Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

toen ik jong was
toen was Dikkie Smedeman ook nog jong, en hij had volgens mij dit schip toen net gekocht van Henk de Boer die er Richard -B op had staan
Dik noemde het schip Moria
ik kwam hem tegen hier op het kanaal
Afbeelding
Afbeelding
nog niet zo lang geleden was ik ook even de weg kwijt in de Tielroders
dus als ik het nu weer mis heb dan is er vast wel weer iemand die mij even wil bij praten
maar van wege het roefje voor de stuurhut dacht ik dat het dit schip was geweest
gr
leo
dbrons
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 jan 2008 15:00

Bericht door dbrons »

Leo bedankt voor je reaktie.
Goed gezien van het stuurhuis.
Niet geschoten is altijd mis, zeg ik maar.
Als ik wat meer gegevens of betere foto's heb, zal ik het opnieuw proberen op dit forum.
David.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

ik las een stukje van Donald Olie
ik herkende er wel iets in van uit mijn jeugd
wij gingen, als we er lagen voor het weekend, regelmatig in Middelburg naar de kapper ,
hij knipte ons met zo een hand tondeuse,na het knippen mochten wij kiezen uit wat snoep
ik hoor de kapper nog vragen
Salmiac of drop?

Olie schrijft het volgende er over
om de drie weken stuurde mijn vader mij naar de kapper om me een coiffure te laten aan meten
De zijkanten en achterkanten van het hoofd waren door de tondeuse roekeloos hoog opgeschoren en slechts boven op de schedel restte een zielig eilandje met haar
Maar toentertijd ging zo'n haardracht door voor netjes

ook zijn ondergoed beleving herken ik wel een beetje
hij schrijft daar over

Maar nog erger was het ondergoed van het merk Jansen & Tilanus
Oud-Testamentisch ondergoed,gemaakt in een van die troosteloze provinciegaten als Almelo of Meppel
Vuilwitte ribbelstof met geniepig gereformeerd elastiek in de toch royale pijpen dat de benen afkneep

ach ja dat waren nog eens barre tijden !
nu zoek ik er een foto bij van mijn moeder, die met de hand een wasje staat te doen op het bordes van de Bona Spes ,in de jaren vijftig
maar u snapt het zeker al
KWIJT!
misschien een mijn broers of zussen die dit even voor mij kan regellen?
gr
leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

mastodont schreef:
Maar nog erger was het ondergoed van het merk Jansen & Tilanus
Oud-Testamentisch ondergoed,gemaakt in een van die troosteloze provinciegaten als Almelo of Meppel
Vuilwitte ribbelstof met geniepig gereformeerd elastiek in de toch royale pijpen dat de benen afkneep

ach ja dat waren nog eens barre tijden !
nu zoek ik er een foto bij van mijn moeder, die met de hand een wasje staat te doen op het bordes van de Bona Spes ,in de jaren vijftig
maar u snapt het zeker al
KWIJT!
misschien een mijn broers of zussen die dit even voor mij kan regellen?
gr
leo
Het kan nog erger: de gebreide onderbroeken die wij iedere Sinterklaas van oma kregen. Kriebelen en jeuken als de pest en inderdaad, veel te strak elastiek... Oma breide ook mijn eerste zwembroek, die mocht je wel door je vel vastprikken anders zakte hij telkens van je kont, zo zwaar werd die. Daar kon geen elastiek iets aan houden...

Afbeelding
't is wel niet wat je zoekt Leo, het gaat maar even om het idee.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

mastodont schreef:hij voer ook veel zand naar west vlaanderen
hier zie je het monument in Ieper van de oorlog 1914-1918
Afbeelding
een ander Werkendammer die in die tijd ook aan die kant zat was de Maria van Cornet
hier ,ik meen in Oostende ,waar hij moet lossen
Afbeelding

Leo,

Ik loop een beetje achter op het forum, vandaar deze wat late reactie op deze fotoreeks. En zoals gekend doe ik graag betweterig, dus even een paar correcties.

Albert op zijn paard staat niet te Ieper, maar in Nieuwpoort aan de "Ganzepoot".

De Maria ligt hier niet in Oostende, maar met 100% zekerheid in de Visartsluis (oude zeesluis) te Zeebrugge. Op vandaag ziet het er nog net zo uit. Die Kornet's waren hier inderdaad vaste leveranciers van zand, voor o.a. De Vreese & Simon. Dit schip heb ik natuurlijk niet gekend, maar ik heb hier wel vele keren de Transitorius door deze sluis zien komen.
Die Maria ligt op de foto richting zee. Dus van dat buitenom varen klopt in ieder geval.

Groeten, Kurt
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

mastodont schreef:main jeugd ,zei de buurman in Werkendam tegen mij toen ik hem gisteren avond sprak


maar het verhaal ging zo snel en sprong zo van de hak op de tak dat ik het niet geheel kon onthouden

de Maria van Cornet
hier ,ik meen in Oostende ,waar hij moet lossen

gr
leo

altijd goed om een forum lid te hebben die een beetje oplet
maar je had even over het hoofd gezien dat ik het verhaal net niet goed onthouden heb omdat het te snel ging
dus mijn fout Kurt ,en weer bedankt voor het bij springen
gr
leo
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Bericht door JC »

Afbeelding
Afbeelding

Even terug naar Wim Grinwis. De GEJA in het Boerengat, januari 1985.
Langszij ligt de DACAPO Verboom. Ervoor, op steiger 2, van binnen naar buiten:
ACTIEF den Braber, ARJOJA Domenie, ONRUST Schram, onbekend ( ik dacht de Nooit Volmaakt, bij nader inzien toch niet..) EENDRACHT Hovestad, buitenop nog één waarover ik twijfel. Het lijkt de SPERANZA van Wijngaarden, misschien kan Chris een oordeel vellen?

Verder nog wat drijfijs. Foto's van wasgoed heb ik niet.
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Bericht door JC »

Afbeelding

Nog even een klein plaatje van de noordbrug van de Westsluis in Terneuzen. Zaterdag zou hij in stukken worden gebrand, maar toen was er te veel wind. Vandaag ben ik niet in de buurt geweest, maar dat het geschiedenis gaat worden is een ding dat zeker is...
Voor de outsiders: beide bruggen worden dit jaar vervangen.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

afgelopen avond ging ik de nacht in en toen zag ik een regen van vonken neerdalen in je sluis Hans ,toen ik er voorbij reed
maar ik spoede mij richting V64 en had geen foto toestel naast mij op de stoel liggen dus geen mooie foto kunnen maken
misschien kan iemand anders die nog eens plaatsen

je foto van het Boerengat of tewel het "Agrarisch Hol" zo als het ook wel genoemd werd is in dank aanvaard
en dat jij geen foto's van hand wasjes kan produceren komt natuurlijk door het feit dat je telaat geboren bent
iets waar je zelf geen schuld aan draagt
dus is het je vergeven
natuurlijk ontslaat het je niet van je verdere plicht om het Boerengat en zijn tijdelijke bewoners,de schippers ,verder in beeld te brengen
maar dat had je waarschijnlijk al begrepen
ik wil je dan ook dringend verzoeken om de foto albums van je ouders in beslag te nemen voor verder onderzoek
en ook je broer Kees zal zijn bijdrage moeten leveren in dit verleden
adel verplicht zo als je ongetwijfeld weet
gr
leo
Speranza

Bericht door Speranza »

Buitenste spits in Boeregat is vrij zeker de Speranza,Marcusboot op het roefdek zijn we in getrouwd in deze boot.
Ook luchtkoker op achterdek,heb ik er zelf op laten zetten,want naast de stuurhut was kachelpijp geworden.
Ook patijspoort in achterkant van roef waren wij geloof ik de enigste Wachterspits die dat heeft.
Toen Bart Vermeulen deze spits liet bouwen wilde hij ramen in de slaapkamer en geen patijspoorten,dat kon niet volgens de werf,er stonden nog enkele roef schotten klaar met die grote poorten in de slaapkamer ,ze weken niet af van het bestek.
Na veel heen en weer gepraat en natuurlijk bijbetaling kwamen er toch ramen in.
Nu was het Vermeulen zijn beurt,zegt tegen de werf,waar zijn die poorten die in het bestek staan,ja meneer u hebt toch ramen,niets mee te maken die poorten heb ik betaald dus zet ze er maar in.
Dit is dus gebeurt zij het in wat kleiner formaat en in de achter zijde van de slaapkamer we waren bij mijn weten de enigste met deze uitrusting.
Gr.Chris.
Plaats reactie