Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: mijn jeugd

Bericht door mastodont »

Hier onderwijst men de jeugd
achter in de mast ,
(ik heb dat zelf ook een tijdje gehad)

Afbeelding
hangt een 1000 watt lamp
als je in je ruim moet werken of tijdens laden of lossen bij bedrijven die geen verlichte kade hebben is dat wel handig
je snapt wel ,hoe hoger de mast
hoe meer licht in je ruim
anders kom je niet verder dan je stuurhut dak

goede raad is duur ,dus heb ik een colaatje van je tegoed :wink:
gr
leo
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: mijn jeugd

Bericht door Jan Kroes »

mastodont schreef: ......toen ik bij Kees(daar is tie weer) aan boord was op de Enavant 22 .....
Zit ik mis als ik denk dat dat de En Avant van Leen Jiskoot is?
Snellopende Deutz van 230pk.
Leen is midden jaren 60 aan een acute hartstilstand overleden, ik dacht bij het werken in het ruim.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: mijn jeugd

Bericht door mastodont »

net wat je zegt ,dan zit je mis
Dit staat er in het boek : Schepen -Slepers-Reders van Frederik Muller

Afbeelding

dus daar zul je het mee moeten doen
maar desalniettemin een mooie poging :wink:

ik zal het je nog sterker vertellen
het schip wat jij bedoelt is de Energie van weduwe Jiskoot
en hoe ik dat nu weer weet?
dat is niet zo moeilijk
mijn oudste broer Wim heeft er nog een reisje mee gedaan
en wat de motor betrefd ,dat heb je dan weer wel goed
daar stond een 230 Deutz in

gr
leo
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: mijn jeugd

Bericht door Jan Kroes »

mastodont schreef:ik zal het je nog sterker vertellen
het schip wat jij bedoelt is de Energie van weduwe Jiskoot
Nu je het zegt weet ik het weer. Zijn weduwe heeft het schip inderdaad nog een tijd laten varen met zetschipr(s).
Bedankt voor de info.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: mijn jeugd

Bericht door mastodont »

Vandaag een paar voor de ouwe hap

hier in Zeeuws Vlaanderen is de aanwezig heid van onze zeer gewaardeerde oosterburen niet onopgemerkt gebleven
Afbeelding
Afbeelding
de brug van Sas van Gent
brug Sas ,Oostkant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sluiskil ,verkeersbrug
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

de Axelse brug ,die is nu weg ,ik dacht dat hij nu in Terneuzen lag bij het politie bureau
Afbeelding

Afbeelding

Het binnen hoofd van de Westsluis
Afbeelding

Afbeelding
en het buitenhoofd van de Westsluis
Afbeelding

de varende onder ons herkennen zo een situatie misschien nog wel van de Oranje sluizen
die stonden in mijn tijd ook wel eens open ,dan voeren we er zo door heen
maar dat is hier in Terneuzen niet echt de bedoeling ,en zeker niet op deze manier
ik bedoel maar ,met deuren die niet meer dicht kunnen val je natuurlijk elk tij zo scheef als een ....
zo als hier in de Axelse Sassing
Afbeelding

staat er nog een mannetje van de RWS de water huis houding te regelen

Afbeelding

het geeft wel moed maar of het geholpen heeft ?
dat vermeld de historie niet
net wat je zegt Kurt
series ,dat zeg ik :wink:
gr
leo

foto's via Joost .d.Bakker :!:
wisseling 3

Re: mijn jeugd

Bericht door wisseling 3 »

Hallo Leo

Ik mis nog steeds een antwoord op jouw vraag waar of dat tunneltje was.
Ik zal een gok wagen.
Volgens mij is dit het tunneltje op de vaart van Bossuit.
Ik ben er een paar keer door gevaren met de p spits bij onze pa aan boord.
Het was een heel laag tunneltje en we waren altijd blij als we er aan de andere
kant weer uit kwamen zonder vast te hebben gezeten.
Leeg van Izegem naar Doornik om daar cementklinker te laden met vrachtwagens.
Leef nog even met mij mee en huiver.
s,Morgens vroeg laden,alles nat van de dauw,de vracht krijgen met de zon hoog
aan de hemel en dan schoon maken met de puts.
Dus niks geen dekwas pomp.
Dat waren nog eens tijden.

Gr Johan
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: mijn jeugd

Bericht door KVM »

Johan,

Ik heb het nooit gekend, dat tunneltje, maar ik dacht ook daaraan bij het zien van die foto.
Het lijkt er ook op dat iemand iets geschreven heeft boven de ingang en dat lijkt in het Nederlands te zijn.
Of iemand moet achteraf op de foto zitten kliederen hebben, dat kan ook natuurlijk.

Groeten, Kurt
Piet Hein

Re: mijn jeugd

Bericht door Piet Hein »

Afbeelding
Piet Hein

Re: mijn jeugd

Bericht door Piet Hein »

Ook ik heb een jeugd gehad, dus zal ik eens een paar verhaaltjes uit die tijd op het FORUM zetten.

Mijn Eerste reis aan boord bij mijn ouders.



Het was december 1962 en ik had het niet naar mijn zin op de MULO. Ik was na de vakantie voorwaardelijk over gegaan naar de tweede klas en met de Kerstvakantie moest ik weer terug naar de eerste, en dat zag ik niet zitten. Het enige wat ik wilde was naar boord en gaan varen, ik wilde schipper worden en eventueel schriftelijke cursussen gaan volgen, om zodoende de theorie van het schippersvak onder de knie te krijgen.
Mijn ouders hadden een spits en gingen steeds vaker naar Frankrijk varen en in de grote vakantie had ik ook zo’n reis meegemaakt en ik vond van mezelf dat ik me wel verdienstelijk kon maken bij mijn ouders aan boord.
Ze waren juist geladen gekomen voor Epinal en voordat ze vertrokken ging mijn vader maar een met de hoofdmeester praten, en die had er begrip voor dat ik van school wilde. Schipperskinderen mochten toen eerder van school dan kinderen van de wal. Ik was 13 en de andere morgen gingen we op pad om aan mijn eerste reis als matroos te beginnen.


We gingen via de Zuid-Willemsvaart naar Panheel om vandaar de Maas op te varen tot het Marne- Rijn-Kanaal.
Mijn eerste reis verliep niet zo voorspoedig, want na de Kerst lagen we al ingevroren boven Givet, de Franse grens, maar ik vond het allemaal wel goed. Niet meer naar school en fijn bij mijn ouders aan boord.
Een maand te voren hadden mijn ouders de spits waarop we voeren gekocht. Het schip heette PIET HEIN en was in 1956 gebouwd en in het voorjaar van 1957 was mijn vader er als zetschipper mee gaan varen. Door omstandigheden wilde de baas het schip verkopen en mijn ouders hebben hem toen overgenomen. Het was echter wel te begrijpen dat het nu dus niet zo goed uit kwam dat voor het ijs kwamen te liggen.


Na ongeveer een week dooide het en was de vaart weer open, het schoot slecht op want hier en daar was nog ijs en door de dooi ging er ook steeds meer stroom lopen vanwege het smeltwater.
Na een week ging het weer hard vriezen en we zagen wel aankomen dat we weer in zouden vriezen dus de watertank en het kolenherft goed vol want dat was het voornaamste. Eten hadden we genoeg, want mijn moeder had van alles en nog wat in Holland ingeslagen, want in Frankrijk was ten eerste niet zoveel keuze en verder vonden we het meeste Franse eten maar vreemd, dat is later echter wel veranderd.
Boven de sluis van Poully moesten we van de sluismeester vastmaken want voorbij de volgende sluis was al zoveel ijs dat er geen doorkomen meer aan was. Daar lagen al verschillende schepen en voor ons was daar geen ligplaats meer. We hebben daar zeven weken gelegen, achter ons lagen twee Belgen en een Fransman en het dorp bestond uit wat boerderijen een kerk, een café, een slager, een bakker, een school, een kruidenier en een postkantoor. En klein plaatsje maar er was alles wat we nodig hadden.
In die tijd vonden we dat we ver van huis waren, TV hadden we nog niet en s’morgens was er de Nederlandse uitzending van Radio Luxemburg en soms konden we Brussel of Hilversum via de Middengolf ontvangen. Wel kregen we regelmatig post van de familie uit Nederland.
Ik vermaakte best, want de machinekamer moest geverfd worden en iedere dag moest ik naar het dorp om vers stokbrood en andere boodschappen. Op de MULO had ik een beetje Frans geleerd en dat kon ik nu mooi uitproberen en ik leerde natuurlijk in de praktijk wel wat bij. Zodat ik na de winter mezelf toch aardig kon behelpen met de Franse taal. Na een aantal weken werd de kolenvoorraad toch minder dus werd de sluismeester ingeschakeld om voor kolen te zorgen, per gezin kreeg je niet meer dan 150 kilo kolen maar de buren die achter ons lagen hadden gasoliekachels dus namen die voor ons ook ieder hun portie kolen, zodat ons herft weer aardig vol was. Drinkwater gebruikten we alleen om eten te koken en te drinken verder deden we alles met buitenboord water, maar ook de watertank moest na verloop van tijd bij gevuld worden.
In het dorp was een openbaar washok, daar deden de huisvrouwen de was, en daar was altijd stromend water. Dus een kruiwagen van de sluismeester geleend en een wasketel en een paar emmers er op en s’avonds was de tank ook weer vol. Na verloop van tijd werd het ijs zo dik dat we scheef kwamen te liggen dus moesten we ons schip los hakken dit was een behoorlijk karwij waar die Belgen en die Fransman ons mee hebben geholpen.
De dooi ging zeer langzaam, daardoor werd het geduld wel een beetje op de proef gesteld, maar het voordeel was dat er geen hoogwater achteraan kwam, want dat was toen weer onze zorg.
Begin maart zijn we gaan varen, maar dat schoot erg slecht op want voorbij Verdun bestaat de Maas uit meer kanaal dan uit Rivier en daar duurde het toch weer iets langer voordat het ijs daar weg was.
Na een paar weken zijn we in Epinal aangekomen, hebben daar gelost en zijn toen in Passavant boomstammen wezen laden voor Cuyk. Daar kwamen we een dag voor Pasen aan en hebben er na de feestdagen gelost.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: mijn jeugd

Bericht door Wrijfhout »

Da's ook toevallig, ik heb net naar twee uur ex-Piet Hein gekeken. Piet Bieze rijdt juist bij mij vandaan en m'n dvd recorder heeft na al dat hoogwater, ijs, slecht weer, laden en lossen de geest gegeven :cry:

gr.
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie