg avond
en s'morgens niet vroeg beginnen
kom daar nu maar eens om
maar om met johan cruif te spreken ,elk voordeel hep zun nadeel
je moet twee keer schoon schip maken
ik moest van de elevator af want die werd gewisselt
s'avonds zat ik onder het stof ,dus alles even af gespoten
en smorgens toen ik weer geroepen werd was ik vergeten dat ik de touwen buiten boord had gegooid om af te spoelen ,
ik was achterin begonnen om de schroef onder te hebben
dus de motor gestart en volaan achteruit
en ja wel 40 meter nylon touw van 32 dik, in de schroef ,onderwater ,
niet kunnen laden ,een duiker er bij en iets uit te leggen aan mijn baas
zie je het voor je ?
gr
leo
in de tijd dat er zwaar gesubsidieerd werd op tapioca ,was dit dagelijkse kost in de rotterdamse haven
je slikte een partij stof ,niet te weinig ,als je in de zomer moest laden met al de ramen dicht was het binnen niet te houden
ik moest altijd onmiddelijk de boel afspuiten ,meestal met zout water ,als je in de europoort moest laden ,want we hadden een hond en die zat dan meestal al een paar uur opgesloten, dus die moest er uit
ik hoorde vorige week van de QUO VADIS Herman Mudde dat er weer tapioca werd verladen
het heeft bij mijn weten een tijd stil gelegen
maar ik ben er al 11 jaar uit en ik hoor ook niet alles
gr
leo