Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Schier Hameete »

Hans ,
Ook weer een paar mooie plaatjes daar zijn we met de luxe motor veel geschut .
De spits bij de Octodi opzij dat is zoals vele dat wel herkennen de Libertas van Oude-Tonge
Libertas-Oude-Tonge.jpg
Libertas-Oude-Tonge.jpg (111.79 KiB) 1946 keer bekeken
Hier ligt hij in zijn thuishaven.
Er zijn verschillende spitsen die er dan nog wel bekend uitzien maar de namen erbij wordt dan weer moeilijker.
Wat wel opvalt is de luxe motor helemaal links op het plaatje daar zijn ze de (dek) kleden er aan het opdoen en dat doen ook iets uit die tijd met de lage dennen en de oudere luiken kappen voor dat er hoge dennen kwamen met de moderne aluminium luiken.
De kleden worden op dat schip eerst aan een zijde goed gelegd en vast gezet (keggen of klemmen ).
Wij deden dat kleed voor kleed en dan van achter beginnen en zo naar voren dan zaten de naden (overlappingen) gelijk goed de wind of eventueel water komt meest van voren maar zo zie je dat het ook anders kan.
Tijdstroom -vlakke-hoeh.jpg
Tijdstroom -vlakke-hoeh.jpg (79.49 KiB) 1936 keer bekeken
Meestal waren de kleden niet echt nodig maar soms was het wel goed dat de zaak dicht zat. Plaatje is van de Tijdstroom voor hij verlengt was.
Rond 1960 afvarend aan de vlakke hoek en we moesten met grind naar Stavenisse we lagen daar wat te wachten dat het water wat verder opgekomen was om Stavenisse in te gaan . Het was in mijn vakantie maar ik weet ook nog dat ik de koppen van de hopen grind vlak het getrokken zodat er minder kans was dat het ging schuiven.
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

Netty van wim de wijs en Netty schapers laatste schutting met oostkolk 1968 met andante en martha de vries uit groningen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Mijn jeugd.

Bericht door DPLA »

......
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

piet42 schreef: laatste schutting met oostkolk 1968
Dit zijn trieste beelden...de kolk wordt gedempt en de sluiswachtershuizen gesloopt. In de kolk staat nu zo weinig water dat de modelbouwvereniging er niet meer met bootjes in mag varen. Het dak van de parkeergarage eronder heeft al eens lekkage vertoond zodat er nu alleen nog eenden in de kolk mogen.
Bijlagen
dempen_oostkolk_terneuzen.jpg
dempen_oostkolk_terneuzen.jpg (63.86 KiB) 1749 keer bekeken
het_slopen_van_de_sluiswachtershuizen_bij_de_kolk_terneuzen_1975.jpg
het_slopen_van_de_sluiswachtershuizen_bij_de_kolk_terneuzen_1975.jpg (110.95 KiB) 1749 keer bekeken
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Deze hoort ook nog bij de serie. De NELJAN van Mudde verlaat de oostkolk, Petje staat nog op het voordek.

Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

Tijdstroom -vlakke-hoeh.jpg

gr, schier[/quote]

Schier wanneer hebben jullie er een derde voorbolder bij gezet
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Van die voorbolders zou ik niet weten Piet, wat ik wel denk te weten is dat op deze foto ook de NELJAN van Mudde staat. Is die Plaquet'er misschien de ELFRIJA van Molewijk? Hier loopt de Axelsebrug op zijn laatste benen, is jaren later toch nog terecht gekomen...onder mijn gezwets.
Bijlagen
kleur_axelsebrug_13.jpg
kleur_axelsebrug_13.jpg (561.68 KiB) 1437 keer bekeken
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Schier Hameete »

DPLA schreef
.Ik vind dat de dekkleden niet echt strak op de luikenkap zijn gespannen, niet echt goed vastgezet met de keggen ! :( :(
Of zie ik dit verkeerd en ligt de luikenkap niet helemaal dicht ?

.Dat die dekkleden wat los lijken te zitten komt hoofdzakelijk dat het geen echte katoenen kleden waren het was een ander soort doek en dat had de eigenschap dat het als het nat werd het doek ging rekken .
Als je die kleden er nat opdeed bleven ze prima zitten .We gooiden er dikwijls een paar putsen water over en dan na een klein poosje was het doek gerekt en als je ze dan vast zette (keggen) bleef het mooi strak zitten.
Nu staat mij bij dat we in de sluis van Lith tijdens het afschutten nog snel de kleden er op hebben gedaan omdat het weerbericht slechter weer aangaf en toen was er geen tijd voor om ze eerst nat te maken zodoende dit resultaat .Maar verder niks mis mee en ook geen open luiken alles mooi dicht.

Piet,
De voorbolders op de Tijdstroom zijn er op gekomen bij het dekken lichten dat is gebeurd in Zwijndrecht bij een bovenwater werf toen is ook het voordek mee verhoogd en is er een nieuwe boeiing voor op gekomen dit is gebeurd rond 1958/59.
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Kees Keijzer »

Schier;
Dat komt mij ook bekend voor van de dekkleden die i.p.v. krompen rekten als ze nat werden, op het kastje hadden we ook van die kleden zo tot 1965. Het was een slordig gezicht vonden we.
Hier nog een foto van de HARINGVLIET in 1964 afvarend boven de Willemstad met een reisje grind voor Roosendaal, net zo als je vertelde in Lith even vlug een paar kleedjes over de middelste vakken, een beetje water kan geen kwaad voor die lading. Maar je ziet het, de wind is vrij gunstig Willemstad heeft opper zo te zien tussen zw en w. En naar de Steenbergse Vliet toe in stroom dan kunnen we daar zo weer binnen varen.
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Wrijfhout »

De afgelopen dagen de Mastodont een paar keer gespot. Gisteren in Zwartsluis vandaag in Ossenzijl. De schipper had zijn eigen naam maar achter het raam gezet want hij zal de vraag: bent u Leo Aarnoudse wel te vaak hebben gehoord.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie