Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Bericht door JC »

Afbeelding

Kijk nu eens wie er daar in de oostsluis ligt met dit hondenweer!
Er ligt er zelfs één achterstevoren...
tempora

Bericht door tempora »

Hoi Leo,
Wat komen er toch leuke, interesante, plaatjes langs. Ook borrelen er veel herinneringen boven. Als volstrekte leek in het Frankrijk varen werd je op de beurs altijd wel geholpen door een Hollandse of Belgiese buurman. Ze vertelden wel waar de laadplaats was of waarschuwden je voor problemen die je kon verwachten als je die of juist die andere reis aannam. Anders ging het die reis toen ik in.....

Afbeelding

....Aire sur la Lys had gelost. Ik was bevracht om te laden in Arques en om 2 uur op vrijdagmiddag kwam de silobaas vertellen dat mijn reis niet doorging. Snel een taxi gebeld en naar de beurs in Douai. Ik kwam daar aan toen de beurs was afgelopen. Gelukkig was er nog wat werk blijven staan. Een reis was er met een wel erg mooie vracht, 28 Ffr. naar Rotterdam, met Ble de Meunerie. Laden in Bellenglise. Ik wist wel niet waar het lag maar dat kon toch nooit ver uit de buurt zijn. Reis dus aangenomen. Tijdens het betalen van de vaartrechten e.d. kreeg ik te horen dat het "tussen de voeten" lag. Het zij mij niets, maar alle gruwelen en problemen werden me al gauw duidelijk. De een vertelde me dat ik achteruit door de grote tunnel moest, de ander wist het beter en vertelde dat ik alleen maar door moest naar St. Quentin om te gaan zwaaien. Maar bevracht is bevracht. Snel naar boord en nog een stukje varen. Dinsdag moest er geladen worden. Zaterdagmiddag aan t Bassin Ronde,
het regende pijpestelen maar toch afbreken en zondag gehouden in Vendhuille. Maandag kwamen we voor de grote....

Afbeelding

....tunnel en konden we gelijk aanhaken. Als laatste, een hele belevenis. Bij het binnenlopen van de tunnel.....

Afbeelding

....was ik bang dat de helmstok van het koproer de hele stroomdraad van het tunnelplafond zou los trekken. Alles kwam echter goed. Bij het wisselen van de Rampe...

Afbeelding

....had een behulpzame buurman al verteld dat ik "sjuust door den bocht, nog voor den tweeden bruug" kon zwaaien. Dus kon met een gerust hart het laatste....

Afbeelding

....stukje van het wel erg smale kanaal afvaren. In Bellenglise.....

Afbeelding

....aangekomen kon ik inderdaad op de aangewezen plek rond. Ik had zeker nog 35 cm over en lag zodoende toch op maandag gereed om dinsdag te laden. Dinsdagmorgen begonnen en woensdagavond al de vracht. Geladen terug verliep zonder problemen, toen we weer op het ruime vaarwater kwamen voelden we ons al hele spitsenschippers. Dat we echter nog niet alles goed deden ontdekte ik in de sluis van.....

Afbeelding

....Fresnes. Het voorschip bleef zakken terwijl het achterschip met de roeren op de drempel bleef staan. De sluismeester vond dat ik toch maar uit moest varen maar gelukkig was hij na enig aandringen bereid om de beneden deuren weer dicht te doen en ons weer op te schutten. De tweede poging om ver genoeg naar voren te gaan in de sluis verliep beter. Beneden de sluis bleek dat alles nog goed functioneerde, Peters kwaliteit natuurlijk, en zonder verdere bijzonderheden bereikten we Rotterdam.
Maar aldoende leerde je steeds weer wat bij.
Groetjes Frans.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Mooi verhaal Frans, zo leren 'wij' ook weer wat...

gr. Harry

Afbeelding
Bellenglise...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

de echterikken weten wel waar dit is maar voor de hobbyisten is het misschien nieuw vandaar deze foto er bij...
gr
leo
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het citaat van Leo een 'beetje' naar mijn hand heb gezet... :oops:

Deze 'hobbyist' is nog nooit op de plek van onderstaande foto geweest en is benieuwd of een 'echterik' mij kan vertellen waar het precies is?

gr. Harry

Afbeelding
Rouen, misschien?
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

dat is geen misschientje meer hoor
Da's wel zeker!
en je wist natuurlijk al dat Puister buiten op lag met zijn spits
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

mastodont schreef:dat is geen misschientje meer hoor
Da's wel zeker!
en je wist natuurlijk al dat Puister buiten op lag met zijn spits
gr
leo
Jij kan zeker niet op de naam komen, 'k zal je helpen SPERAVIT !

Nummers en boeken, daar kom je heel ver mee, dat blijft Leo!

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

ik zal je zo even wat te denken geven wacht maar af
gr
leo
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Kijk Harry dan laat ik je ook nog even nog een breed schip zien
er liggen er diverse op jou foto in Rouen

Afbeelding
Afbeelding

dit zijn de schepen die ik al weet te varen van af mijn jongste jaren dat ik op de Seine kwam met mijn broer Kees
als het slecht is met het werk op de Seine en Oise dan kunnen ze nergens anders heen
als de markt daar overspoelt zou worden met grote schepen net als hier dan gaan ze allemaal aan de geeuw honger
kijk Pascal Malbrunot heeft er eentje gekocht en voor zijn ex Jaguar gezet

Afbeelding

dat schip had hij gekocht van die belg die pas die nieuwe Jaguar uit gehaald heeft ,dat stond in de scheepvaart bladen dus dat had je kunnen weten

Afbeelding

er varen er in diverse maten en modellen
hier volgen er nog een paar,er zitten intussen ook al een paar nieuwere tussen
dat zijn de krenten in de pap

Afbeelding
Afbeelding

als ik zo naar de omgeving kijk en ik zie dat duwbootje dan denk ik dat de volgende ook in de regio Paris ligt

Afbeelding

image shack valt er uit ik zal er later de rest wel op zetten
gr
leo
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Leo,

Van harte gefeliciteerd met je pagina 109, ondanks je probleem met ImageShack;:roll:
Je bent met deze mijlpaal Spitsenvaart voorbij :!: (nu pagina 108)

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: mijn jeugd

Bericht door mastodont »

mastodont schreef: als ik het nu niet vergeet hoop ik er wat vaker iets op te zetten
gr leo
nog maar een keer het berichtje van pagina 1
gr
leo
Plaats reactie