Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
hier even een oude bekende laten zien
we hebben hem al eerder ontmoet toen hij als laatste uit de sluis van Terneuzen voer,zie pagina 5
om het millieu verder te gaan vervuilen met afval van de kunstmest fabriek uit Sas van Gent
ga maar een paar pagina's terug
het schip vaart nog dagelijks hier in mijn omgeving
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
en nog een keer voor de liefhebbers van snelle scheeps modellen
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Hier heeft de Janna Maria zijn snelle lijnen aan te danken. Hij is als kustvaarder Kemphaan gebouwd en is tijdens de oorlog door de Duitse marine gevorderd, die konden wel snelle schepen gebruiken :wink:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

daarom hebben ze die van mijn opa ook gejat de WISSELING
bedankt Harry
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
elke keer als ik deze zie moet ik denken aan Gerrit Faase
dit is de ORCA van R Hartman
die kocht hem van Brouwer die er SPERA op had gezet
maar die Brouwer kocht hem van Gerrit Faase die had er HELENA op gezet
hij kocht hem van een belg
die Gerrit kwam van een oud spitsje af waar 80 pk ABC instond
daar voer hij ook nog mee de rijn op ,maar ,langzaam beginnen ,eerst warm laten lopen
dat duurde ongeveer tot aan de middag
dan een paar toeren erbij
en daarna weer langzaam af laten koelen
aldus mijn broer Kees
die zelf al na een paar minuten de regelateur in de race stand zette
Kees dacht dat hij een van de snelste spitsen had in die tijd ,
205 pk Scania ,dat was wat hoor
dus je voelt het zeker al, toen hij Gerrit trof was het gelijk van ,hee Gerrit even racen ?
nou daar voelde Gerrit niet veel voor ,stel je voor !
er stond 300 pk GM in en dat was meer dan 3x zo veel als zijn vorige spits

Kees, zei Gerrit ,als ik de roeren dwars gooi en ik geef vol gas :gewoon een wrrrrongg in die schuit joh Kees !!!!!!!!!
hij kreeg in duitsland eens de politzei aan boord
waar staan je ijken ?vroeg die agent
Mensch ,zei Gerrit ,das reinwasser hab die farbe ab ke ritzt!
niks aan te doen ,een warnung 10,00 mark
ja,ja thats life
gr leo
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Leuk Leo,
Gelijk een verbinding met mijn jeugd.
Die Brouwer van de Spera kocht op een gegeven moment de kempenaar Fiducia van mijn neef, waar ik al veel over geschreven heb. Ook daar kwam de naam Spera op te staan. Het was een zusterschip van de Drechtstad, mijn ouderlijk schip. Samen met mijn neef en een monteur van Markerink heb ik in 1978 de 375 pk langzaamlopende Deutz helemaal uit elkaar gehad.
Brouwer heeft nog een keer met het schip dwars op de Clemensgrond gezeten, maar is er goed afgekomen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
mijn hulp bronnen komen te laat
ik kan er niet op wachten
als er nog iets na komt dan voer ik het wel in
hier de CORMA op volle snelheid
dat wilde in zijn geval zeggen 8 km per uur geladen en 13 km per uur leeg
oorzaak hier van was 250 ton kunnen laden op een diepgang van 1,80 meter
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
hier ziet u mij tijdens een van de laatste reizenvan de spits CORMA,ik gooi de draad los in de sluis van Wemeldingen
mijn vader was even reeder
hij had de spits CORMA verkocht aan eene van Dijke uit dordrecht die hem later weer door verkocht aan een A.Vat , die nu op de GIESSENSBURG vaart
en die heeft hem in de sloop gedaan bij mijn weten
ik ben op de spits aan boord samen met mijn broers Gerrit en Johan
en mijn vader vaart met de kleine CORMA zo als we die noemde
twee schepen richting Leie
dubbel uit betalen
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
en net binnen de sluis van Wemeldingen
zo als gewoonlijk is het weer eens druk aan de binnen kant
in de driepikkel aan de binnenkant lag een bunkerschip van de olieboer
ik ben even de naam kwijt
maar er is vast wel iemand die hem nog kent
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
en hier is hij dan de kleine CORMA
aan gekocht van een van der Kolk uit Werkendam ,met de naam TRIO
van der Kolk deed hem weg vanwege bedrijfs beeindiging
en mijn vader kocht hem aan, omdat mijn broer Johan ging trouwen en dus van boord ging
nu is een spits met ijzeren ronde luiken niet het gemakkelijkste schip om mee rond te varen
alleen kun je hem niet open leggen, en hij heeft geen achteruit want de schroef ligt niet onder
en het wil niet vooruit
er was ook geen toilet aan boord ,maar een toilet emmer,niet al te lux voor een meisje
affijn goede raad was duur
mijn vader heeft altijd met eigen jongens gevaren en de volgende die aan de beurt was ,dat was Henk , die was nog niet van school
die tijd zou opgevuld worden door mijn zus Margreet
,dan wilde pa wel een handzaam scheepje hebben wat hij alleen kon mannen
dus daarom deze aankoop gedaan
zo als je ziet heeft hij nu friese kap luiken
en hij had de schroef onder
er stond 140 pk kromhout in ,een toeren maker
voor de stuurhut staat een was hok en daar werd een toilet in gemaakt ,want ook dit schip had geen WC
een mooi scheepje
ik heb later nog gevraagd of ik er mee mocht varen ,maar die vlieger ging niet op
jammer ik wilde wel dat ik hem nu nog had
tussen haakjes, we noemde het een lepeltakker, 31 meter lang en
5 meter breed, een friese maat noem je dat geloof ik
gr
leo
Plaats reactie