Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

wrijfhout schreef: Afbeelding
Deze foto is vanaf de schepenlift genomen veronderstel ik. Over de werf van Landy zie je op de achtergrond de nieuwe sluis.

Mooie serie vind ik zelf...

gr. Harry
Harry,

De sluis op je laatste postkaart is niet die van "les Fontinettes" , maar ligt iets noordelijker op het kanaal. De naam is ecluse de Flandres. De foto is vermoedelijk gemaakt vanop de silo aan het dokje waar die scheepswerf zat. Op vandaag zit daar nog steeds een werf, maar die heeft in tegenstelling tot die op je kaart langshellingen. Foto daarvan vind je op m'n site onder de knop werf.
Ecluse de Flandre stond nogal bekend omwille van de vreemde deurenconstructie.

Afbeelding

Maar los daarvan inderdaad een zéér mooie reeks. Hier nog wat bonusmateriaal :)

Afbeelding

Afbeelding
De splitsing naar de trapsluizen en de toen nog nieuwe scheepslift.



Groeten, Kurt
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Bericht door JC »

die grote miranda was toch 100x10 ? staat mij iets van bij ,hele simpele afmeting 10 x z,n breedte lang en 2400 ton rond :?:
of ben ik erg abuis?
hij is nu in elk geval verkocht naar duitsland ik ben hem pas nog tegen gekomen maar ben z,n nieuwe naam vergeten :oops:


Bram: die eerste grote Miranda heet nu Santa Maria. Nu je het zegt staat mij er ook iets van bij dat hij precies 10 meter breed was, ik zal het morgen nakijken.
Speranza

Re: naam spits

Bericht door Speranza »

t.fluks schreef:Hallo Chris, natuurlijk zwaai ik als je door de brug in Kampen komt, we zijn toch allebeide oud spitsenschippers?
Zullen we samen onze hersens nog eens extra aan het werk zetten, want de naam vam het onfortuinlijke schip, ligt bij mij ergens diep begraven.
groet, Tammo.

Tja, 1 van de 4 palthe en haentjes spitsen. Je had de
Herman Gabriël
Johan Alexander
.....
.....
Meer zit er niet in de grijze massa.

De miranda was geen p en haantjes spits. Bij mijn weten niet tenminste. Ze hadden allemaal dubbele namen.

De Herman Gabriël was de jongste. Daar stond 190pk Deutz in. De andere drie 150pk Deutz. De meeste zijn verkocht aan particulieren of de schippers die erop zaten. Volgens mij allemaal in Moerbeke gebouwd.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

In het IVR Register van 1983 kom ik de volgende schepen op naam van Palthe & Haentjes tegen:

Johan Alexander 387 ton
Johan Christiaan 383 ton
Willem Frederik 380 ton

en het sleepschip

Gert B ex Volstreven van 1362 ton

gr. Harry

Afbeelding
Johan Alexander
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

ik weet ze nog te varen die spitsen van Palthe
het leek mij een straf om op zo een schip te moeten varen
er zat totaal geen gang in en met die Deutzen er in
daar had ik na een reisje Jonge Peter al meer dan mijn buik vol van
we stonden in de stuurhut op een kussen met onze voeten tijdens het sturen om het trillen te dempen
we wilde wel, maar konden niet volaan draaien vanwege de trillingen
s'avonds hadden Anton en ik allebei hoofdpijn niet van de herrie maar van het trillen
het enige leuke van de Deutz
vonden wij
was dat je hem elke twee uur moest smeren
ik had een smeerolie kannetje klaar staan met daar in gas olie en smeer olie ,half om half
dan stond ik aan SB naast de motor
en schoot zo van uit de heup de straaltjes olie op de kleppen van af een metertje afstand,in mijn rechterhand het kannetje en met mijn linker hand snel het pompje bedienend als of ik de haan van mijn revover steeds opnieuw spande,net Clint Eastwood mijn filmheld
Afbeelding
cowboytje spelen
dat de olie regelmatig de kleppen miste en aan de andere kant op de vloer platen viel mocht de pret niet drukken ,het was net echt

en om jullie te volgen doe ik ook maar even mee
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gr
leo
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Bericht door JC »

Prachtige plaatjes van de ascenseur!
Bram, nog een keer over de MIRANDA: in elke database is hij 10.54 breed.
Kurt wist dat het schip 10 meter is verlengd, las ik. Die breedte zal dan wel een raadsel blijven, misschien kun je het hem zelf vragen als je hem tegenkomt. Volgens mij heeft de huidige eigenaar de ijk wat hoger gezet, is nu ruim 2800 ton.
grtz
piet ex typeriha

Bericht door piet ex typeriha »

Hallo Leo,
Over dat palte en haentjes bezit aan spitsen.
Wij zelf zijn in 1973 op de Herman Gabriel als zet schipper gaan varen tot 1975.
Voor mij heeft er Wieger Visser op gevaren en heeft toen zijn eerste Albatros gekocht.
Na ons is er Tonnie Appeldoorn op gaan varen die heeft hem later ook overgenomen.
Er stond iinderdaad een 150 pk deutz in een echte rampestamper de H.G
Was het enige schip van de vloot met dichte cylinderkopen dus tussen tijds smeren was niet nodig.
Er is mij niets van bekent dat er een problem met rollen laden in Bremen is geweest met de Herman Gabriel voor mijn tijd.
In die tijd voer Jacob Stoker op de Wllem Frederik
en een Albert en Dina Dokter op de Johan Alexander
Dan was er ook nog een Johan Cristiaan en daar was Kas Mandemaker op.
Deze laatste weet ik niet zeker dat die van Palte is Geweest.
Toen wij op de Herman Gabriel Kwamen werden wij gewaarschuwd door de fam Stoker om overl tussen het servies goed servetten te leggen tegen het beschadigen.
ook in de Machinekamer waren er extra versterkingen onder de roef aangebracht.
Het is leuk dat het schip per toeval lang een dubbele naam heeft gehad,
Herman Gabriel/Hans Antonie/Ada Klaas.
houdoe
Piet Fixut Maris
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Bericht door pionier »

Hallo.
Mooie beelden van de scheepslift en ook de oude vijftrapsluis is goed
te zien. Ik ben daar bij mijn ouders aan boord nog door geschut.
De ascenseur was in reparatie, dus alle scheepvaart moest door
de sluizen, het was een langdurige bedoening. Er werd één dag op
geschut en de andere dag was de afvaart aan de beurt.
Het was begin jaren zestig, onze bestemming was Houlle met lijnkoek
in zakken van Rotterdam. Hier is al lang geen scheepvaart meer mogelijk.
Het lag aan het eind van een zijkanaaltje, net voor Watten was de ingang
aan de zuidkant.
Groet Wim Pionier
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Bericht door pionier »

Hallo.
Hier enkele bijzonderheden van de ontploffing van het rijksvaartuig 34
deze was bezig met het laden van minutie in de Kernhaven in Utrecht.
Dit is gebeurd op 12-6-1967 om 13.20 uur. Voor onze familie was het
een bijzondere gebeurtenis, mijn broer Jo was er bij betrokken.
Jo vervulde zijn dienstplicht bij de minutiereovatiecompagnie te Utrecht.
De minutie werd verladen vanaf vrachtwagens naar het RV 34.
Tijdens deze verlading kwam plotseling rook uit een minutiekist.
Brandblussers werden leeg gespoten en de vrachtwagens weggereden,
daarna is iedereen weggerend. Toen volgden de explosies, de knal werd
bij Leo thuis in Papendrecht gehoord. Er waren twee doden en vele gewonden van glasscherven, bij bedrijven in de omgeving.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier de kade waar het schip lag. Let op de ramen in het gebouw !
Afbeelding
Afbeelding
We hebben geen foto's van het schip in originele staat.
Groet Wim Pionier.
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Johan Christiaan

Bericht door t.fluks »

Hallo Piet.
Harry heeft uit zijn immense archief de schepen van Palthe en Haentjes opgediept, dank daarvoor Harry.Ik had ook al wat rondgeneusd en heb nog een naam van een schipper die op de "Johan Christiaan"gevaren heeft. Joop van Dijk, een broer van Henk van Dijk, die een tijd op de Belgische spits "Vera"heeft gevaren. Henk dacht dat dat ongeval met die
rollen ijzer, de "Johan Alexander" overkomen was. We horen nog wel, hoe de vork in de steel zit, of dat het toch de "Variatie"van Pronk was.
groet, Tammo Fluks
Plaats reactie